از جلوگیری از تردد دودزاها تا درجا كار نكردن اتوبوس ها

اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

به گزارش فقط سفر در شرایطی که کلانشهرهای کشور همچون تهران زودتر از سالهای قبل با آلودگی زیاد هوا رو به رو شده اند که در تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی هوا بیشتر بر اعمال برخی ممنوعیت ها تاکید گردیده است.



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا آلودگی هوا سال جاری زودتر از سالهای قبل و از اوایل آبان ماه گریبان پایتخت را گرفت؛ بگونه ای که ایستگاه های مختلف کیفیت هوای پایتخت، هوای ناسالم برای همه گروه ها را ثبت کردند. همین شرایط منجر به تشکیل نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود و پیشگیری از تردد کلیه موتورسیکلت ها و خودرو های دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس های درون شهری در پایانه های حمل و نقل از مصوبات این نشست بود.

در حالی این تصمیم گرفته شد که بر مبنای آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودرو های شخصی، اتوبوس ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودرو های دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند.

مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – هم در یک برنامه تلویزیونی به جلسه هفته گذشته با وزیر کشور اشاره می کند و می گوید: احمد وحیدی به تمام استانداران ابلاغ نمود که اتوبوس ها در جا کار نکنند.

او با اشاره به اینکه با عنایت به بررسی های انجام شده اتوبوس ها بیشتر درحال توقف روشن هستند تا تردد، تاکید می کند: در این شرایط درجا کار کردن اتوبوس سهم بالایی در آلودگی هوا دارد و بر مبنای قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی اتوبوس هایی که درجا کار می کنند را می تواند جریمه کنند.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، برپایه قانون تا آخر برنامه ششم که سال آینده است، ۶۰ درصد حمل و نقل باید حمل و نقل عمومی باشد این در حالیست که طبق گزارش وزارت کشور این میزان هم اکنون ۳۷ درصد است و با عنایت به انتشار کرونا مردم ترجیح می دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند اما این الگو باید عوض شود.

تجریشی اضافه می کند: قرار بود تا آخر سالجاری ۹۰۰۰ اتوبوس در تهران داشته باشیم این در حالیست که کل اتوبوس های درحال تردد در پایتخت به ۴۰۰۰ دستگاه هم نمی رسسد.

بهزاد اشجعی - عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها – هم علت افزایش غلظت آلاینده ها طی سه سال گذشته را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا می داند و به ایسنا می گوید: تا سال ۹۷ که راهکارهای کاهش آلودگی هوا همچون نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها، ارتقای استاندارد خودرو ها و موتورسیکلت ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از سال ۹۵ و اجبار انجام معاینه فنی انجام می شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده ها بودیم اما بعد از سال ۹۷ که این اقدامات و راهکار ها رها گردید و دیگر به درستی اجرایی نشدند سال به سال شاهد آلوده تر شدن هوای تهران بوده ایم.

در حالی کشورمان از نظر نوسازی و گسترش حمل و نقل عمومی با چالش هایی مواجه می باشد که وسایل نقلیه فرسوده و فاقد معاینه فنی نقش مهمی در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند. این آلاینده مهم ترین علت آلودگی هوا در ماه های سرد سال و یکی از خطرناک ترین آلاینده های موجود در هوا است و می تواند بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کند و در رویارویی طولانی مدت سبب بروز حملات قلبی و مبتلا شدن به آسم شود.

در شرایطی که آلودگی هوا بر تشدید شیوع کرونا هم موثر است، انتظار می رود که دولت سیزدهم عزم جدی تری در اجرای قانون هوای پاک داشته باشد و ۲۱ دستگاه اجرایی نام برده شده از آنها در این قانون، به وظایف خود همچون بهبود کیفیت سوخت، لزوم انجام معاینه فنی، ارتقای استاندارد خودرو ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده و رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده های هوا توسط واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی عمل کنند تا بیشتر از این از تبعات آلودگی هوا صدمه نبینیم.




1400/08/17
09:20:18
5.0 / 5
801
تگهای خبر: استاندارد , پایتخت , ثبت , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری