مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی یزد:

برنامه ریزی برای بازآفرینی شهر یزد مستلزم پایش بافت تاریخی است

برنامه ریزی برای بازآفرینی شهر یزد مستلزم پایش بافت تاریخی است

فقط سفر: مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، با اشاره به اهمیت پایش محلات بافت تاریخی شهر یزد برای فصل ششم پرونده ثبت جهانی، اظهار داشت: پایش محلات پیش درآمدی بر برنامه ریزی بازآفرینی شهری است.


«بهاره بهرا» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این كه واحد پایش و مانیتورینگ دفتر پایگاه میراث جهانی یزد در جهت رسیدگی به اهداف و برنامه های فصل ششم پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی تشكیل شده است، اظهار نمود: در این فصل كه تحت عنوان مانیتورینگ است، اطلاعاتی شامل مقایسه بناها در انواع مختلف، مقایسه مجموعه ها، مقایسه تصاویر هوایی از شهر و حوادثی كه تا آن زمان رخ داده بود، ارائه شده است.
وی با بیان این كه هدف اصلی واحد پایش و مانیتورینگ در جهت حركت پایگاه میراث جهانی است، اضافه كرد: در واقع هدف اصلی حفاظت از بافت و ارزش های برجسته است كه برای تحقق آن واحد پایش اهداف خردتری را برای خود در نظر گرفته است.
مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، پایش تغیرات بافت در طول زمان را همچون اهداف این واحد عنوان نمود و اظهار داشت: این پایش و نظارت باید در جهت خواسته هایی باشد كه كنوانسیون میراث جهانی مطرح می كند.
بهرا در ادامه به كارگروه های فصل پایش اشاره نمود و اظهار داشت: در این كارگروه ها مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، كالبد و گردشگری مشخص و طبقه بندی شده و برای هر كدام شاخص هایی در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول نخستین اقدام واحد پایش را تطبیق و گویا كردن شاخص های عرضه شده در پرونده ثبت جهانی دانست و بیان كرد: این واحد باید شاخص ها را آن طور كه كنوانسیون می خواهد كمی سازی كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه پایشی كه انجام می دهیم پیش درآمدی بر برنامه ریزی برای بازآفرینی محلات است، تصریح كرد: در پایشی انجام شده نقاط قوت و ضعف محلات استخراج می شود، ازاین رو یكی از برنامه های ما برنامه دهی و طرح دهی برای بازآفرینی محلات است.
مسئول واحد پایش پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد یكی دیگر از هدف های واحد پایش را رسیدن به مدیریت هماهنگ نام برد و اظهار نمود: در جهت این هدف جلساتی با ارگان های مختلف مربوطه خواهیم داشت تا بتوانیم شاخص ها را تطبیق و تا حد امكان با عنایت به محدودیت ها و كمبودهایی كه داریم برون سپاری انجام دهیم.
بهرا با بیان این كه نتایج پایش باید در اختیار مردم قرار گیرد اضافه كرد: برای اطلاع رسانی، اطلاعات پایش را لینك می نماییم با واحد اطلاعات مكانی و به صورت الكترونیك با سایت پایگاه میراث جهانی تا اطلاعات مورد نیاز مردم در اختیار آن ها قرار گیرد.
وی با اشاره به این كه پایش پنج محله درون عرصه از مهرماه سال ۹۵ شروع و به اتمام رسیده است، اظهار داشت: هم اكنون گزارش نویسی دو محله كامل شده و سه محله دیگر هم در دست اقدام است.
مسئول واحد پایش پایگاه با بیان این كه شاخص های گزارش شده در پرونده با عنایت به نیازهایی كه تا امروز داشتیم تكمیل شدند، اضافه كرد: انتهای این شاخص ها كاملا باز است و در طول زمان متناسب با نیازها كامل تر شود.
وی با بیان این كه تهیه گزارش های ادواری برای یونسكو در خلال پایشی كه از كارگروه ها انجام شده از دیگر برنامه های این واحد است، اظهار نمود: با عنایت به ماهیت هر شاخص دوره های متفاوتی به صورت ماهانه، دو ماهه، شش ماهه، یك ساله و چند ساله داریم.
بهرا ادامه داد: نیازی كه اكنون مرتبط با گزارش نویسی احساس می نماییم كارگاه های گزارش نویسی ادواری هستند كه باید با كارگاه هایی كه روی این مورد كار می كردند نشست هایی داشته باشیم و یا این كه كارگاهی را برای ما برگزار كنند.
این مقام مسئول در انتها تصریح كرد: وظیفه ای كه این واحد دارد تهیه پیش نویسی از گزارش ها و ارسال آن برای سازمان میراث فرهنگی در تهران است تا بعد از ترجمه، آن را در اختیار سازمان یونسكو قرار دهند.



1396/10/29
18:48:21
5.0 / 5
4646
تگهای خبر: ثبت , شهر , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری