سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی:

تخریب مسجد معجردار توجیه قابل قبولی ندارد

تخریب مسجد معجردار توجیه قابل قبولی ندارد

فقط سفر: سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار داشت: تخریب آثار باستانی و قدیمی مسجد «معجردار» هیچ توجیه قابل قبولی ندارد و در قانون هم آمده كه برای تخریب اینگونه مكان ها از سازمان میراث فرهنگی هم كسب نظر شود.


مرجان اكبری در گفت وگو با ایسنا در مورد تخریب مسجد معجردار اظهار نمود: مجوزی كه شهرداری داشت برپایه رای تجدید نظر دادگاهی بوده در این حوزه شكایت كردند ولی متاسفانه رای به صورت ابلاغ گردیده به دست ما نرسیده و مبحث دعوا هم فقط خروج اثر از ثبت ملی بوده یعنی دادگاه هیچ رایی برای تخریب صادر نكرده است.
وی با اشاره به اینكه این امر به شكلی كم لطفی شهرداری به آثار با ارزش تاریخی ثبتی و غیر ثبتی بوده، عنوان كرد: به عقیده من تخریب آثار باستانی و قدیمی مانند مسجد «معجردار» هیچ توجیه قابل قبولی ندارد و در قانون هم آمده كه برای تخریب اینگونه مكان ها از سازمان میراث فرهنگی هم كسب نظر شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینكه به نظر من احداث یك شارستان ارزش این را ندارد كه یك اثر تاریخی تخریب شود، تصریح كرد: طرح قبلی دور حرم ملغا شده و طرح جدید در دست تهیه است و مراحل خویش را طی می كند و بنا شده كه آن طرح طی مصوبه ای كه شورای عالی شهرسازی دارد و باید ملاحضات آثار تاریخی و باستانی را در دستور كار خود قرار دهد، صورت گیرد.
اكبری در پاسخ به اینكه آیا علت تخریب این اثر تاریخی نبود مدیركل در سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی است؟ خاطرنشان كرد: درست است كه حضور مدیركل در یك سازمان باارزش بوده ولی بدنه كارشناسی هم وظایف خویش را انجام می دهد و مشكل اصلی ما ناشی از نگاه قدیمی و نگاهی ضد حفظ آثار تاریخی شكل می گیرد.
وی با اشاره به اینكه مسجد و آب انبار این مسجد قدمتی دارد كه مربوط به دوران صفویه بوده، تصریح كرد: طی صحبتی كه دوستان انجام دادند؛ شهرداری اعلام نموده كه این مسجد بر سر راه خیابان كشی آن ها قرار دارد؛ اما آب انبار تخریب نشده و در قسمتی از این خیابان قرار می گیرد زیرا كه آب انبار مانع و سد راه مسیر آن ها قرار نگرفته است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: پس از اینكه با تخریب مسجد روبه رو شدیم طی درخواستی خواهان آن شدیم كه آجرهای این مسجد كه قدیمی بودند به ما بازگردانده شود.
اكبری اظهار داشت: بعدها در مورد محل نگه داری این آجرها تصمیم گیری خواهیم كرد و به محض تحویل گرفتن ما آن را در فضایی كه سایر آثار باستانی ما وجود دارد قرار خواهیم داد.
وی بیان كرد: قوانین كمك می نماید كه ما بتوانیم یك زندگی همه جانبه و توسعه یافته تری را داشته باشیم ولی حفظ آثار باارزش تاریخی بطور قطع بخش لاینفك این قوانین است و اگر ما می خواهیم قانون را دست آویز خود قرار دهیم و آثار تاریخی را تخریب نماییم باید بدانیم كه این عمل جبران ناپذیر خواهد بود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان كرد: فقط كسانی می توانند این مطلب را درك كنند كه در فضای هویتی و آثار تاریخی قرار داشته و همینطور نسبت به این آثار تعلق خاطر هم داشته باشند.


ثبت ملی مسجد معجردار مغایر قانون بود
مدیر حقوقی شهرداری ثامن اظهار داشت: ثبت ملی مسجد معجردار برخلاف قانون بود و دادگاه این مورد را تایید كرد.

سیدهادی شكیب رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: در جهت طرح بازگشایی شارستان اطراف حرم قبلا طرح بازگشایی خیابان نواب به طبرسی انجام شده بود و طرح بازگشایی خیابان نواب به هفده شهریور و بازار رضا هم با تخریب مسجد معجردار صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سال 94 هنگامی كه طرح ما به انجام رسیده بود و برنامه ریزی های آن صورت گرفته بود میراث فرهنگی این مسجد را به ثبت ملی رساند در صورتی كه ثبت این مسجد برخلاف قانون بود.

مدیر حقوقی شهرداری ثامن خاطرنشان كرد: این مورد باعث شكایت شهرداری از میراث فرهنگی شد و هنگامی كه دو نهاد عمومی از هم شكایت كنند دادگاه عمومی بین آنها قضاوت خواهد نمود كه در این مورد دادگاه حكم به ابطال اثر داد و بعد از تجدید نظر هم مجددا همان حكم تایید شد.

شكیب رضوی عنوان كرد: این خیابان پیش از این قرار بود كه از مسیری عبور كند كه مسجد فیل در آن قرار داشت ولی ما به علت قدمت این مسجد مسیر خیابان را عوض كردیم و به حوزه ای آمدیم كه مسجد معجردار در آن قرار داشت.

وی تصریح كرد: امروز سوال ما از میراث فرهنگی این است كه چرا خانه امیری را كه در پشت این مسجد قرار داشت در طرح ثبت كرده بود اما در مورد مسجد چنین كاری را انجام نداده بود.

مدیر حقوقی شهرداری ثامن اظهار نمود: شهرداری در خانه توكلی و خانه داروغه بالغ بر یك میلیارد تومان صرف خریداری و بازسازی كرد كه نشان دهنده آن است كه ما به مسائل تاریخی اهمیت می دهیم اما مسجد معجردار تاریخی نبود و حكم دادگاه بر این مورد صحه می گذارد.

شكیب رضوی اظهار داشت: ما دوست داشتیم كه بتوانیم این بنا را درست نماییم اما متاسفانه در این موقعیت جغرافیایی چنین امكانی به هیچ وجه وجود نداشت ولی با این وجود ما تلاش خواهیم كرد كه با عنایت به اینكه دادگاه كل اثر را از ثبت خارج كرده است ما آب انبار قدیمی مجموعه را تخریب نكنیم و این اثر تاریخی حفظ نماییم.

وی اضافه كرد: در طرح اولیه بازسازی ما چندین اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی ثبت شده است كه ما فارغ از صحت و یا عدم صحت تاریخی بودند، آنها را حفظ كردیم ولی ثبت این مسجد در نقشه های طرح بازسازی انجام نشده بود و از همین رو ما به پیگیری حقوقی مبحث روی آوردیم.

ما مسیر زائران را باز كردیم
مدیر روابط عمومی مجری طرح نوسازی بهسازی بافت حرم مطهر در مورد تخریب مسجد معجردار كه بامداد امروز روی داد، اظهار داشت: ما تنها برپایه وظیفه ذاتی شهرداری مسیر زائران و مردم را برپایه قانون باز كردیم.
عباس مرادیان مقدم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: سازمان ما طرحی را بعنوان طرح تفصیلی منطقه ثامن و یا طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی انجام می دهد كه این طرح در سال 1387 ابلاغ گردیده و تابحال چندین بار مورد تغییر و تحول قرار گرفته است. هم در ابلاغ اولیه و هم مراحل بعد سازمان میراث فرهنگی بناهای تاریخی موجود در بافت را به ما اعلام نموده ولی در هیچ كدام از مكاتبات نام این مسجد وجود ندارد.
مدیر روابط عمومی مجری طرح نوسازی بهسازی بافت حرم مطهر خاطرنشان كرد: در سال 1394 برپایه نظر سازمان میراث فرهنگی مسیر خیابان شارستان به خاطر وجود دو خانه تاریخی یعنی تاریخ امیری و خانه بلخاسب تغییر كرده كه این تغییر مسیر با هزینه های میلیاردی انجام گرفته است.

مرادیان مقدم عنوان كرد: حتی در زمان تغییر مسیر شارستان هم این مسجد از سوی میراث به ما معرفی نشده بود. اما به صورت ناگهانی توسط این مجموعه به ثبت ملی رسید كه با عنایت به اینكه از نظر ما شرایط ثبت ملی را نداشت مورد دعوای حقوقی قرار گرفت.

وی تصریح كرد: پس از پیگیری قضایی ما زمینی را در نزدیكی مسجد فعلی به سازمان اوقاف كه متولی امور این مسجد است اختصاص دادیم و برای ساخت یك مسجد جدید تعهد دادیم و محل موقت اقامه نماز را هم برای عموم مردم در نظر گرفتیم.

مدیر روابط عمومی مجری طرح نوسازی بهسازی بافت حرم مطهر اضافه كرد: شهرداری متولی حفظ میراث فرهنگی نیست و با این وجود ما خانه داروغه و خانه توكلی را با هزینه میلیاردی و بدون حضور و مشاركت سازمان میراث فرهنگی تامین كردیم اما فصل الخطاب ما در مسائل مختلف قانون است و قانون این مسجد را از فهرست آثار تاریخی خارج می داند.

مرادیان مقدم اظهار داشت: اگر دوستان ما دغدغه میراث فرهنگی دارند می توانند به آثار دیگری كه در همین محدوده وجود دارد و وضعیت بسیار نامناسبی بر آنان حاكم است مثل خانه امیری و سرای عزیزالله اُف رسیدگی كنند.

وی وجود هرگونه ارتباط بین تخریب مسجد معجردار و مجتمع تجاری همجوار آن را تكذیب نمود و اضافه كرد: ما تنها مسیر زائران علی ابن موسی الرضا(ع) را باز كردیم و از مسیر آنان رفع خطر كردیم زیرا وظیفه ما است كه مسیر مردم را بهبود ببخشیم و با تخریب این بنا خیابان های نواب صفوی و هفده شهریور به یكدیگر متصل می شوند كه این مورد كاهش بار ترافیكی را به دنبال دارد.




1396/10/26
20:27:53
5.0 / 5
4826
تگهای خبر: ثبت , شهر , میراث , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری