آخرین وضعیت ایمن سازی بازار بزرگ تهران

شناسایی 900 پلاك خطرناك در بازار، استقرار آتش نشان مقیم در پاساژها

شناسایی 900 پلاك خطرناك در بازار، استقرار آتش نشان مقیم در پاساژها

فقط سفر: شهردار منطقه 12 در مورد آخرین وضعیت ایمن سازی بازار بزرگ تهران توضیحاتی را ارائه نمود.



پیمان محسنی در گفت وگو با ایسنا، در مورد سرانجام طرح ایمن سازی بازار، اظهار داشت: دقت داشته باشید كه بازار منطقه استراتژیك در تهران است به گونه ای كه جمعیت شناور آن در روز، یك میلیون و 200 تا 500 هزار نفر است و این در حالیست كه در روزهای پیك همچون اواخر اسفند ماه شاهد آن هستیم كه حتی تا بیش از سه میلیون نفر جمعیت روزانه در بازار تردد می كنند و 19 ایستگاه مترو و پایانه های مختلف اتوبوس و تاكسی در این منطقه وجود دارد كه دسترسی به آن را آسان می كند و بنابراین منطقه بازار همواره برای شهروندان تهرانی جذاب است.

وی اضافه كرد: بازار سرزمینی 112 هكتاری است كه وضعیت آن در طول زمان تثبیت شده است و تغییر شرایط آن در زمان كوتاه امكان پذیر نیست اما تلاش داریم با مجموعه اقداماتی نسبت به پیشگیری از بروز حوادث و یا حتی كاهش اثرات حوادث اقدام نماییم.

وی با اشاره به اینكه در این 10 ماهی كه من بعنوان شهردار در منطقه 12 فعال بودم، مجموعه جلساتی برای بهبود وضعیت بازار تهران با دادستانی تهران، شورای شهر، استانداری و... برگزار كردیم، اظهار داشت: همینطور در جلسات ایمنی كه در منطقه برگزار می گردد تلاش كردیم كه وضعیت ایمن سازی بازار تهران را با اولویت رفع پلاك های خطرناك تسریع ببخشیم.

شهردار منطقه 12 با اشاره به اینكه در نخستین گام با كمك آتش نشانی پلاك های خطرناك در محدوده بازار شناسایی و اخطار لازم به آنها لازم شد، اظهار داشت: این واحدها به سازمان آتش نشانی عرضه شدند تا دستورالعمل ایمنی را از آتش نشانی دریافت نمایند كه برخی پاساژها علاوه بر ایمن سازی، می بایست نسبت به مقاوم سازی در برابر حریق هم اقدام نمایند چون كه بر مبنای آمارها 25 درصد حریق ها مربوط به اتصالات برق است كه بر همین مبنا با اداره برق خیام رایزنی انجام شد و برای سه پاساژ، نامه اخطاریه صادر شد و به دنبال بی توجهی آنها مجوز قضایی قطع برق را هم دریافت كردیم كه در صورت عدم همكاری مالكان پاساژ برق شان قطع می گردد.

استقرار آتش نشان مقیم در پاساژها

آموزش آتش نشانی به سرایدارهای پاساژها

محسنی با اشاره به اینكه در بررسی های انجام شده برخی مراكز خرید و پاساژ در بازار شناسایی شد كه مشكلاتی همچون سد معبر و چینش اجناس در معابر داخل پاساژ داشتند كه باعث عدم دسترسی در هنگام وقوع حوادث می شد، اظهار داشت: عدم امكانات و تجهیزات پیشگیری از وقوع آتش سوزی سبب شد كه سرای رشتی ها و ضیافت را تعطیل نماییم و این واحدها به آتش نشانی عرضه شدند تا دستورالعمل ایمنی مذكور را دریافت كرده و در بازه زمانی مناسب نسبت به رفع مشكلات پاساژ خود اقدام نمایند.

وی با اشاره به اینكه در داخل دستورالعمل آتش نشانی، بندی وجود دارد كه به استفاده از آتش نشان مقیم یا بكار گرفتن فردی آموزش دیده تاكید دارد، اظهار داشت: یا آتش نشانی بعنوان آتش نشان مقیم یا یكی از اعضای پاساژ یا سرایدار و... می توانند بعنوان آتش نشان مقیم آموزش داده استفاده كنند اما به این شرط كه می بایست 24 ساعته در پاساژ باشند تا در صورت وقوع حادثه، در دقایق ابتدایی نسبت به مهار آن اقدام نمایند.

تشكیل كمیته ایمنی داخل بازار

وی با اشاره به اینكه در این 10 ماهه تلاش شد كه به غیر از محدوده بازار در مابقی سطح منطقه به صورت جداگانه از واحدهای مختلف بازدید نماییم و نسبت به ایمن سازی آن اقدام گردد، اظهار داشت: نكته قابل توجه این است كه در شهرداری ناحیه 3 یعنی محدوده بازار نماینده آتش نشانی همراه نماینده اداره برق و نماینده شهرداری كمیته ایمنی داخل بازار را تشكیل داده اند كه نسبت به بازدید تخصصی از واحدهای تجاری، تولیدی و... در دوره های مشخص، پیگیری رفع نقصها و... را انجام می دهند.

شهردار منطقه 12 در مورد تعداد پلاك های خطرناك در محدوده بازار اظهار داشت: حدود 900 پلاك خطرناك در منطقه بازار شناسایی شده است اما تعداد واحدهای هر پلاك متفاوت می باشد چون كه ممكن است یك پلاك شامل 150 واحد تجاری باشد یا یك پلاك شامل یك واحد تجاری باشد كه بخش عمده این واحدها نیاز به ایمن سازی و مقاوم سازی دارند.

سازمان اوقاف مالك نیمی از ساختمان های رهاشده بازار

وی با بیان اینكه 50 درصد بازار جزء املاك اداره اوقاف است و این در حالیست كه بیشترین املاك رها شده در بازار هم برای اوقاف است، اظهار داشت: در صدد رایزنی با اداره اوقاف هستیم كه یا نسبت به پاكسازی واحدهای رها شده و یا دریافت پروانه ساخت اقدام نماید. چون كه زباله هایی كه واحدهای مجاور به این زمین ها می ریزند، علاوه بر تولید فضاهای نامناسب، گاها زمینه ساز حریق هم می گردد كه امیدواریم به دنبال مجموعه جلساتی كه در استانداری تهران با ریاست آقای مقیمی برگزار می گردد این هماهنگی با اداره اوقاف افزایش یابد.

محسنی با اشاره به اینكه برای آنكه بتوانیم نسبت به ایمن سازی بازار اقدام نماییم لازم است كه همه دستگاه ها پای كار بیایند، اظهار داشت: دقت داشته باشید كه در انجام این امور جلب مشاركت مردم و كسبه حرف اول را می زند و خوشبختانه توانستیم در این راه از حمایت هیات امنای بازار، انجمن اسلامی بازار و... بهره ببریم و امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم نماییم كه بازار تهران بعنوان یكی از امن ترین نقاط تهران شناخته شود.




1397/04/01
12:30:36
5.0 / 5
4395
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری