تهران تاب زلزله دیگر را ندارد

به عقب برنگردیم

به عقب برنگردیم

فقط سفر: زمزمه های تغییر در مدیریت شهری به دنبال قانون منع بكارگیری بازنشستگان و دمیدن هر روزه به تنور شایعه آن بیش از زلزله احتمالی تهران برای این پایتخت چند میلیونی خسران بار است؛ شایعاتی كه لرزه های آن در شهری كه در آن زندگی می نماییم امكان دارد خسارت و تبعاتی به مراتب ویرانگر و مخرب تر از زلزله برجای بگذارد و ویرانه های آن در بلندمدت رخ نشان دهد و حال شهر تهران را بدتر كند.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، قانون ممنوعیت به كارگیری بازنشستگان كه این روزها برای رفع نواقصی به مجلس برگردانده شده است را بطور قطع می توان یكی از مصوبات جنجالی مجلس در این دوره نام نهاد، قانونی كه اگرتوسط شورای نگهبان تایید و از جانب دولت ابلاغ شود، سبب خواهد شد كه عرصه برای حضور و فعالیت جوانان باز شود. اما نكته قابل توجه اینكه، علی رغم به نتیجه نرسیدن این مصوبه تا امروز، اما و اگرهای آن زمینه ساز حواشی بزرگی شده و حتی دغدغه هایی جدی در بعضی موارد بوجود آورده است.
این روزها تیتر رسانه ها در حوزه شهری، پر است از عباراتی همچون "رفتنی شدن شهردار تهران"، "خداحافظی زودهنگام شهردار بازنشسته" و... تیترهایی كه نیم نگاهی به آن ها ابهام جدی را در ذهن مخاطبان تولید می كند؛ تیترهایی كه نشان می دهند، كم نیستند رسانه هایی كه فضا را برای پیگیری اهداف خود مناسب دیده اند و با توسل به این قانون كه هنوز ابلاغ نشده، به دنبال رفتنی شدن شهردار تهران هستند شهرداریی كه طی یكسال اخیر همواره گرفتار پس لرزه های تغییر مدیریت شهری بود.
آفتی به نام عدم ثبات مدیریت شهری
تهران، این روزها بعد از 12 سال مدیریت پیوسته یك جریان سیاسی و مشكلات قبل از آن، در حالی طعم تغییر مدیریت شهری را تجربه می كند كه میراث دار مشكلات خیلی از گذشته است و این ابرشهر حال چندان خوشی ندارد؛ كاهش شدید درآمدهای پایدار، تخریب باغات، شهرفروشی، بدهی های چند ده هزار میلیاردی و مواردی از این دست تنها و تنها چند نمونه از كلكسیون مشكلات این روزهای تهران است. شهری كه حل مشكلات عمیق و زیربنایی آن شاید بیش از هرچیز نیازمند مدیریتی واحد و با ثبات است تا بتواند از پس خروارها مساله حل نشده، برآِید. كسی نیست كه نداند دمیدن بر تنور رفتن و تغییر شهردار در حالیكه هنوز قانون برای اجرا، ابلاغ نشده است، علاوه بر بی ثباتی شهرداری و عدم امكان برنامه ریزی و تصمیم گیری، زیست شهری میلیون ها شهروند این كلان شهر را هم در معرض مشكلات اساسی قرار دهد. عدم ثبات مدیریتی آفتی است كه دود آن به تنها چشم شهروندان تهرانی نمی رود.
این فضاسازی رسانه ای در حالی اتفاق می افتد كه گروهی از كارشناسان با رد اصل ماجرا در مورد شهردار تهران معتقدند "شهردار تهران " بعنوان پایتخت ایران مشمول قانون منع بكارگیری بازنشستگان نمی گردد و حتی همانند وزرا و استانداران مشمول معافیت می گردد.
حجت نظری عضو حقوقدان شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا در مورد حواشی مصوبه منع بكارگیری بازنشستگان در مدیریت شهر تهران معتقد است: برخی دوست دارند افشانی برود و بنابراین بر طبل شادی می زنند. برخی اصرار دارند كه افشانی رفتنی است اما تكلیف مشخص است و مهندس افشانی در شهرداری تهران می ماند. برای ماندن مهندس افشانی در شهرداری تهران سه راه وجود دارد كه من مایل هستم تنها راه سوم كه آخرین و سخت ترین راه است را تشریح كنم كه مبحث "اعاده به كار" برای ایشان است چراكه سنوات خدمتی مهندس افشانی 29 سال پر شده و سن افشانی 58 سال است فلذا تا 35 سال خدمت می تواند در خدمت دولت باشد. قانونگذار در قانون شرایطی را برای بازگشت به كار كارمندان دولت پیش بینی كرده كه برهمین اساس هم افشانی تا شش سال دیگر كارمند دولت می باشد و می تواند به كار خود ادامه دهد.
واقعیت این است كه شهردار اگر ذهن متمركز و امنیت كار كردن را داشته باشد اتفاقات خوبی را شهر شاهد خواهیم بود و حواشی ها سبب فرصت سوزی می گردد.
"نه شهر تهران و نه مدیریت شهری تهران دیگر تاب تغییر و شهردار جدید را ندارند"، موضوعی كه نظری برآن تاكید دارد و می افزاید: باتوجه به اینكه شهرداری مشكلی برای ادامه كار ندارد بهتر است از بیان موضوعات شخصی عبور شود و كمك نماییم تا شهردار در كنارهمكاران كارها را پیش ببرد هرچند كه برخی ها دوست دارند شهردار عوض شود و این برخی ها حتی امكان دارد درون جریان همسو با مدیریت شهری باشند و حتی امكان دارد برخی این ایده را داشته باشند كه بهتر از شهردار فعلی، می توانند شهر را اداره كنند اما به همگان سفارش می گردد كه به شهردار فعلی كمك كنند تا به اهدافمان در اداره بهتر شهر دست یابیم.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، در بین اما و اگرها و نظرات مطرح شده در مورد مصوبه منع بكارگیری بازنشستگان باید به یك نكته اساسی توجه كرد؛ اینكه اجازه ندهیم زیست شهری 10 میلیون شهروند تهرانی بازیچه مقاصد سیاسی و اهداف پشت پرده شود؛ موضوعی كه بی توجهی به آن می تواند مشكلات مختلف و بحران هایی كه امروز پایتخت كشور با آن مواجه می باشد را دو چندان كند و باید صبر كرد و منتظر ماند تا قانون ابلاغ و اجرا شود و بعد از آن همگان به دنبال اجرایی شدن آن باشیم.
از سوی دیگر در كنار همه این موضوعات، شاید پاسخ به یك سوال مهم هم بتواند به این جنجال ها آخر دهد؛ اینكه شهر تهران و پروژه های به زمین مانده پایتخت كه در یك سال اخیر دو شهردار را به خود دیده، تاب آوری و تحمل تغییر دیگری در مدیریت كلان شهری را دارد ؟
ایسنا- مژگان انصاری



1397/05/29
14:59:32
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: پایتخت , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری