اختصاص نخستین جایزه جهانی شهر پایدار تاریخی به یزد

اختصاص نخستین جایزه جهانی شهر پایدار تاریخی به یزد

فقط سفر: سخنگوی شورای اسلامی یزد با اشاره به اختصاص جایزه بنیاد جهانی انرژی به این شهر، اظهار داشت: یزد با دریافت نخستین جایزه شهر پایدار بنیاد جهانی انرژی بعنوان شهر پایدار تاریخی در جهان معرفی گردید.


«محسن عباسی هرفته» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این كه امروز انرژی یكی از گرانترین كالاهای دنیا به حساب می آید، اظهار نمود: وقتی بحث ثروت كشورها در دنیا مطرح می گردد منابع انرژی یكی از اقلام شاخص در حوزه دارایی كشورها به حساب می آید.
وی با اشاره به لزوم كمتر مصرف كردن انرژی، اضافه كرد: مخاطرات زیست محیطی همچون مباحث جدی است كه نسل های آینده را تهدید كرده و طبیعی است كه توجه به كاهش مصرف انرژی و عدم الایندگی منابع طبیعی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می كند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در ادامه اظهار داشت: بنیاد جهانی انرژی یكی از موسسات بین المللی مستقل جهانی است كه از سال 1999 راه اندازی شده و در حوزه انرژی های مختلف، آب و زمین فعالیت می كند.
عباسی ترویج فرهنگ استفاده كم از منابع انرژی تجدیدناپذیر به منظور كاهش آلودگی منابع طبیعی چون آب، خاك و هوا را از مهمترین اهداف بنیاد جهانی انرژی در جهان دانست و بیان كرد: آلودگی هوا، خاك و آب همچون مباحث مورد توجه این بنیاد است.
این مقام مسئول بحث تغییر اقلیم را از دیگر مباحث جدی در این زمینه و مورد نظر بنیاد جهانی انرژی دانست و ادامه داد: گرم شدن مستمر دمای هوا و كاهش بارش ها، همچون تغییرات اقلیمی است كه به علت مصرف بی رویه منابع و استثمار زیست محیطی در كشور و جهان رخ داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه علی رغم تأكیدات فراوان دین مبین اسلام در خصوص عدم تعرض به محیط زیست، متأسفانه آن طور كه باید این مهم در كشور جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: بنیاد جهانی انرژی همچون نهادهای شناخته شده بین المللی است كه به منظور حفاظت از منابع زیست محیطی هر ساله اجلاسی بین المللی را در نقطه ای از دنیا برگزار می نماید.
رییس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به میزبانی ایران در این دوره اجلاس بین المللی بنیاد جهانی انرژی، خاطرنشان كرد: عرضه جوایز مختلف در مقیاس های مختلف به اشخاص و طرح های شاخص زیست محیطی و سبز همچون برنامه های سالیانه این اجلاس است.
عباسی هرفته تغییر رویكرد شهرها در بحث حفاظت از محیط زیست را همچون طرح های مورد قبول در بنیاد جهانی انرژی دانست و بیان كرد: امسال برای نخستین جایزه شهر پایدار بعنوان جایزه ویژه در بنیاد بین المللی انرژی عنوان شد.
وی در ادامه بازدید اعضای بنیاد جهانی انرژی از بافت تاریخی شهر یزد را یكی از اقدامات انجام شده در جهت معرفی این ظرفیت زیست محیطی عنوان نمود و اظهار داشت: بازرسان این بنیاد بین المللی پس از بازدید از بافت جهانی یزد، این بافت را مجسمه پایداری و تجسم یك شهر پایدار تاریخی در جهان دانستند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود عدم تولید زباله و نخاله ساختمانی را یكی از مهمترین خصوصیت های ساختمان های بافت تاریخی یزد دانست و اضافه كرد: تفكر پایداری به دنبال استفاده حداقلی از انرژی های مختلف و همینطور استفاده از انرژی های تجدید پذیر است.
وی با بیان این كه عرضه برنامه مشخص برای حفاظت از ظرفیت های زیست محیطی شهر یكی از دلایل نامزد شدن یزد بعنوان شهر پایدار در اجلاس بین المللی انرژی عنوان بوده است، اضافه كرد: علی رغم این كه متأسفانه یزد امروز پایدار و سبز نیست، شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد در عرضه برنامه خود به اجلاس جهانی انرژی متعهد شد كه برنامه های مدیریت شهر یزد را بیش از پیش به سمت شهر پایدار هدایت كند؛ هر چند وی اذعان داشت سهم بخش تاریخی و پایدار شهر یزد در این اتفاق بزرگ بیشتر از برنامه های ارائه شده بوده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد پخش مستقیم مراسم اهدا جایزه ویژه شهر پایدار جهانی از بیش از 100 شبكه و رسانه رسمی جهان را فرصت مناسبی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر شهر یزد به جهانیان دانست و بیان كرد: شكل گیری موج رسانه ای در سطح بین المللی یكی از خصوصیت های دریافت این جایزه بین المللی بود.
وی با بیان این كه متأسفانه هنوز آمار جذب گردشگران خارجی به شهر یزد متناسب با ظرفیت های شهر جهانی نیست، تصریح كرد: افزایش شیب جمعیت توریست سالانه شهر یزد در دستور كار ویژه مسئولان و دست اندركاران قرار دارد و این نوع اقدامات و افتخارات كه به معرفی یزد در سطح ملی و بین المللی منجر خواهد شد، در این زمینه هم كارگشا خواهد بود.



1396/10/30
15:11:00
5.0 / 5
4701
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری