در اختتامیه نمایشگاه ایران و ارمنستان خاطره یك سرزمین اعلام شد؛

تلاش ایران برای جهانی كردن كلیسای وانك اصفهان

تلاش ایران برای جهانی كردن كلیسای وانك اصفهان

فقط سفر: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ایران پس از ثبت سه كلیسای پرارزش در لیست میراث جهانی، تلاش می كند سایر كلیساهای ارامنه مانند «وانك» اصفهان را هم به این پرونده اضافه كند.



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان، امشب سه شنبه ۲۶ دی، در آئین اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان خاطره یك سرزمین» و شب فرهنگی ارمنستان در موزه ملی ایران، اظهار داشت: اشتراكات فرهنگی ایران و ارمنستان سابقه ای عمیق و طولانی دارد، ما فهرست بلندی از كلیساهای ارامنه داریم كه سه اثر از این میراث پرارزش در میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده است. تلاش داریم كه سایر كلیساهای مهم ارامنه مانند كلیسای وانك اصفهان هم به این پرونده اضافه شود.

او بیان كرد: ما ظرفیت های زیادی برای همكاری داریم، اما باید اراده بیشتری برای اجرای برنامه های مشترك به وجود بیاید. ما آمادگی خویش را در زمینه چاپ و نشر، حفاظت و مرمت، كارگاه های آموزشی، برگزاری نمایشگاه های مشترك و... بین ایران و ارمنستان اعلام می نماییم.

وی اضافه كرد: همینطور صحبت هایی با هیأت میراث ناملموس یونسكو برای پرونده های مشترك انجام شده است و تهیه پرونده ای برای مسجد كبود ایروان و بحث مرمت آن هم شروع شده، اما نیازمند همكاری شهرداری ایروان هستیم، زیرا اطراف این مسجد به لحاظ منظر میراثی نیازمند سامان دهی است. هم به لحاظ سیاسی و هم فرهنگی كشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و همراهی سفیر ایران در ارمنستان هم در زمینه پرونده های مشترك می تواند بسیار مؤثر باشد.

ایران و ارمنستان باز هم نمایشگاه مشترك برگزار می كنند

او اضافه كرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی بهترین و موفق ترین مسیر برای معرفی فرهنگ مشترك است. میراث فرهنگی حلقه اتصال ملت ها و زمینه ساز تعاملات مؤثر و نزدیكی ملت هاست، ما برای داشتن آینده ای روشن تر نیازمند درك و تفاهم هستیم و موزه ها در این میان نقش تأثیرگذاری دارند.

طالبیان با بیان این كه دو كشور همسایه ایران و ارمنستان بر مبنای این اندیشه نمایشگاه مشترك را برگزار كردند، ادامه داد: این نمایشگاه تأكیدی بر اهمیت این میراث مشترك، گامی برای تعاملات بیشتر و تأكیدی بر ریشه های مشترك دو كشور است. معرفی این میراث گامی در جهت حفظ بهتر و معرفی میراث فرهنگی به همگان است.

وی اضافه كرد: ما باور داریم این نمایشگاه گامی مهم در گسترش ارتباطات فرهنگی بین ایران و ارمنستان بود و توانسته هموطنان ما را با این میراث آشنا كند. برای گسترش این ارتباط پویا تشكیل نمایشگاهی از آثار ایران در ارمنستان می تواند بسیار مؤثر باشد، مقدمات برگزاری این نمایشگاه در حال انجام می باشد و امیدواریم در آینده ای نزدیك شاهد برگزاری این نمایشگاه باشیم.

مشاهیر فرهنگی هیچ گاه آماج حملات سیاسی نیستند

محمدرضا كارگر مدیركل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این آئین اظهار داشت: ثروت های پایدار جامعه ثروت های اجتماعی هستند، ثروت هایی كه هیچ گاه هیچ قدرتی قادر به از بین بردن آن ها نیست. مشاهیر و داشته های فرهنگی ما و ارمنستان با حملات سیاسی صدمه نمی بیند اما دیگر ثروت ها همیشه در معرض نابودی و تهدید هستند.

او با بیان این كه سازمان میراث فرهنگی این افتخار را دارد كه از این ثروت های بزرگ اجتماعی پاسداری كند، اضافه كرد: راهی كه امروز تا حدودی شاهد نتایج پیمودن آن هستیم، راهی طولانی است، زیرا تغییر دادن فرهنگی نادرست در جامعه ای، بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ با تصویب سال "گفت وگوی تمدن ها" در سازمان ملل زمانی كه قرار شد داشته های فرهنگی جوامع به اشتراك گذاشته شود، بخش زیادی از جامعه این مفهوم و اشتراك گذاری ثروت های فرهنگی را مذمت می كرد ولی با استمرار و مقاومت بخش های مربوط بخصوص تلاش های معاون میراث فرهنگی و مدیر موزه ملی شاهد این هستیم كه این دیدگاه تغییر كرده است.

او این نمایشگاه را نمونه ای از سفرای فرهنگی جامعه دانست و اضافه كرد: این سفیران پیام صلح و دوستی را به همراه دارند، این نمایشگاه ها هم پنجره ای را به فرهنگ و تمدن جامعه باز می كند. چنین رویدادهایی یك نیاز اجتماعی است. مردم ایران و ارمنستان بطور قطع احساس كردند كه باید بیشتر به هم نزدیك شوند.

كارگر با بیان این كه امروز فرهنگ ها نیاز به این دارند كه بیشتر هم را بشناسند و انسان های كشورهای مختلف نیاز به بستری دارند كه بیشتر با هم آشنا شوند، ادامه داد: ارمنستان این دست دوستی را به سمت ما آورد. ما هم در مقام میزبانی سعی كردیم امانت دار خوبی برای داشته های فرهنگی ارمنستان باشیم. بطور قطع امروز ارمنستان برای ما و مردم جایگاهی دارد كه پیش از نمایشگاه صاحب این جایگاه نبود.

هر فعالیت و رویداد صحیح موزه ای یك هم گرایی نزدیك است

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایكوم هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: در دو دهه گذشته ایكوم محور فعالیت های خویش را در همه كشورهای دنیا حول دو مسئله اساسی قرار داده، یعنی محیط زیست و صلح.

او هم گرایی بین گروه های اجتماعی را از مهم ترین فعالیت های ایكوم دانست و ادامه داد: هر فعالیت و رویداد صحیح موزه ای یك هم گرایی نزدیك است كه كینه ها را از بین می برد. موزه ها هم با استفاده از برگزاری رویدادهایی از این دست از تمام نهادهای فرهنگی برای رسیدن به این مهم، مؤثرتر عمل می كنند. در واقع موزه ها غبار فراموشی را از پیشینه فرهنگ ها می زدایند.

او با بیان این كه ایكوم در طول سال های گذشته با همكاری موزه داران ایرانی، موفق به عضویت موزه داران ارمنستان در ایكوم جهانی شده است، توضیح داد: موزه داران ارمنستان نخست عضو كمیته ایكوم ایران شدند تا بتوانند ایكوم ارمنستان را تشكیل دهند، این یعنی همكاری بین موزه ای رخ داده است، این هم گرایی خاطره ی مشترك امری طبیعی در تاریخ این دو كشور است.

محیط طباطبایی ادامه داد: اگر فرهنگ ارمنستان را از فرهنگ ایران و فرهنگ ایران را از فرهنگ ارمنستان جدا نماییم، فرهنگ هایمان دچار خسران می شوند.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، در انتها این آئین؛ دو كتاب از «كتیبه های میخی اورارتور» و «كاتالوگ نمایشگاه مشترك ایران و ارمنستان: خاطره یك سرزمین» رونمایی شدند، همینطور گروه موسیقی كُر ارمنستان سه قطعه همچون قطعه «ایران» را اجراء كردند.



1396/10/28
18:21:48
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: ثبت , میراث , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری