تلاش باردیگر برای لبخند ایران و دنیا به کرمان
به گزارش فقط سفر، استان کرمان با وجود ظرفیت ها و فرصت های فراوان برای جذب توریست داخلی و خارجی که مهم ترین آن 10 اثر ثبت شده جهانی و تنوع اقلیمی کم نظیر است، هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و در تازه ترین اقدام، برنامه ˮلبخند دنیا به کرمان 1405ˮ طراحی شده تا این استان مقصد گردشگری شود.
به گزارش فقط سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا، استان کرمان با ۸۹۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی به همراه صدها جاذبه گردشگری با اقلیم و جغرافیای متنوع و از تمامی مهمتر خونگرمی و میهمان نوازی مردم دیار کریمان، از مناطق مستعد کشور برای جذب توریستهای خارجی و داخلی به حساب می آید.
به دلیل گستردگی استان کرمان تنوع اقلیمی زیادی در آن از جنوب تا شمال و از غرب به شرق مشاهده می شود، بطوریکه از مناطق خشک مانند بیابان لوت تا مناطق کوهستانی با بارش مناسب در شهرهای بافت و رابر داریم همین طور تنوع اقلیم و جغرافیا سبب شده تنوع فرهنگی، معماری و خوراک، صنایع دستی و سایر مولفه های گردشگری را شاهد باشیم.
علاوه بر آثار تاریخی جهانی و ملی که ظرفیت بزرگی برای حوزه گردشگری استان کرمان به حساب می آید، وجود مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سالیان اخیر نیز ظرفیت مهمی است که به بخش گردشگری مذهبی استان افزوده شده است.
با وجود این، صنعت توریسم استان کرمان به دلایلی همچون نداشتن تبلیغات کافی، معرفی نشدن ظرفیتهای حوزه گردشگری در سطح ملی و بین المللی، ضعف زیرساخت های اقامتی و حمل و نقل و به روز نبودن امکانات، ارتباط نداشتن با حوزه بین المللی گردشگری و فقدان برنامه جامع برای گردشگری پایدار در حد انتظار فعال نبوده و دستاوردهای آن فصلی و مناسبتی است.
بیشتر بودن خروجی گردشگری استان از ورودی آن، شاخص متوسط اقامت توریست و کمتر بودن توریستهای خارجی کرمان نسبت به استانهای مجاور باعث شده که دستگاه های ذیربط همچون اتاق تجاری کرمان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با محوریت استانداری درصدد تهیه طرح گردشکری برآیند.
آخرین طرح در این حوزه با عنوان طرح کرمان ۱۴۰۴ در امتداد جذب گردشگران مناطق و استانهای همجوار کرمان چند سال قبل با همکاری اتاق تجاری استان کرمان تهیه شد و بگفته طراحان آن در سال ۱۴۰۲، بر بازارهای مناطق و استانهای همجوار تمرکز داشت و قرار بود طی یک سال و نیم اجرا شود که اینگونه نشد.
کرمان ۱۴۰۵؛ سال هدف گردشگری مدیریت عالی استان در دوره ی جدید و از نیمه دوم سال قبل در قالب برنامه تحولی «کرمان برفراز» که به عنوان سند توسعه استان مقرر است به زودی رونمایی شود بدنبال این است که توجه عمومی را به حوزه گردشگری بیشتر معطوف کند.
برنامه گسترده ای برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس، ۱۴۰۵ سال هدف گردشگری استان کرمان درنظر گرفته شده که مقرر است لبخند ایران و دنیا به کرمان جلب شود.
بر همین اساس نخستین جشن ملی بوم گردی های ایران از ۳۱ اردیبهشت به میزبانی کرمان انجام شد و محمدعلی طالبی استاندار کرمان این رویداد را آغازی بر شعار و برنامه "لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵" اعلام نمود که در حقیقت از لبخند ایران به کرمان آغاز می شود.
همزمان با برگزاری نخستین جشن ملی بوم گردی های ایران در کرمان، نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز اول خرداد ماه با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان برنامه و بودجه، مدیران دولتی و بخش خصوصی استان و با موضوع گردشگری انجام شد.
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان نشستی که بالاتر از ۲ ساعت به طول انجامید و بخش زیادی از وقت جلسه به فعالان گردشگری اختصاص یافت تا صحبت کنند همچون بتول غفاری، متخصص بیهوشی قلب و نویسنده کتاب های یکصد جلدی «مهتاب و کرم شب تاب» که توسط دبیر شورای گفت و گو به جایگاه دعوت شد.
این نویسنده با انتخاب ۲ شخصیت «مهتاب» و «کرم شب تاب» رمز و راز بقای تمدن ما را با زبان ساده به خردسالان و نوجوانان انتقال داده و درصدد است از تمدن صیانت کند.
وقتی پشت تریبون قرار گرفت، اظهار داشت: شگفت زده شدم که نخستین وقت سخنرانی را به شاگرد خودتان دادید و از این بابت خداوند را شاکرم.
گردشگری در قالب داستان همراه با نیازهای روز غفاری سپس فیلم سه دقیقه ای را برای حاضران نمایش و توضیح داد که یکی از مباحث اصلی در کتاب های مهتاب و کرم شب تاب گردشگری می باشد. داستان ها؛ ایده های روز را بر طبق فرهنگ ایرانی اسلامی همسو با فرهنگ جهان شمول در مناطق گردشگری ایران به تصویر می کشد.
وی اظهار داشت: این کتاب ها جاهای گردشگری ایران را همراه با ایده های مفهومی و نیازهای روز، مباحث اخلاقی، مهارت های زندگی، استقلال، خودکفایی، دشمن شناسی محیط زیست و غیره به کوچک و بزرگ آموزش می دهد.
این فعال فرهنگی و گردشگری هدف خودرا فرزندپروری و پرورش انسان سالم در جامعه سالم مطرح کرد و اظهار داشت که در مقام نویسنده با تورهای گردشگری به جاهای مختلف می رود و با پوشیدن لباس محلی آنجا، داستانی که در آن موقعیت گردشگری نوشته شده است را برای همفسران، مردم و دانش آموزان اجرا می کند.
وی سپس ۱۲ مورد از این کتاب را معرفی نمود که در مورد گردشگری نوشته شده و یکی از کتاب های مجموعه مهتاب و کرم شب تاب به نام "مرغ همسایه غاز است" را در وب سایت کتاب های الکترونیک برای حاضران ورق زد. این داستان به نقش غذا و آشپزی در رونق اقتصاد و گردشگری می پردازد و ایده اصلی داستان استقلال و خودکفایی در گردشگریست.
داستان دیگر مربوط به کبوترخان در رفسنجان کرمان است که غفاری درباره ی آن گفت به کبوترخان رفته و این داستان ایده رقابت اقتصادی و مدیریت کارآمد را بررسی می کند و گردشگری کبوترخان را مدنظر دارد.
اما داستان آخری که گفت، داستان جنگل است که ایده تنهایی در لوکیشن (موقعیت) کویر لوت، گندم بریان، ریگ یلان و جنگل های نبکا به تصویر کشیده شده است.
غفاری افزود: در مقام فعال و خیر فرهنگی تا حالا بالاتر از یک و نیم میلیارد تومان با هزینه شخصی خودم داستان های مهتاب و کرم شب تاب را با تمام بضاعت مالی و قلم به اینجا و این سرمایه فرهنگی را به قله رساندم. مساعدت و همت مسئولان دولتی و بخش خصوصی موجب پخش و توزیع این کتاب ها در ایران و آن سوی مرزها می شود گرچه کتاب ها را به خارج از کشور نیز رساندم و این مجموعه ۲۱ جایزه بین المللی گرفته است.
قابلیت های فراوان کرمان در ژئوتوریسم علی الهی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان سخنران دیگر این جلسه بود که مطالب خودرا با موضوع «بررسی قابلیت های استان کرمان در عرصه ژئوتوریسم یا زمین گردشگری» بیان کرد.
وی اظهار داشت: استان کرمان با مساحت ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع ۱۱ درصد سطح کشور را به عنوان پهناورترین استان شامل می شود. این استان به علت تنوع چشم گیر ژئولوژیکی (زمین شناسی)، ژئو مورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری های زمین) و ظرفیتهای معدنی بالاتر از ۶۰ نوع ماده معدنی به بهشت زمین شناسی و بهشت معادن لقب گرفته است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: نمایان و آشکار بودن تنوع پدیده های زمین شناسی و مواد معدنی در سطح زمین جاذبه های بی شمار ژئوتوریستی و معدن توریستی را به وجود آورده و استعداد زمین گردشگری و معدن گردشگری را از سایر مناطق متمایز کرده است.
وی درباره ی خاصیت برجسته ایران همچون استان کرمان در مقایسه با سایر نقاط سطح زمین اظهار داشت: با عنایت به این که سطح سایر کشورها در قطبین از یخ، سطح زمین کشورهای شمالی و جنوبی جنگل انبوه و کشورهای عربی و قسمتی از آفریقا پوشیده از رسوبات صحرایی است ولی در کشور ما همچون استان کرمان بستر سنگی کاملا در سطح زمین نمایان و آشکار است و زمینه مناسب تری برای مقصد ژئوتوریستی فراهم آورده است.
سن میلیونی، چند ده میلیونی و چند صد میلیونی پدیده های زمین شناسی و معدنی توام با حیرت و تعجب، داشتن بُعد علمی و گردشگری، توام با طبیعت گردی، فاقد سرمایه گذاری کلان و جذابیت از جهت تدبیر در نظام خالق یکتا از مولفه های مهم جاذبه های ژئوتوریستی است که دکتر الهی برشمرد.
او جاذبه های منحصر به فرد طبیعی زمین گردشگری را شامل بیابان لوت و کلوت های شهداد، واحدهای رسوبی ژوراسیک زرند، اشکال متنوع ماسه بادی کواترنر پراکنده در سطح استان، دهنه آتشفشان آج و آبدر در شهربابک، دشت ریگ سفید شهربابک، دره راگه رفسنجان، چاه دریا و رودخانه شور نوق رفسنجان، کویر و دریاچه نمک سیرجان، مناطق کارستی و انحلالی در آهک های پراکنده در سطح استان ذکر کرد.
علی الهی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان فقط یک نمونه در شهرستان زرند عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره ی جاذبه های ژئوتوریستی واحدهای رسوبی دوره ژوراسیک «دره ده علیرضا» زرند اظهار داشت: دوره زمانی این اثر اواخر تریاس تا ابتدای کرتاسه تقریباً ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش است که بر روی سطوح ساحلی ماسه ای رد پاهای دایناسور بر جا مانده و بلا فاصله توسط رسوبات نرم تر پوشیده شده و به تدریج ضخامت رسوبات روی آنها افزوده شده است و به صورت امروزی پس از فرسایش لایه رویی در معرض دید قرار گرفته اند و به تعداد زیاد مشاهده می شوند.
به گفته وی از پدیده های کم نظیر، مشاهده سنگواره شاخ و برگ گیاهان جنگلی با قدمت بالاتر از یکصد میلیون سال در لایه های سنگی مجاور لایه زغال سنگ است. وجود بالاتر از پنج زون (منطقه معدنی) زغالی با بالاتر از ۳۰ لایه زغالی از آن حکایت می کند که شرایط برای رشد نمو جنگل های انبوه در وضعیت معتدل با بارش زیاد و ساحلی به مدت تقریباً ۱۰۰ میلیون سال فراهم بوده است.
گردشگری معدن الهی اظهار داشت: جاذبه هایی در معادن وجود دارد از قبیل پیت معدن، ماشین آلات معدنی، حفاری و آتشباری، باربری، تغلیظ و فرآوری ماده معدنی که زمینه های مناسبی برای توسعه گردشگری معدن فراهم می آورد.
وی اضافه کرد: استان کرمان به عنوان بهشت معادن تعداد زیادی معادن بزرگ آهن و مس دارد که بصورت روباز استخراج می شوند پس از اینکه ذخیره این معادن به پایان می رسد این توانایی را دارند که به مجموعه های گردشگری معدن تبدیل شوند. با رونق گردشگری معادن پس از اتمام ذخیره از مخاطرات زیست محیطی نیز جلوگیری و مانع از تخلیه شهرک های مجاور معدن می شود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: معادن بزرگ زیرزمینی همچون زغال سنگ وجود دارد که بخشهایی از این معادن ذخیره آنها به پایان رسیده یا تعدادی برای همیشه تعطیل شده است، در این معادن می توان برنامه های گردشگری معادن را برنامه ریزی کرد که با این اقدام از مخاطرات زیست محیطی کم می شود و از سرمایه های راکد زمینه های اقتصادی و اشتغالزایی را فعال کرد.
در ادامه این جلسه نوبت به محمدحسین تجلی، فعال گردشگری و از مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان رسید که آماری از وضعیت گردشگری در دنیا ارائه کرد و اظهار داشت: سال ۲۰۲۴ مجموع صادرات گردشگری در دنیا خصوصاً از نظر حمل و نقل گردش مالی ۱.۹ تریلیون دلار داشته و حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر به عنوان توریست واقعی در کشورهای مختلف سفر کردند. نخستین کشورهایی که از این همه درآمد سهم داشته اند اول فرانسه، دوم امارات متحده عربی بعد اسپانیا، ژاپن و هلند است.
وی اضافه کرد: این که چرا کشور کوچکی مثل امارات متحده عربی به این موقعیت رسیده، آن چه مشخص می کند در جاذبه های گردشگری، مراکز خرید و ساختمان سازی مجلل و سایر تفریحات وجود دارد همچون بیابان و شن نوردی که شاید یک دهم آن به کویر لوت استان کرمان نرسد. یکی از مسائلی که در این کشور بسیار سرمایه گذاری شده، خدمات غذایی است که در اختیار گردشگران قرار می گیرد.
پراکندگی سکونتگاه و جاذبه های گردشگری در کرمان تجلی سپس به استان خودمان پرداخت و اظهار داشت: کرمان سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد شهرنشین و ۴۶ درصد در روستاها هستند. یکی از خصوصیاتی که در برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی جهانگردی ما را گرفتار چالش می کند پراکندگی سکونتگاه ها از یکدیگر است که البته می توان برای آن برنامه ریزی کرد و پراکندگی سکونتگاه و جاذبه های گردشگری ما می تواند فرصتی برای برنامه ریزی فضایی منظم باشد و در برنامه ریزی آمایش به آن پرداخته شده است.
وی گفت: کرمان به عنوان یکی از سه استان برتر کشور در حوزه میراث جهانی شناخته شده و عنوان متنوع ترین استان را از حیث تنوع اقلیمی به خود مختص کرده است. این استان در خیلی از جنبه ها همچون تولیدات صنایع دستی، فرش، ادویه جات، محصولات کشاورزی و معدنی، ظرفیتهای منحصر به فرد دارد.
این فعال گردشگری اظهار داشت: استان پهناور کرمان به علت موقعیت سوق الجیشی خود باتوجه به قرار گرفتن در چهارراه تمدن های همجوار و وجود اولین سکونتگاه های انسانی از گذشته های دور و در ادوار مختلف از موقعیت و جایگاه ممتازی از نظر مواریث فرهنگی، تاریخی و معنوی در میان سایر استانهای کشور برخوردار بوده است.
احیای بافت تاریخی در پیچ و خم اداری و کمبود منابع وی به وجود هشت هزار اثر تاریخی در استان کرمان، ۸۹۰ اثر ثبت شده ملی و ۱۰ اثر ثبت جهانی اشاره نمود و همچون معضلات اساسی در عرصه گردشگری این استان را روند کند احیا و بهره برداری از بافت های تاریخی و میراثی دانست که گاهی در پیچ و خم بروکراسی ها و کمبود منابع با فرسودگی حتی تخریب مواجه می شوند در صورتیکه می توانند به موتور محرکه ای برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه تبدیل شوند.
علاوه بر این، موازی کاری در نهادهای متولی و نبود یک سیاست گذاری یکپارچه هماهنگی را دشوار ساخته و به صورتی پراکندگی در اقدامات منجر گردیده است که مانع از هم افزایی ظرفیت ها و دستیابی به اهداف توسعه گردشگری می شود.
ظرفیتهای استان به نحو مطلوب معرفی نشده تجلی برخی ایرادات و اشکالات در این زمینه را بیان کرد همچون این که ظرفیتهای بی شمار گردشگری استان کرمان شامل جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی باارزش به نحو مطلوبی ترویج و ارائه نشده اند که این کاستی در بازنمایی شایسته ظرفیتهای استان، باعث شده تا بهره برداری از ظرفیت ها و جذب مخاطبان داخلی و خارجی با چالش مواجه شود.
با وجود تعداد قابل توجه بناهای تاریخی در استان کرمان که نیاز به مرمت دارند، به اعتقاد وی روند احیای آنها بطور محسوس کند است و این مساله به لطمه پذیری فزاینده این گنجینه ها و از دست رفتن فرصت های گردشگری می انجامد.
مجموعه گنجعلیخان کرمان همچنین باتوجه به لزوم معرفی شایسته ظرفیتهای گردشگری استان کرمان و تدوین برنامه لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ توسط استاندار کرمان که با تمرکز بر توسعه رویدادمحور و جذب توریستهای داخلی و خارجی طراحی شده است، پیشنهاد کرد که برنامه رویدادمحور لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ با بودجه برآورد شده معادل ۱۰۰ میلیارد تومان، بعد از تصویب غائی بوسیله مشارکت ۲۰ درصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲۰ درصدی منابع استانی و ۶۰ درصدی بخش خصوصی و سایر بخش ها تامین مالی و اجرائی شود
کرمان پایلوت ژئوتوریسم شود این فعال گردشگری اضافه کرد: باتوجه به جایگاه منحصر به فرد کویر لوت به عنوان اولین میراث طبیعی جهانی ایران و قطب ممتاز ژئوتوریسم و آثار گوناگون ژئومورفولوژی و نیز با اذعان به نقش برجسته استان کرمان به مثابه بهشت زمین شناسی ایران و دارنده بخش اعظم ظرفیتهای معدنی کشور پیشنهاد می شود استان کرمان به عنوان پایلوت توسعه ژئوتوریسم تعیین شود و مورد توجه ویژه قرار گیرد.
او اظهار داشت: باتوجه به پیشینه کهن و جایگاه بی بدیل استان کرمان در راه باستانی راه ادویه، که از هزاره های پیش، بستر ارتباطات تجاری و فرهنگی ایران با آسیای شرقی خصوصاً هندوستان بوده است و باتوجه به وجود فاکتورهای تاریخی همچون ۶ کاروانسرای منحصر به فرد نظیر کاروانسرای هندوها در بازار تاریخی کرمان پیشنهاد می شود با الگوبرداری از تجاب موفق در احیای جاده ابریشم در کرمان، مسیر تجاری - تاریخی راه ادویه مجدد فعال و بازار اختصاصی راه ادویه راه اندازی شود.
تجلی اضافه کرد: دبیرخانه راه ادویه که پیش تر در اتاق تجاری فعالیت داشت بصورت ساختارمند با رویکرد ملی و مشارکت فعال و راهبردی وزارت میراث فرهنگی شروع به کار کند.
وضعیت بحران ۲ قلعه تاریخی در شهر کرمان وی همین طور اظهار داشت: باتوجه به وضعیت بحرانی و در معرض تخریب بودن ۲ بنای تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر کرمان که از آثار باارزش دوره ساسانی محسوب می شوند همین طور فقدان مطالعات باستان شناسی، مستندسازی و اقدامات مرمتی کافی، این میراث تاریخی به شدت تهدید شده و فرصت توسعه گردشگری فرهنگی را از دست داده است.
با توجه به ارزش های تاریخی و اهمیت بی بدیل این ۲ بنا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های تاریخی و فرهنگی استان کرمان، پیشنهاد این فعال گردشگری این است که بررسی های کارشناسی و فنی اداره کل میراث فرهنگی استان درباب هزینه مورد نیاز برای مرمت و بازسازی بناهای مذکور طی ۲ هفته احصا و به وزارتخانه اعلام گردد.
سپس باتوجه به لزوم مشارکت فنی و اعتباری سازمان های ذیربط، ۲۰ درصد از هزینه اعلام شده از منابع وزارتخانه، ۲۰ درصد از منابع عمومی و داخلی استان و ۶۰ درصد از سایر روش های مالی نظیر خیرین، مسئولیت های اجتماعی برای تامین مالی مرمت این بناها اختصاص پیدا کند.
قلعه دختر کرمان اما جبارپور مدیر رسانه بامداد کرمان در ادامه این جلسه به دیدار و گفت و گو با یکی از مسئولان روسی در اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: این مقام روسی پرسید چرا هر سال تعداد زیادی توریست از روسیه به ترکیه می روند و ایران نمی آیند؟ بعد اظهار داشت که در کرمان یک بروشور به من بدهید که استان کرمان به زبان روسی معرفی شده باشد.
وی اضافه کرد: ما دیدیم چنین محتوایی وجود ندارد که با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل میراث فرهنگی کل جاذبه های گردشگری استان کرمان را بصورت چند رسانه ای به هشت زبان معرفی کردیم بعد به این فکر افتادیم که چطوری به دست مردم برسد؟
طرح سفیران گردشگری این فعال گردشگری اظهار داشت: به طرح سفیران گردشگری رسیدیم یعنی هر کرمانی معرف استان کرمان است و یک شناسنامه بین المللی داشته باشد.. ما الان برای تک تک افراد چه مشاهیر باشند چه صاحبان صنایع و کسب وکارها شناسنامه بین المللی ایجاد نماییم که اگر یک کرمانی به نمایشگاه بین المللی رفت و در برخورد با مردم سایر کشورها چگونه خودش را معرفی نماید.
وی بیان کرد: با طرح سفیران گردشگری دریچه ای از کرمان به روی دنیا باز می شود و این طرح هوشمند و به روز است که با تیم خودمان آنرا انجام دادیم. اگر کمک دهید سرعت بگیرد در یکی دو سال آینده یک بازاریابی شبکه ای برای معرفی استان کرمان به دنیا داریم.
مسعود دهقانی از فعالان گردشگری کرمان نیز به موانع سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان اشاره نمود و اظهار داشت: پرواز کرمان دبی را ۲ سال دنبال کردم که راه اندازی شود و کار را به سختی ادامه می دهم.
وی اضافه کرد: وقتی با کارشناس دستگاه اقتصادی صحبت کردم، گفت انجام نده و از قانون می گویند در صورتیکه همکارانم در استانهای دیگر مثل یزد، اصفهان و تهران مانند مشکلاتی که در کرمان هست، ندارند.
بدنه دستگاهها نمی گذارند این فعال گردشگری از استاندار کرمان درخواست نمود مسایل مربوط به شهرداری و دارایی را پیگیری کند و اظهار داشت: البته مدیرکل اقتصاد و دارایی آدم بسیار خوبی است و می خواهد کاری انجام دهد ولی زیردستان از پایین به بالا نمی گذارند.
وی خطاب به مدیران وزارت میراث فرهنگی حاضر در جلسه اظهار داشت: در وزارتخانه برای کرمان امکان ویژه بگذارید برای اینکه کرمان معرفی نشده است. آن چه ما را در این صنعت نگه داشته، عشق و علاقه است و ۳۰ سال در کرمان کار می کنم ولی نمی گذارند کار صورت گیرد. خواهش دارم کمیته بررسی تعیین کنید.
کرمانی دبیر شورای راهبردی بافت تاریخی شهر کرمان هم اظهار داشت: همه داشته هایی که گفته شد وجود دارد ولی هیچ گاه قوانین بالادستی را برای استان کرمان تفسیر کرده ایم و نسخه بومی آنرا نوشته ایم؟.
وی اضافه کرد: آخرین اقدامی که شد کرمان ۱۴۰۴ بود؛ برنامه هفتم، سند آمایش و برنامه ششم را کدام یک از حاضران مطالعه کرده اند؟ در نمایشگاه گردشگری برنامه داشتیم چه چیزی را معرفی نماییم و هر سال می گوییم چقدر بودجه نیاز داریم که در نمایشگاه گردشگری شرکت نماییم.
مصوباتی که لازم الاجرا نیست دبیر شورای راهبردی بافت تاریخی شهر کرمان اظهار داشت: قانون پشتیبانی از بافت های تاریخی ماده ۱۵ و ۱۶ را مطالعه کنید جایگاه شوراهای مشورتی در عرصه بافت تاریخی به سندیت عنوان شده است. ما شورای راهبردی بافت های تاریخی شهر را تشکیل دادیم و از تمامی دستگاه های اجرائی دعوت کردیم که ریل گردشگری کرمان از میانه بافت تاریخی می گذرد یا نیامند یا اگر مصوبه گرفته شده، برای دستگاه اجرائی لازم الاجرا نشد.
وی گفت: چرا کرمان ۱۴۰۴ اجرائی نشد چون هیچ کدام واقف نبودیم اسنادی که ارائه شده، می تواند لازم الاجرا باشد. سرانه اقامت در شهر کرمان زیر ۱۲ ساعت است و ما به خاطر کریدور بودن استان، اقامت نسبی داریم.
کرمانی اظهار داشت: تا آن زمان که دور یک میز ننشینیم و مصوباتی که جمع نخبگانی کنار مدیران اعلام و ابلاغ می کنند اجرا نشود حال گردشگری ما همین است. پیش از نوروز ریسه به دست راه می افتیم که شهر را بزک نماییم فارغ از این که عروسی که اینجا نشسته، حالش بدتر از این است که با فرآیندی آنرا آماده پذیرایی از میهمان نماییم.
اول لبخند کرمان به دنیا امیرعباس نجفی پور عضو هیأت علمی دانشگاه بم نیز اظهار داشت: لبخند دنیا به کرمان اتفاق نمی افتد تا آن زمان که لبخند کرمان به روی دنیا اتفاق بیفتد.
وی خطاب به استاندار گفت: این که شما دستگاهها را بسیج کردید برای توسعه گردشگری و همگام و همسو باشند و سند کرمان برفراز را پیش می برید خیلی باارزش است ولی فراموش نکنیم تا آن زمان که از مشاوران خوب ملی و بین المللی استفاده نکنیم و نقشه راه درستی نداشته باشیم در حد یکسری حرکت های هیجانی است.
این مدرس گردشگری اضافه کرد: اگر مقرر است لبخند دنیا به کرمان را داشته باشیم پیش از آن باید اهتمام نماییم از تجربیات بین المللی برای کرمان استفاده نماییم، این که در یک سال پیش رو چه رویدادهایی می خواهیم تعریف نماییم، اگر در بخش های مختلف، حمل و نقل و بوم گردی به توسعه کمی اقامتگاه ها توجه و آمارسازی نماییم راه به جایی نمی بریم.
زیرساخت و آموزش لازمه توریست پذیری است وی اشاره کرد: اگر زیرساخت های لازم و آموزش نباشد توریست نمی آید. سال ۹۵ نخستین راهنمایان ژئوتوریسم را در کشور تربیت کردیم اما هیچ حمایتی از این مساله نشد. اگر می خواهیم آینده را ببینیم باید به دانش آموزان دقت کنیم ما چهار سال با همه سختی ها کوشیدیم رشته گردشگری را در هنرستان ها فعال نماییم و سال قبل منحل شد فقط به علت حمایت نکردن آموزش و پرورش از این مساله و هزینه های زیادی که داشت.
نجفی پور اظهار داشت: در آموزش بسیار جای کار داریم و آمادگی داریم بسته های آموزشی برای یکسال آینده را ارائه دهیم برای اینکه غیر از آموزش هر راهی برویم یکسری حرکت های هیجانی خواهد بود.
با توجه به این که صنعت توریسم نسبتا ارزان و با اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجه هم راه است، توجه بیشتر به این حوزه اگر همراه با برنامه ریزی دقیق مبتنی بر مطالعات و اجرای طرح های متنوع باشد، می تواند گردشگری را بعد از کشاورزی و صنعت به دومین منبع درآمدی افتصاد استان تبدیل کند.
بی شک همراهی و هم افزایی همه دستگاه های متولی در کنار استفاده از نظرات نخبگان و بخش خصوصی برای اجرای طرح های گردشگری می تواند رونق بخش اقتصاد و نیز آشنایی افزون تر با فرهنگ و تاریخ این دیار باشد؛ استانی که در هر زمان از سال، دیار چهار فصل و دارای موقعیت ها و ظرفیتهای منحصربه فرد و بکر است.
به باور کارشناسان، ایجاد نقشه راه و اسناد راهبردی در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ترسیم کننده راه آینده و پیشرفت نقش استان کرمان از نظر ملی و بین المللی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب