یك عضو شورای شهر تهران:

کمیته ای ویژه برای رصد و اصلاح وحدت و پایداری شورا تشکیل گردد

کمیته ای ویژه برای رصد و اصلاح وحدت و پایداری شورا تشکیل گردد

به گزارش فقط سفر یک عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که باید کمیته ای ویژه برای رصد و اصلاح وحدت و پایداری شورا تشکیل گردد اضافه کرد: نباید در دام یکدستی تفکر سیاسی بیفتیم.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، ناصر امانی در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق قبل از دستور خود اظهار داشت: یاد و خاطره امام راحل عظیم الشان بنیان گذار نظام ج. ا. ا و شهدای سرافراز انقلاب و دفاع مقدس و حرم دوده و مدافعین سلامت را گرامی می داریم و به پیشگاه بلند مرتبه شان سر تعظیم فرود می آوریم. داغ شهادت سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی هیچ گاه در دل و روان ما سرد نخواهد شد و قاتلان ناجوانمرد و تروریست او و همراهانش را هیچ گاه نخواهیم بخشید و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون. مردم سالاری دینی و حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود، یکی از دستاوردهای باارزش و جاودانه انقلاب اسلامی و نظام ج. ا. ا است که در مقیاس محلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از مظاهر این دستاورد تلقی می گردد.

وی ادامه داد: از مردم شریف و بزرگوار تهران که در ۲۸ خرداد امسال با حضور پای صندوق های رای به جمع ما اعتماد کردند و با شعار " باردیگر خدمت، تهران سربلند" دوره جدیدی از مدیریت شهری را به امید خدمت گذاری و آغازی نو با تاکید بر بازخوانی گذشته رقم زدند صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم. ما نماینده همه مردم تهران هستیم از نزدیک ترین آنها به ما تا دورترین شان یعنی حاشیه نشینان، لطمه دیدگان و توان یابان در مرکز و جنوب شهر چه آنان که رای داده چه آنان که رای نداده اند، همه ساکنین این شهر از جنوب تا شمال و شرق تا غرب آن از حق مساوی برخوردار می باشند و ما نماینده و وکیل آنان هستیم، موظفیم به آنان پاسخ دهیم و چتر بی تبعیض خدمات مدیریت شهری را بر سر آنان بگسترانیم. شورای ششم در مقطعی حساس و سرنوشت ساز کار خودرا شروع کرده و با چالش ها و مشکلات فراوان به ارث رسیده بزرگی دست و پنجه نرم می کند.
امانی افزود: در زمینه مالی و اقتصادی عدم توازن بین بدهی ها و مطالبات شهرداری، تامین منابع مورد نیاز اداره شهر و تکمیل طرح های نیمه تمام را با مشکل مواجه کرده و در حالیکه بدهی های شهرداری مدعیان زیادی دارد و برای وصول مطالبات مدیریت شهری ساز و کار تعریف شده و ضمانت داری وجود ندارد. اعداد و ارقام بدهی ها و مطالبات هم طی ۴ سال قبل مرتب گرفتار نوسان و دستخوش تغییر بوده است و این مورد مهم ترین چالش پیش روی مدیریت شهری جدید است؛ برای اینکه از یک سو حمایت دولت و پرداخت بدهی های انباشته به شهرداری چشم انداز روشنی ندارد و از طرفی گرفتن تسهیلات و اوراق مشارکت با عنایت به تجارب گذشته با موانع زیادی مواجه می باشد. جلب سرمایه گذاری داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه موفقی نبوده و سرنوشت سازمان سرمایه گذاری و پروژه های زیادی که به دلیل اختلاف و مسایل حقوقی و نظارتی بلاتکلیف رها شده اند، گواه این مدعاست.

وی تصریح کرد: افزایش عوارض یا مالیات های محلی ضمن نداشتن ضمانت اجرا و در وضعیت معیشتی و اقتصادی فعلی مردم مورد قبول این دوره مدیریت شهری نخواهد بود. در موضوع نیروی انسانی که سرمایه اجتماعی شهر و شهرداری به حساب می آید، متاسفانه یأس و ناامیدی و نارضایتی از عملکرد دوره ی قبل درون سازمان را آشفته و بهم ریخته است که در ادامه به آن اشاره جزئی تری خواهم کرد. این یأس و ناامیدی در سطح شهر و شهروندان هم مشاهده می شود؛ شهروندانی که با وعده های بزرگ و امید به یکپارچگی مدیریت شهری، دولت و مجلس و حل مشکلات اساسی شهر به شورای پنجم اعتماد کردند، در عمل خواسته هایشان را محقق ندیدند و نتیجه آنرا در کاهش مشارکت مردم در انتخابات تهران شاهد بودیم.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران که در بحرانی ترین شرایط حیات خود قرار دارد اشاره نمود و اضافه کرد: عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی و مترو رو به پایان است و طی چهار سال قبل جز تعداد معدودی دستگاه اتوبوس، هیچ کمکی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی انجام نشده بلکه تعداد اتوبوس ها و قطارهای مترو بصورت مستمر رو به کاهش و نقصان داشته، این در شرایطی است که ما در آستانه مهرماه و شروع احتمالی سال تحصیلی جدید و افزایش فوق العاده ی تقاضای سفر دورن شهری مواجه خواهیم بود.
این عضو شورای شهر تهران به وظایف تمام نهادهای ذی ربط برای اداره بهتر شهر و خدمت به مردم اشاره نمود و اضافه کرد: به نظر می آید باید مجموعه نظام خصوصاً قوه ی مجریه و مقننه، خصوصا نمایندگان محترم مردم تهران و به ویژه ریاست محترم مجلس از جایگاه نمایندگی مردم تهران و هم ریاست قوه مقننه و با عنایت به تجربه موفق ۱۲ ساله در اداره و توسعه تاریخی شهر تهران در این چالش به کمک مدیریت شهری بشتابند. نوسازی بافت فرسوده بیش از ۴۵۰۰ هکتاری تهران با سیاست های تشویقی که به مالکان املاک ریزدانه ی این بافت ها انگیزه نوسازی می داد یکی از خواسته های مهم و جدی ساکنین محروم این مناطق است. ناپایداری و نا ایمن بودن شهر تهران و تاب آور نبودن در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی همچنان یکی از چالش های بزرگ شهر است، حادثه ی کلینیک سینا مهر در منطقه یک در دوره مدیریت شهری سابق نشان داد که ناایمنی مخصوص یک دوره مدیریت شهری و ساختمان پلاسکو نیست و تفاوتی ندارد که چه تفکر سیاسی شهر را اداره می کند، اگر ساختمان ها ایمن سازی نشوند، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود و اگر تجهیزات و نیروی انسانی مهار و کنترل حوادث بموقع نباشد، علاج واقعه پس از وقوع مصداق خواهد یافت.
ایشان در ادامه اعلام نمود که علاوه بر شهر، شهرداری تهران نیز با چالش هایی مواجه است؛ چالش هایی همچون نارضایتی کارکنان از مدیریت قبلی و شکاف و فاصله بین کارکنان و مدیران ارشد، انتصابات سیاسی بدون توجه به سابقه افراد خصوصاً ورود برخی مدیران از بیرون سازمان شهرداری که متاسفانه عملکرد آنان نقش اساسی در نارضایتی کارکنان به جا گذاشته است، کاهش کمک های معشیتی و رفاهی به کارکنان و حتی پیش بینی منبع درآمد برای شهرداری از محل افزایش فرانشیز بیمه درمانی کارکنان و بازنشستگان، تعطیلی ستاد ساماندهی تعاونی های مسکن و عدم استفاده از ظرفیت های قانونی برای خانه دار کردن پرسنل و حل مشکل مسکن آنان، بی اعتبار نمودن دفترچه درمانی کارکنان و لغو قرارداد با خیلی از مراکز پزشکی و درمانی، تضعیف سازمان بازنشستگی شهرداری و قطع کمک های معیشتی و سبدهای حمایتی آنان، ادغام و انحلال معاونت های منابع انسانی، برنامه ریزی و توسعه شهری بدون توجه به تبعات اجتماعی وروانی آن برای کارکنان و مدیران این دو مجموعه و انحلال اداره کل ایثارگران که نقش اساسی در رسیدگی به مشکلات این قشر عزیز و گرامی چه در شهرداری و چه در شهر تهران داشت و عزل و کنار زدن و خانه نشین کردن تعداد زیادی از کارکنان و مدیران به بهانه اصولگرا بودن و عدم رعایت شأن اجتماعی و حتی قطع حق و حقوق و مزایای آنان.
وی به تجربه ناموفق یکدستی در تفکر، بدون در نظر گرفتن مصالح مردم اشاره کرده و اظهار داشت: در چنین شرایطی که شورای ششم وارد عرصه خدمت گردیده است باید با بررسی عملکرد شورا و مدیریت شهری پنجم اجازه ندهیم آن تجربه ناموفق و تلخ برای ما تکرار شود برای اینکه یکدست و همفکر بودن شورای پنجم در درون خود از یک طرف و توهم پشتیبانی از طرف دولتی که همکفر و هم فهرست شورای قبلی بود، از جانب دیگر نه فقط کمکی به حل مشکلات تهران نکرد که بعد از مدتی شورا تبدیل به شرکت سهامی گروه های سیاسی تشکیل دهنده آن شد و هر یک از آنها به دنبال سهم خواهی و تقسیم مناصب و موقعیت های مدیریت شهری برای گروه خود بودند و یکی از وظایف اصلی شورای شهر که نظارت بر عملکرد شهرداری است را به فراموشی سپردند و در ضمن چهار سال و انتخاب چهار شهردار و سرپرست حتی یک سوال جدی هم از شهرداران خود در جهت منافع مردم و انجام وظیفه نمایندگی طرح نکردند، ما نباید در دام این توهم بیفتیم و این تجربه تلخ را تکرار نماییم، توجه نمایندگان محترم را به تجربه شورای چهارم جلب می کنم که حقیر بعنوان معاون شهردار تهران در تمامی جلسات شورا در مقام پاسخ گویی و توضیح به سئوالات و تذکرات تعدادی از اعضای آن شورا بودم در حالیکه در دوره ی پنجم هیچ وقت شهرداری به چالش کشیده نشد.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم که شورای ششم با دیدن این تجربه غره نخواهد شد و یکدستی و تک فهرست بودن، ما را گرفتار توهم حمایت همه جانبه دولت و قوای هم سو و هم فکر نخواهد کرد تا وظیفه ی اصلی مان که نظارت بر مدیریت شهری است به فرمواشی سپرده شود. قانون به این علت نظارت بر عملکرد، شهرداری را به شورا سپرده است چرکه این سازمان با پول و از جیب مردم درآمد خودرا کسب و سپس اداره می شود و مردم نمایندگان خودرا انتخاب می کنند تا بر نحوه هزینه کرد اموال و دارایی های خویش و اطمینان از درست و قانونی بودن آن نظارت کنند و دقیقا در همین راستا تصویب بودجه شهرداری و تفریغ بودجه و حسابرسی را هم قانون بر عهده ی شورای شهر نهاده است. (نهاد ناظر مالی)

امانی تصریح کرد که فلسفه نظارت شورا، حسابرسی و حساب کشی از سازمانی است که مبتنی بر حق الناس است و حق الناس خط قرمزی است که حتی خداوند متعال هم که از حق خویش بر بندگان خود می گذرد از آن تحت هیچ شرایطی چشم پوشی نمی نماید. چگونه امکان دارد که ۲۱ نفر عضو شورای شهر تهران بر عملکرد سازمانی عریض و طویل مثل شهرداری با بیش از ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی، ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه و ۵۰ شرکت و سازمان با قوانین گوناگون و اساس نامه و آئین نامه های گوناگون و متفاوت، نظارت کند ؟

وی افزود: بنابراین است که برخی صاحب نظران تعداد نفرات لازم برای عضویت شورای شهر تهران را ۵۰ نفر و یا حتی بیش از ۱۰۰ نفر پیشنهاد می کنند و تصور می کنند با افزایش تعداد اعضای شورا امکان نظارت گسترده تر و دقیق تر فراهم خواهد شد. اینجاست که ضرورت مشارکت مردم و فلسفه تشکیل نهاد شورایاری و سایر سازه های اجتماعی در طول پنج دوره گذشته مدیریت شهری در تهران خودرا نمایان می سازد، نهادی که طی دوره های سوم و چهارم شورای شهر حیاتی باردیگر یافتند و با مصوبات و آئین نامه های تدوین شده توسط شورا و شهرداری و برگزاری چند مرحله انتخابات محله ای تبدیل به بازوان نظارتی شورای شهر گردیدند و کمک شایانی به شورا و شهرداری در انجام وظایف آنها کردند؛ اما متاسفانه در دوره پنجم شورای شهر این نهاد مردمی رو به افول نهاد و به دلیل عدم حمایت جدی و عدم رایزنی و هماهنگی با سایر مراجع کشور، حکم ابطال مصوبه شورای شهر که به برگزاری انتخابات محلی و تشکیل این نهاد را رسمیتی محلی داده بود، صادر شد و گرد یأس وناامیدی بر معتمدین محلات و منتخبین مردم پاشیده شد و سازه اجتماعی مردمی که البته علاوه بر محسنات و ضعف ها، چالش هایی نیز دارد رو به افول نهاد.
امانی به وظایف جدی شورای ششم در ادامه اشاره نمود و مشارکت نخبگان در کنار مشارکت مردم را عنصر بسیار مهمی در اداره شهر دانست و اضافه کرد: یکی از وظایف جدی شورای ششم احیای مجدد و قانونی و هماهنگ با مراجع بالادستی این نهاد اجتماعی و مردمی است که البته باید برمبنای اعتقادات دینی و تاکیدات مقام معظم رهبری و با عنایت به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی مسجد محوری، جوان گرایی و فساد ستیزی که سه شاخصه ی اصلی حیات و دوره جدید این نهاد مردمی است، باشد. ایشان در این بیانیه می فرمایند اگر زمام اداره بخش های مختلف کشور به جوانان مومن و انقلابی، دانا و کاردان که بحمدالله کم نیستند سپرده شود، امید اجرای عدالت و مبارزه با فساد برآورده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مساله نظارت علاوه بر مشارکت مردم نیاز به مشارکت نخبگان جامعه نیز دارد که هم در درون شهرداری و هم در سطح شهر حضور داشته و آماده نقش آفرینی هستند. نخبگان می توانند به شورای شهر در قانونگذاری، ریل گذاری و سیاستگذاری برای شهرداری، کمک و مساعدت نمایند و در همین جا از هیئت رئیسه محترم خصوصاً دکتر چمران استدعا دارم ساز و کار مشارکت نخبگان شهری در همه رشته ها خصوصاً رشته های اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی و سلامت شهری، معماری و شهرسازی، عمران، حمل و نقل و ترافیک، مالی و اقتصاد شهری و... را در کمیسیون های تخصصی شورا فراهم نمایند. قانون گذاری کارآمد و صحیح برای حل مشکلات شهر تهران که وظیفه ی مهم دیگر شورای شهر است تنها بوسیله مشارکت دادن معنادار نخبگان شهری فراهم خواهد شد.

امانی خاطرنشان کرد: شورای شهر عالی ترین نهاد مسئولیت سیاستگذاری در مدیریت شهری است، اینجانب بعنوان یکی از اعضای شورای شهر توجه به مناطق محروم شهر و حضور در مناطق جنوبی و نمایان کردن مطالبات لایه های زیرین که تا حالا به آنها توجهی نشده است را در دستور کار خود قرار خواهم داد و برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب که روح حاکم بر آن عدالت طلبی و رفع تبعیض است، تمرکز و توجه اصلی خودرا بر محلات محروم خواهم گذاشت. مطابق برآوردهای انجام شده، ۷۰ تا ۱۰۰ محله محروم در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران خصوصاً مناطق جنوبی وجود دارد که باید در سیاستگذاری های شورای شهر دیده شوند و پروژه های کوچک مقیاس محله ای در آنها تعریف شود. پروژه هایی که در دوره گذشته تعریف شدند؛ اما متاسفانه چارچوب روشن و شفافی برای آنها تهیه و ابلاغ نگردید و این اعتبارات صرف مسایل جاری و پروژه های مستمر شهرداری شد. در این محله ها سرانه های هفت گانه شهری تامین نشده است و بین سه تا چهار سرانه با کمبود مواجه می باشد. ضمن این که علاوه بر فقر ذاتی، شاهد نوعی عدم توازن بین مناطق مختلف تهران هستیم. هر چند تامین تعدادی از این سرانه ها وظیفه دولت هاست ولی همچنان که مدیریت شهری در ۱۲ سال مدیریت جهادی وظیفه دولت را در حد توان جبران کرد، ما نیز باید بکوشیم در محلات محروم در قالب وظایف و امکانات مدیریت شهری نسبت به تامین این سرانه ها اقدام نماییم.

وی ادامه داد: زیست تهران در ابعاد آب، خاک و هوا گرفتار لطمه های جدی شده است و علاوه بر تردد مردم که به دلیل ترافیک مختل شده تنفس آنان که حیاتی تر و مقدم تر بر تردد است هم به شماره افتاده، آلودگی هوا اولویت اول مردم شهر تهران در نظرسنجی هاست، ازاین رو عدالت و محیط زیست دو قید و شرط تعیین کننده هر نوع سیاست گذاری در شهر تهران است، یعنی دو پیوست عدالت و محیط زیست باید برای تمامی اقدامات مدیریت شهری لحاظ شود. اما مطمئنا شورای ششم هم با موانع و محدودیت هایی برای سیاستگذاری جدید خود مواجه می باشد. موضوع مهم دیگری که در سیاستگذاری شورای ششم باید مورد توجه قرار گیرد؛ شفافیت و پاسخگویی است؛ باید به مردم گزارش دهیم که برای افزایش کیفیت زندگی شهری آنان چه می نماییم و چه تصمیماتی می گیریم. ما وکیل مردم هستیم و مقرر است از حق آنان دفاع نماییم و باید مرتب با موکلین خود در ارتباط باشیم، جلسات شورا باید علنی باشد و اصحاب رسانه حضور داشته باشند و مردم را در جریان بحث ها و مسایل مورد گفتگو در شورا قرار دهند و بنا نیست تصمیمات اساسی مانند دوره قبل در جلسات هم اندیشی اتخاذ شده و در جلسات علنی، نمایش و ادایی از دموکراسی و شفافیت در منظر و مقابل رسانه ها به اجرا گذاشته شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: موضوع شفافیت که در دوره قبل افتتاح شد اقدام قابل تقدیری است که هر چند خروجی ملموسی نداشت اما بنیان کار درست و ضروری گذاشته شد که باید در این دوره شورا توسعه و عمق یابد و خروجی قابل درکی برای همه مردم خصوصاً کارشناسان و نخبگان حوزه مدیریت شهری تهران داشته باشد. در اواخر دوره قبل مدیران شهری تلاش کردند که افشاگری رسانه ها در حوزه پول پاشی برای تبلیغ اقدامات نشده را به سایت شفافیت منتصب نموده و آنرا از حیض انتفاع خارج نمایند، حالا در آستانه شروع به کار دوره ی جدید مدیریت شهری با حضور شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر زاکانی که روح حاکم بر برنامه ی ایشان شفاف سازی است، چنین خطری در این دوره امکان عملی نخواهد یافت.
امانی بر نقش مهم دولت و شهرداری در اداره شهر تهران تصریح کرد و اظهار داشت: اینجاست که روابط مدیریت شهری با دولت به یکدیگر گره می خورد، روابطی که متاسفانه در ادوار گذشته دستخوش فراز و نشیب های زیادی بوده و در این بین آنکه ضرر دیده است تهران به معنی و مفهوم سه گانه ی آنست، یعنی دولت ها هیچگاه تهران متعلق به خودرا به فرزندی نپذیرفته و آنرا به دامن دایه ای بنام مدیریت شهری سپرده اند. کافی است نگاهی به سیاست های دولت های گذشته در حوزه پرداخت حقوق مسلم فقط کلان شهر تهران بیندازیم که بارها در گذشته حتی در دوره ی پنجم که تصور می کردند دولت همسو و همفکر با آنان نگاه وکمک ویژه ای به شهر خواهد داشت و با ناکامی مواجه گشتند و در ۱۲ سال مدیریت جهادی که اجازه حضور شهردار در هیئت دولت داده نشد و در دولت گذشته نیز بعد از مدتی کوتاه از حضور شهردار سابق در دولت ممانعت به عمل آوردند. امیدواریم شهردار تهران و دولت جدید در این حوزه باب گفتگو و مراوده و تصمیمات کلان برای گشودن این قفل بسته را بصورت ساختاری و نهادینه شده پیشه خود سازند و شهردار تهران که با وعده کمک رییس جمهور محترم، بار سنگین این مسئولیت را پذیرفته است پیگیر عملیاتی شدن این وعده باشد.

وی ادامه داد: تحقق عینی هر آنچه در بالا گفته شد در گروی پایداری و انسجام درونی شورا است که در صورتی ادامه خواهد یافت که روح حاکم بر روابط اعضا و مناسبات درونی آن مبتنی بر عدالت و نخبگی باشد و تقسیم مناصب و کمیسیون ها نیز برمبنای همین دو اصل و مزیت نسبی افراد صورت گیرد.
وی با تکیه بر وظیفه نمایندگی مردم که نظارت بر عملکرد شهرداری و توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، پیشنهاد تشکیل کمیته ای را داد که وظیفه نظارت مستمر بر عملکرد شورا را داشته باشد. ما شورای اصول گرا، انقلابی و یکپارچه هستیم که برای خدمت آمده ایم، اختلاف نظر و داشتن دیدگاه های کارشناسی متفاوت طبیعت هر جمع انسانی و نخبگانی است، اما مهم این است که اصول و مبانی و هدف ما یکی است و حقیر بعنوان یکی از اعضای این جمع منادی جدی وحدت و پایداری شورا هستم و پیشنهاد می کنم کمیته ویژه ای در شورا تشکیل شودتا چالش های احتمالی که پایداری و وحدت شورا را تهدید می کند را مرتب رصد و اصلاح نماید.




منبع:

1400/06/17
12:05:34
5.0 / 5
194
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری