زواره جائی در نقشه گردشگری كشور ندارد

زواره جائی در نقشه گردشگری كشور ندارد

فقط سفر: مدیر پایگاه میراث فرهنگی زواره می گوید: نام «زواره» در نقشه گردشگری كشور ثبت نشده است و این یك ضعف برای استان اصفهان است كه باید آن را برطرف كرد.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، سید احمد محیط طباطبایی كه در همایش «جایگاه زواره در توسعه پایدار با تاكید بر مزیت های فرهنگی، تاریخی و طبیعی» با حضور جمعی از مردم و مسئولان شهری زواره در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صحبت می كرد، ادامه می دهد: مردمِ قدیم كیمیاگر بودند، هر وضعیتی را از بالقوه به بالفعل در می آوردند، اما یك قرن كمتر است كه به خصوص نسل جوان گاه متصور می شوند اگر امروز دچار مشكل هستیم به خاطرِ كم آبی كویر است، در حالیكه نیاكان ما در گذشته و در همین مناطق كویری به نقطه ای رسیده بودند كه می توانستند در همه ی سرزمین مان تأثیرگذار باشند.

او می افزاید: از ۱۰۰ سال قبل تا امروز دچار این مشكل هستیم كه روش های گذشته را كنار گذاشته ایم و امروز می خواهیم همه كارها را به سرعت انجام دهیم. در گذشته اگر آهن داشتیم آن را به پولاد تبدیل می كردیم، اما امروز هیچ عمل وتلاشی انجام نمی دهیم، این نشان داده است همان گذشته سبب تولید ثروت و اشتغال بین مردم می شد اما روزگار امروز چرخیده و سبب شده كه دیگر مانند گذشته نباشیم، یعنی روش های گذشته را دیگر استفاده نكنیم.

رئیس ایكوم ایران با اشاره به اینكه شهر زواره از ابتدا به صورت شهر بوجود آمده و آب را از ۷۰ كیلومتری آن به شهر می آوردند، اظهار داشت: این شهر دوران پرشكوهی را طی كرده تا به امروز رسیده است، اینكه بخواهیم از ابتدا شروع نماییم باید بدانیم چطور از سرمایه های ابتدایی می توانیم حداكثر بهره را ببریم. زمانی كه یك رفاه نسبی داریم موفق هستیم.

او ادامه داد: به علت موقعیت ارتباطی زواره كه سه ساعت و نیم با تهران و یك ساعت و نیم با اصفهان فاصله دارد و در مسیر خط آهن سراسری به سمت جنوب قرار گرفته و ایستگاه هم دارد، امروز زواره می تواند در راه توسعه بسیار قوی عمل كند.

به جای گردشگر، زباله بناهای تاریخی زواره را پر كرده اند

محمدعلی گلی زواره یكی از مردم بومی این منطقه نیز در سخنانی كوتاه در این همایش، مهمترین معضلِ منطقه را اشتغال می داند و با اشاره به وجود آثار تاریخی جهانی و ملی در زواره و اردستان مانند قنات دو طبقه اردستان، جاده ترانزیتی و راه آهن تهران- بندرعباس و ۳۶ هكتار بافت تاریخیِ زواره بیان می كند: هر كدام از این ظرفیت ها پتانسیل هایی هستند كه در این منطقه از استان اصفهان نسبت به آن ها بی توجهی می شود، كه این بی توجهی هم به مرور سبب بروز مشكلاتی در منطقه و استان اصفهان شده است.

او با تاكید بر ضرورت توسعه صنعت گردشگری در مناطقی مانند زواره، ادامه می دهد: با وجود آثار، شرایط و سرمایه های منحصر به فردی مانند ۳۶ هكتار بافت تاریخی یا قطار گردشگری، می توان این منطقه از استان را هم برای حضور گردشگران آماده كرد.

وی با اشاره به فعالیت قطار گردشگری در نقاطی مانند بادرود، ادامه می دهد: معتقدیم زواره پتانسیل های بیشتری از بادرود و حتی روستای مصر دارد. در كنار جاده ترانزیت زواره یك تابلو برای معرفی این شهر وجود ندارد، مخروبه های زیادی در این منطقه وجود دارد كه می گوییم آن ها جزو میراث فرهنگی است اما امروز به جای گردشگر، زباله دانی شده اند.

او تاكید می كند: میراث فرهنگی منحصر به زواره نیست. اگر واقعا آن قدر ارزشمندند كه توریست بتواند از آن بازدید كند باید نسبت به آن توجه داشت. حمایت آن هم، نیاز به همت دارد تا با اختصاص سرمایه ی مناسب سبب رشد در منطقه شویم.

گلی زواره ای همینطور از فعالیت دو دفتر گردشگری از چند سال قبل در زواره خبر می دهد و می گوید: با این وجود نسبت به این دو دفتر همچنان بی توجه اند.

او نبود نام زواره در سایت و نقشه ی گردشگری كشور را یك نقطه ضعف می داند.

جلیلیان دوستدار میراث فرهنگی شهرستان «تیران» استان اصفهان هم كه با تولید یك NGO در سطح این شهرستان و با استفاده از كمك های مردمی تابحال توانسته اند حمام "خان" و بخشی از قلعه "قمیشلو" در اصفهان را مرمت كنند، در سخنانی كه برای جذب بومی زواره كه در این همایش شركت كرده بودند، مطرح می كرد، به روند تولید این گروه مردمی دوستدار میراث فرهنگی اشاره می كند و می گوید: با استقبال مردم و برای تأمین اعتبار مرمت بناهای تاریخی این منطقه از استان اصفهان این گروهِ دوستدارِ میراث فرهنگی، با پرداخت روزانه ۱۰ هزار تومان توانست بعضی از بناهای تاریخی شهر خویش را نجات دهد.

وی اضافه می كند: نقش مردم در انجام این پروژه ها اهمیت دارد و حتی سبب می گردد دستگاه های دولتی هم با دیدن استقبال مردم به این سمت بروند.

او خطاب به مردم زواره با اشاره به تخریب امامزاده قدیمی و پرارزش زواره توسط هیأت امنا و افراد محلی این منطقه اظهار می كند: اگر بتوانید با تولید یك NGO مردمی، اعتماد مردم را جلب كنید و در جهت ادامه دار بودن این اعتماد تلاش كنید، شما هم می توانید یاور میراث فرهنگی باشید و فقط از كارهایی كه به علت نداشتن اعتبار امكان انجام شان وجود ندارد، انتقاد نكنید.

به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، در همایش «جایگاه زواره در توسعه پایدار با تاكید بر مزیت های فرهنگی، تاریخی و طبیعی» فرماندار، سیدمحمد بهشتی –رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری-، طباطبایی نژاد - نماینده مردم زواره و اردستان در مجلس شورای اسلامی -، شهردار و رئیس شورای شهر زواره هم حضور داشتند، همینطور در پایانِ همایش از پرتال سایت پایگاه میراث فرهنگی زواره رونمایی گردید و قرارهایی برای برگزاری جلسه ای با حضور مسئولان شهری و میراث فرهنگی گذاشته شد تا راهكارهای بهتری برای جذب توریست در زواره مطرح شود.




1396/10/23
23:27:13
5.0 / 5
4717
تگهای خبر: شهر , گردشگری , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری