شهردار تهران خبر داد
پیشرفت 75 درصدی در بازگشایی مسیر خط تهران – کرج
شهردار تهران از پیشرفت ۷۵ درصدی در بازگشایی خط مترو تهران - کرج بدنبال حادثه بامداد امروز اطلاع داد.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ مترو تهران اظهار داشت: از دوستانی که با همه وجود تلاش کردند چنین امکانی برای مردم تهران فراهم گردد، قدردانی می کنم. در تهران امروز صحبت از سختی های متفاوت مانند ترافیک، مشکلات حمل ونقلی، آلودگی هوا و اشکالاتی است که از قبل در حوزه ذرات معلق به سلامت صدمه می زده؛ مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب می کند، باید مورد توجه قرار گیرند و لازم است جهادی همگانی را برای حل مشکلات و افق های آینده داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل ونقلی است، اضافه کرد: برای ترکیب مسافرت در شهر در سال ۱۴۲۰ سهم بیشتر از ۳۰ درصدی به مترو داده اند و اگر همه خطوط و خط اکسترس ما تکمیل شود عملا ۱۰ میلیون مسافر سهم مترو برای سال ۱۴۲۰ خواهد بود. موقعی که چنین برنامه ای تنظیم شد عملا توانایی های امروز وجود نداشت بشکلی که امروز شرکت ها و مجموعه هایی که توانمندی کار در حوزه مترو دارند به ۱۰ مورد رسیده است. امروز در حوزه های مختلف پیشرفت کرده ایم و با یک خوداتکایی عمیق در این عرصه هم گام های مهمی هم برداشته ایم.
شهردار تهران افزود: تکمیل ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده در مترو امکان مناسبی را برای مردم فراهم می آورد. هر چه سرعت افتتاح را افزایش دهیم و مدت این ۲۰ سال تعیین شده را کم نماییم می توانیم شرایط مطلوبی را برای تهران و آرامش مردم فراهم نماییم. اگر مترو به ظرفیت جابه جایی ۱۰ میلیون مسافر در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده کاهش سفر در شهر صورت گیرد، سهم مترو از ۳۳ درصد هم بیشتر خواهد شد.
زاکانی در بخش دیگری از صحبت های خود با تکیه بر این که تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است، اضافه کرد: با یک نم باران در تهران مشاهده می نماییم که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا می کند اما مشکلات موجود، زیست مردم را سخت می کند. ازاین رو تاکید بر حمل و نقل عمومی برای ما مسجل است. اتوبوس، مترو و تاکسی خصوصیت های خاص خویش را دارند و در تهران به هر سه آنها نیاز داریم اما سهم مترو ویژه است، گرچه تاسیسات آن گران است اما میزان خدماتی که عرضه می کند نشان داده است که بهترین جا برای سرمایه گذاری است.
وی افزود: باید فاصله ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم. ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن هم تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم می توانیم طرح هایی را دنبال نماییم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی محقق شود. هر خط مترو هم اکنون به ۱۵۰۰ واگن اضافی نیاز دارد و منبع چهار خط باقی مانده یعنی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ که راه اندازی خط ۱۰ شروع شده، با امکان جدید باید تامین گردد. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه دهیم. ما سقف شش سال را پیشبینی کردیم تا با مشارکت مردم و ظرفیت هایی که مترو در اختیار می گذارد این کار را انجام دهیم.
زاکانی افزود: در اتوبوس و تاکسی بر نوسازی و بازسازی تاکید داریم بنابراین تا آخر سال با خرید اتوبوس و بازسازی بعضی از دستگاه ها بخش دیگری از مشکلات حمل و نقل تهران را حل خواهیم کرد.
وی ضمن اشاره به این که خط هفت مترو به صورت شمالی – جنوبی است و خط چهار خط شرقی – غربی است و منابع ۲، ۶، ۱۰ و ۱۱ از ایستگاه توحید منتفع می شوند، اضافه کرد: با آغاز به کار این ایستگاه گشایش جدی در مترو ایجاد می شود و در خط پنج که مسافرین از کرج به تهران می آیند ایستگاه تقاطعی توحید گشایش جدی برای توزیع مسافر در شمال، جنوب و شرق تهران فراهم می آورد.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به حادثه امروز در خط پنج مترو اشاره نمود و اضافه کرد: امروز در محل حادثه حاضر شدیم و کمیسیون سوانح علت حادثه را اعلام خواهد نمود اما دو نکته در اینباره بسیار مهم می باشد. نخست این که حادثه با لطف خداوند با حداقل صدمه بود و در نهایت دو نفر به صورت ویژه تر تحت درمان قرار گرفتند که یک نفر از آنها ترخیص شد و یک نفر دیگر هم برپایه آخرین گزارش اقدامات ترخیص وی درحال انجام بود.
وی افزود: نکته دیگر این است که امنیت را در بالاترین سطح در مترو رعایت نماییم. هم اکنون بازگشایی مسیر در خط پنج بالغ بر ۷۵ درصد پیشرفت داشته و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافر از وردآورد به صادقیه اختصاص پیدا کرده و ۳۰ دستگاه هم از کرج در اختیار گذاشته شد و برای بازگشت مسافران هم ۱۵۰ دستگاه اتوبوس اختصاص پیدا کرده است. بسیج همه این امکانات برای جبران این حادثه نشان داد که نیازمند مترو و توسعه آن هستیم. بر همین مبنا خویش را مکلف به تأمین امنیت می دانیم و از این حادثه درس های بسیاری گرفتیم که باید با تمام وجود آنرا جبران نماییم.
وی ادامه داد: باید توسعه مترو را سرعت دهیم و تسهیلات ویژه ای برای خط پنج و سایر خطوط فراهم نماییم.
منبع: فقط سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب