معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران:

شهرداری تهران نهاد جایگزین دولت نیست

شهرداری تهران نهاد جایگزین دولت نیست

فقط سفر: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری تهران در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در جهت سایر نهادهای فرهنگی تعریف می گردد و نهاد جایگزین دولت نیست و رویكرد آن باید از دولت محوری به «رسالت محوری» تغییر یابد.



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا سیدرضا صالحی امیری با اشاره به اینكه حوزه فرهنگی حوزه باورهاست نه بایدها، خاطرنشان كرد: اساسا در نظام فرهنگی مفهوم باید، اجبار و تحمیل جایگاهی ندارد و ما را از رسیدن به مقصد بازخواهد داشت. اگر بناست در كلانشهر تهران اتفاق مثبتی در جهت اخلاق شهروندی، امنیت، اعتماد، مشاركت، رضایت، سلامت و نشاط اجتماعی رقم بخورد بدون شك در در بستر باورهای اجتماعی و فرهنگی شكل خواهد گرفت.

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به گفتمان فرهنگی در كلانشهر تهران اظهاركرد: در نظام سیاسی كشور ما گفتمان غالب فرهنگی گفتمان مقام معظم رهبری است و تمام برنامه ها و سیاست های فرهنگی باید ذیل این گفتمان تعریف شود چون كه اداره یك كشور بر مبنای چندین گفتمان امكان پذیر نیست ازاین رو گفتمان حاكم و غالب در نظام فرهنگی منطبق با نظام ارزشی و قانونی ما همان گفتمان مقام معظم رهبری است و باقی گفتمان ها در دل این گفتمان و ذیل آن است.

وی ادامه داد: سیاستگذاری های فرهنگی از جانب مراجعی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... صورت می گیرد و ۳۰ نهاد فرهنگی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اجرای برنامه ها همكاری دارند كه شهرداری تهران هم یكی از این نهادهای فرهنگی به حساب می آید. از این منظر ما در دل یك پازل و مجموعه بزرگ سیاست فرهنگی در سطح ملی تعریف شده ایم و باید وظایف خاص خویش را انجام دهیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان كرد: بر این اساس شهرداری تهران به مثابه یك دولت نیست بلكه یك نهاد است كه رسالت های خاص خویش را داراست و نباید به هر انگیزه ای خویش را جایگزین دولت، نظام تامین اجتماعی، بهزیستی، وزارت ورزش یا سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی كند بلكه خود، بخشی از مجموعه نظام به حساب می آید.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی اظهاركرد: در پازل نظام فرهنگی، گفتمان و سیاست هایی حاكم است و نهادهای فرهنگی مختلف وظایف خاص خویش را دارا هستند كه شهرداری تهران هم یكی از این نهادهاست و بعنوان بخشی از مجموعه این نظام به حساب می آید و باید در داخل این پازل ماموریت های خویش را انجام دهد و نقش خویش را ایفا كند.

صالحی امیری با اشاره به اینكه شهرداری تهران دارای وظایف ذاتی تعریف شده در قالب ماموریت های ۱۴گانه است، اظهار داشت: این ماموریت ها در جهت توسعه دانش و هویت، فرهنگ عمومی، مشاركت مردمی، خانواده، سبك زندگی، توانمندسازی، سلامت، آموزش شهروندی، ورزش همگانی، اقتصاد شهر و... به درستی طراحی شده و می توان موارد دیگری را به آن اضافه كرد.

وی با اشاره به دو نگاه موجود در مورد شهرداری اظهاركرد: یك دیدگاه، شهرداری تهران را به مثابه یكی از ۳۰ نهاد مسئول فرهنگی كشور می داند كه در چارچوب قانون وظایفی برای آن درنظر گرفته شده است و بر مبنای دیدگاه دوم شهرداری، مسئول فرهنگ عمومی شهر تهران است كه باید تمامی تحولات این كلانشهر را مدیریت كند. نوع دیدگاه به شهرداری از این رو دارای اهمیت است چون نظام برنامه ریزی، بودجه، سیاستگذاری و طراحی عملیات این دو دیدگاه كاملا متفاوت می باشد.

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به دیدگاهی كه شهرداری تهران را در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در كنار سایر نهادهای فرهنگی تعریف كرده است، تصریح كرد: بر مبنای این دیدگاه قانونی ما باید رویكرد خویش را از دولت محوری به رسالت محوری تغییر دهیم. در واقع ما رسالت فرهنگی داریم اما دولت فرهنگی نیستیم. مسئولیت حوزه فرهنگی و اجتماعی كلانشهر تهران با شهرداری نیست و با كل مجموعه نظام است و شهرداری تهران به میزان رسالت پذیری و مسئولیت پذیری در چارچوب قانونی پاسخگوی فعالیت ها وماموریت های خود خواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: شهرداری تهران در حوزه صدمه های اجتماعی كلانشهر تهران مقصر نیست بلكه باید به اندازه مسئولیت خود پاسخگو باشد. یا مسئول آلودگی هوای پایتخت، شهرداری تهران نیست زیرا حل این معضل نیازمند تصمیمات در سطح ملی و كلان است كه شهرداری تهران هم در این حوزه همچون سایر نهادها مسئولیت دارد و باید مشاركت كند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اصلاح جامعه را مستلزم اصلاح فرهنگ دانست و تصریح كرد: این دیدگاه برگرفته از اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری است.

به گفته صالحی امیری، فرهنگ به مثابه یك اكسیژن است كه اگر آن را دریغ نماییم جامعه به سمت میرایی حركت خواهد نمود.

وی آلودگی فرهنگی را خطرناك تر از آلودگی هوا دانست وگفت: شهر در صورت آلودگی فرهنگی دچار بحران هویت می گردد. شهر به مثابه یك كالبد نیست كه فقط متشكل از برج و بارو و اماكن و فضاهای اقتصادی تعریف شود بلكه شهر را انسان می سازد و هویت انسانی بر هویت شهر حاكم می گردد.

قائم مقام شهردار تهران با تاكید بر ضرورت تغییر رویكردها اظهاركرد: ما نیازمند تغییر ریل هستیم. صدمه شناسی ها و نظرسنجی های میدانی نشان داده است كه باید ریل گذاری جدید متناسب با تحولات جدید جامعه انجام دهیم و مسیری را انتخاب نماییم كه به رضایت مردمی منجر شود.

وی تصریح كرد: سیاست فرهنگی شهرداری تهران مبتنی بر شهر انسان محور و اخلاق مدار در چشم انداز ۱۴۰۰ تعریف می گردد و ملاك آن رضایت شهروندان است نه برج سازها و صاحبان ثروت.

صالحی امیری ارتقای سرمایه اجتماعی و دینی، اعتماد، رضایت، مشاركت، اخلاق، امنیت، سلامت و نشاط اجتماعی را از محورهای سیاست جدید حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برشمرد و اظهار داشت: آیا سرمایه اجتماعی در تهران افزوده شده یا كاهش یافته است؟ وضعیت خشونت و سلامت اجتماعی جامعه چگونه است؟ با شهری خشن مواجه هستیم كه روح اخلاقی در آن حاكم نیست و باید سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در این حوزه ها صورت گیرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان كرد: نشاط اجتماعی الزاما به معنای شادی كردن نیست بلكه این شاخص میزان رضایتمندی از تحولات زیستی یك فرد را نشان داده است. در جامعه ای كه همدلی، همنوایی و همگرایی وجود دارد نشاط اجتماعی هم افزایش می یابد.

وی با تاكید بر رسالت تولی گری به جای تصدی گری اظهار داشت: در رسالت تولی گری سه مفهوم سیاستگذاری، حمایت و نظارت وجود دارد و بقیه امور باید به مردم واگذار شود. بعنوان نمونه اگر هدف ما از تولید سرای محله انتقال تكالیف نهادهای اجتماعی و دینی به سراهای محله باشد این رویكرد كاملا اشتباه است و باید اصلاح شود. در سرای محله باید بستری را تولید نماییم كه نهادهای محلی بتوانند وظایف خویش را به درستی انجام دهند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح كرد: شهرداری تهران نباید متغیر مداخله گر در زیست فرهنگی اجتماعی جامعه باشد بلكه باید حمایت و پشتیبانی كند. برنامه های سال ۹۷ ما باید بر مبنای رسالت سیاستگذاری، حمایت و مشاركت تدوین شود و شهرداری تهران به مثابه یك پشتیبان فرهنگی عمل كند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، صالحی امیری بر ضرورت پشتیبانی و پشتیبانی از نهادهای فرهنگی، اجتماعی و دینی، پرداختن به كار فرهنگی اثربخش و پرهیز از مراسم گرایی و مناسك گرایی و تبلیغات فاقد اثر، بهره گیری از ظرفیت های عمومی (مانند نهادهای مردمی، كانون ها، خیریه ها و موسسات اجتماعی)، به كارگیری خلاقیت و نوآوری برای مشاركت مردمی، تغییر ریل در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای دستیابی به اهداف این حوزه تصریح كرد.




1396/10/17
15:52:09
5.0 / 5
4522
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری