پایانه شرق در انتظار طرح توجیهی شهرداری

پایانه شرق در انتظار طرح توجیهی شهرداری

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بر ضرورت عرضه هر چه سریعتر طرح توجیهی تغییر کاربری پایانه شرق توسط شهرداری تهران تاکید نمود.


افشین حبیب زاده در گفتگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت پایانه شرق با اشاره به اینکه راه اندازی پایانه شرق در شرقی ترین نقطه از شهر تهران از سال ۷۱ کلید خورد، اما این پایانه با پیشرفت حدود ۸۰ درصدی، هنوز به بهره برداری نرسیده، اظهار داشت: پروژه پایانه شرق جدید در منطقه ۱۳ شهرداری تهران و در اراضی مجاور جاده دماوند با مساحت حدود ۳۰ هکتار در حال اجراست.
به قول وی، مطالعات مرحله اولیه این پایانه بزرگ در سال ۷۱ شروع شده است و بررسی ها نشان داده که پایانه موجود به دلیل واقع شدن در نقطه گره ترافیکی سه راه تهرانپارس و همینطور مجاورت با بافت مسکونی و شهری سبب ترافیک و آلودگی بصری، صوتی و هوا برای ساکنان بافت های مجاور شده است که با آغاز به کار و بهره برداری از پایانه جدید این پایانه می تواند در آینده ای نزدیک سبب حل قسمتی از مشکلات در حوزه حمل و نقل شد.

وی بیان نمود: البته از مدت ها پیش اختلاف نظر بر سر این مورد که آیا این پروژه با کاربری پایانه شرق ادامه یابد و یا اینکه بعنوان یک پروژه فرهنگی مورد بهره برداری قرار گیرد، در کمیسیون های عمران و فرهنگی شورای شهر تهران در حال بررسی است.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: دقت داشته باشیم که شروع مطالعات اولیه پروژه راه اندازی پایانه جدید شرق بر اساس ۱۲۰ هزار نفر مسافر روزانه در ۳۰ هزار هکتار از اراضی سرخه حصار در دهه ۷۰ شروع شده و در دهه ۸۰، بعد از ۱۰ سال مطالعه و رفع معارضان، عملیات محوطه سازی سایت شروع شده است.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ مطالعات فاز یک و دو به اتمام رسیده و عملیات عمرانی آن در بخش ساختمان اصلی ترمینال مسافربری با متراژ حدود ۲۳ هزار مترمربع، پارکینگ با متراژ حدود ۱۷ هزار مترمربع و محوطه سازی شروع شده است، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت پیشرفت پروژه در بخش محوطه سازی و پارکینگ حدود۹۰ درصد و در ساختمان اصلی ترمینال ۸۰ درصد، پیشرفت داشته است.
حبیب زاده با اشاره به اینکه مسؤلان شهرداری تهران، میزان بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را ۷۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کردند، افزود: البته مسؤلان شهرداری معتقدند که این پایانه در راه شمالی کشور، مسافربری می کند که تقاضا جهت استفاده از خودروی شخصی بیشتر است و فقط ۱۵ درصد تقاضای سفر داریم و به علت تثبیت مکان فعلی، ترمینال قدیم سرویس دهی مناسبی دارد.
وی با تکیه بر اینکه مسؤلان شهرداری معتقدند که با عنایت به مسافت طولانی تا پایانه جدید شرق، ایده قبلی کسب درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی و توسعه مترو محقق نمی گردد، اظهار داشت: ترمینال قدیم شرق با ترمینال جدید، ۸ کیلومتر فاصله دارد و ترمینال جدید در کنار بیمارستان قرار دارد و هیچگونه بافت خدماتی و اتصال به خیابان های اصلی برای آن وجود ندارد و مشخص نیست مسافران چگونه باید از پایانه جدید به سمت شهر حرکت کنند و حالا شهرداری تهران پیشنهاد کرده که این پروژه به یک مجموعه تفریحی، گردشگری، توریستی، پارکینگ، مجموعه رستوران ها و اماکن ورزشی در مبدا ورود به پارک سرخه حصار تبدیل گردد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای ساخت پایانه شرق سالها مطالعات انجام شده بود و حالا برای تغییر کاربری هم باید مطالعات توجیهی آورده شود، اضافه کرد: حالا شهرداری تهران مقرر است طرح خویش را در مورد تبدیل پایانه شرق به یک مرکز فرهنگی_تفریحی با رویکرد بوستان سرخه حصار بیاورد که با وجود پیگیری های مکرر هنوز به کمیسیون های تخصصی عرضه نشده است که در این حوزه از شهردار تهران میخواهیم تا هر چه سریعتر زمان از دست رفته را جبران و هرچه زودتر طرح توجیهی را به شورا عرضه نماید تا در این دوره مدیریت شهری، شاهد تعیین تکلیف پایانه شرق باشیم.




منبع:

1399/10/29
10:57:06
0.0 / 5
1081
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری