ظرفیتهای حقوقی ایران برای شکایت از دولت های متجاوز در مراجع بین الملل
فقط سفر: فقط سفر: رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در یادداشتی به بررسی امکان طرح دعوی بین المللی جمهوری اسلامی ایران مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی حمله 13 ژوئن 2025 پرداخت.
به گزارش فقط سفر به نقل از مهر، حسن عبدلیان پور رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، در یادداشتی نوشت: در پی حمله نظامی و تروریستی ۱۳ ژوئن ۲۰۲۵ که مقابل تأسیسات دفاعی و غیرنظامیان جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوق بین الملل و پیمان ها و معاهدات متقن، حق دارد بوسیله مراجع قضائی و سیاسی بین المللی مقابل دولت های متجاوز و شرکت های مرتبط شکایت و ادعای حقوقی مطرح کند. حملات مذکور نه فقط تأسیسات دفاعی بلکه خیلی از افراد غیرنظامی و شخصیت های حقوقی و حقیقی ایرانی را هدف قرار داده است؛ بدین جهت ابعاد نقض حقوق بین الملل بشردوستانه، نقض حاکمیت ملی و استفاده غیرقانونی از زور در سطح وسیع تر و جدی تر است. یکی از مسیرهای اصلی ایران برای اقامه دعوی مقابل شرکت های تسلیحاتی و امنیتی همچون شرکت رافائل رژیم صهیونیستی و شرکت بلک واتر آمریکا، استفاده از سازوکارهای حقوقی مندرج در کنوانسیون نیویورک ۱۹۵۸ است که به اجرای آرای داوری بین المللی می پردازد. شعبه ۵۵ دادگاه روابط بین الملل جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع ذیصلاح، امکان رسیدگی به دعاوی ناشی از قراردادها و تعهدات بین دولت ها و شرکت های خارجی را دارا است. علاوه بر این، وجود معاهدات دوجانبه مانند عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا و سه بیانیه الجزیره، که روابط حقوقی میان طرفین را تنظیم می کند، می تواند زمینه حقوقی محکمی برای طرح شکایات مقابل آمریکا در مراجع بین المللی فراهم آورد. این اسناد صراحتاً بر احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی تاکید دارند. خصوصاً بیانیه های الجزیره که بطور مستقیم به روابط خصمانه و محدودسازی حملات مقابل یکدیگر پرداخته اند، می توانند مستند مهمی در اثبات نقض تعهدات بین المللی آمریکا باشند. از طرف دیگر، در مواردی که طرح دعوی مقابل رژیم صهیونیستی به سبب فقدان روابط حقوقی رسمی میان ایران و این رژیم و نبود معاهدات دوجانبه مستقیم، با محدودیت هایی رو به رو است، جمهوری اسلامی ایران این امکان را دارد که بوسیله مراجع بین المللی که صلاحیت رسیدگی به جنایات بین المللی، نقض حقوق بشر و استفاده غیرقانونی از زور را دارند، اقدام نماید. در این چارچوب، شورای امنیت سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری، کمیته های حقوق بشر و حتی سازوکارهای داوری بین المللی مانند دادگاه داوری لاهه می توانند محمل مناسبی برای طرح شکایات و پیگیری حقوقی ایران باشند. البته پذیرش صلاحیت این مراجع مستلزم همکاری و پذیرش طرف مقابل است که از نظر سیاسی و حقوقی پیچیدگی های خاص خودرا دارد. مضاف بر این، در نظام حقوق بین الملل عرفی، اصل منع توسل به زور و حق دفاع مشروع به وضوح مورد تاکید قرار گرفته و هر تجاوزی که خلاف این اصول باشد، مسئولیت بین المللی دولت متجاوز را بدنبال دارد. ایران می تواند با استناد به منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون های ژنو ۱۹۴۹ و پروتکلهای الحاقی آن و پیشنویس مسئولیت دولت ها برای اعمال بین المللی غیرقانونی، شکایات خودرا مستدل و مستند سازد. از دیدگاه دکترین حقوقی و رویه های بین المللی، جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی است که می تواند مقابل دولت های آمریکا و رژیم صهیونیستی، در حوزه اعمال تجاوزگرانه و نقض فاحش حقوق بین الملل، ادعای خسارت های مالی، معنوی و جبران نقض حاکمیت و امنیت ملی را مطرح کند. این شکایات نه فقط وجهه حقوقی و بین المللی ایران را تقویت کرده، بلکه سبب اعمال فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بمنظور توقف اقدامات خصمانه و ممانعت از تکرار آنها خواهد شد. در نهایت، جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ حقوق ذاتی و قانونی خود در حوزه های داخلی و بین المللی، بدنبال آنست که از مسیرهای حقوقی معتبر، پاسخ محکمی به تجاوزات نظامی و تروریستی داده و عدالت بین المللی را محقق سازد. این راهبرد به عنوان قسمتی از سیاستهای کلان دفاع از منافع ملی و صیانت از حقوق بشر، جایگاه ایران را به عنوان کشوری مقتدر و متعهد به حقوق بین الملل تثبیت خواهد نمود.
منبع: فقط سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب