قول بازگرداندن خانه های تاریخی به فهرست آثار ملی

قول بازگرداندن خانه های تاریخی به فهرست آثار ملی

فقط سفر: ابطال رای بدوی خانه علیزاده در دادگاه تجدیدنظر اعلام گردید و ˮویلای نمازیˮ و ˮخانه نیماˮ هنوز منتظر برگزاری دادگاه برای ماده ۷۹ هستند، اما معاون رئیس جمهور هم نوید بازگرداندن خانه های تاریخی را به فهرست آثار ملی داده است.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، با بیان رای قطعی باقی ماندن "خانه علیزاده" در لیست آثار ملی، معاون رئیس جمهور این خبر را در صفحه شخصی توئیتر خود منتشر نمود.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «خانه های تاریخی بخشی از هویت شهرهای ماست. با پیگیری های حقوقی سازمان میراث فرهنگی خانه علیزاده به فهرست آثار ملی كشور بازگردانده شد. این نوید را به مردم عزیزمان می دهم كه در آینده ای نزدیك خانه های تاریخی دیگری را به فهرست میراث ملی كشور بازمی گردانیم.»



از سوی دیگر ابراهیم شقاقی، مدیر كل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه به ایسنا توضیح می دهد: مرتبه نخست كه "خانه علیزاده" با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی كشور خارج شد، با شكایت همسایه این خانه تاریخی بود، اما پس از اطلاع دیوان عدالت از این شكایت كننده، رای خروج از ثبت ابطال شد و بنا بار دیگر در لیست آثار ملی قرار گرفت.

او با بیان این كه این دفعه مالك بنای تاریخی "علیزاده" درخواست خروج از ثبت ملی این خانه تاریخی را داشته است، ادامه می دهد: ظاهرا این بنا چهار یا شش مالك دارد. رای بدوی دادگاه خروح از ثبت خانه بود، اما با تلاشی كه انجام شد خوشبختانه رای قطعی شكست و در دادگاه تجدیدنظر رای بدوی ابطال شد.

ماده ۷۹ راه نجات ویلای نمازی و خانه نیما

شقاقی همینطور درباره وضعیت پرونده دو خانه تاریخی دیگر یعنی "ویلای نمازی" و "نیما یوشیج" می گوید: در مورد "ویلای نمازی" درخواست استفاده از ماده ۷۹ را به دیوان عدالت اداری داده ایم.

او اضافه كرد: این بنای تاریخی در حكم تجدیدنظر رای به خروج از ثبت گرفته بود، اما اداره كل حقوقی سازمان، اعمال ماده ۷۹ را از دیوان عدالت اداری درخواست نمود و پیگیر آن هستیم تا با ماده ۷۹ در شورای هم عرض، بتوانیم ابطال حكم را بگیریم.

او همینطور با بیان این كه مقرر است ماده ۷۹ در مورد خانه "نیما یوشیج" هم بررسی شود، ادامه می دهد: از جانب دیگر اداره كل میراث فرهنگی استان تهران هم برای دومین بار این خانه را بررسی نموده و آن را واجد ارزش ثبت ملی شمرده است. در صورتی كه این اعمال این ماده در مورد خانه نیما تایید بگیرد، بدون گرفتن شماره ثبت جدید، همان شماره ثبت قبلی به خانه بازگردانده می گردد.

شقاقی درباره زمان برگزاری دادگاه دیوان عدالت اداری و بررسی این دو پرونده هم اظهار می كند: هنوز پیگیر تعیین وقت هستیم. باید نخست شعبه تعیین شود و سپس زمان دادگاه به ما اعلام می گردد.




1396/11/24
14:16:25
5.0 / 5
4455
تگهای خبر: ثبت , صنایع دستی , گردشگری , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری