عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

به گزارش فقط سفر صنعت توریسم بین المللی به جهت بحران بی سابقه کرونا در سال ۲۰۲۰ با کاهش بیشتر از ۷۰درصدی ورود گردشگران بین المللی به سطح آمار سال ۱۹۹۰ میلادی تنزل پیدا کرده است.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، سازمان جهانی گردشگری (WTO) در گزارش جدید خود از کاهش بیشتر از ۷۰درصدی ورود گردشگران بین المللی در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به جهت محدویت های سفر، کاهش اعتماد مسافران و چالش جهانی ویروس کرونا اطلاع داده تا در مجموع بدترین سال ممکن در تاریخ گردشگری بین الملل به ثبت برسد.
بر مبنای آمار و ارقام منتشرشده از جانب سازمان جهانی گردشگری، مقاصد بین المللی در فاصله زمانی ژانویه تا اکتبر سال جاری، پذیرای ۹۰۰ میلیون گردشگر کمتر در مقایسه با آمار مشابه سال ۲۰۱۹ بودند که این به معنای از دست دادن ۹۳۵ میلیارد دلار درآمدهای صادراتی حاصل از گردشگری بین الملل است.
این رقم بیشتر از ۱۰ برابر بیشتر از زیانی است که صنعت توریسم در سال ۲۰۰۹ به جهت بحران جهانی اقتصاد متحمل شده بود.
«زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در اینباره توضیح داد: «از زمان آغاز این بحران، سازمان جهانی گردشگری اطلاعات قابل اعتمادی را درباره تاثیرات بی سابقه همه گیری ویروس کرونا بر گردشگری جهانی در اختیار دولت ها و کسب و کارها قرار داده است. گرچه خبرهای کشف واکسن کرونا باعث تقویت اعتماد گردشگران شده اما تا بهبود این شرایط راهی طولانی در پیش داریم. ازاین رو باید تلاشهای مان را برای بازکردن ایمن مرزها و پشتیبانی از مشاغل و کسب و کارهای وابسته به گردشگری مضاعف نماییم. بیشتر از پیش روشن است که صنعت توریسم یکی از بخش هایی است که بیشترین صدمه ها را بر اثر این بحران بی سابقه متحمل شده است».
بر مبنای شواهد موجود، سازمان جهانی گردشگری پیشبینی می کند، میزان ورود گردشگران بین المللی در کل سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۰ تا ۷۵ درصدی همراه باشد که در این صورت گردشگری جهانی عقبگردی ۳۰ ساله به آمارهای سال ۱۹۹۰ خواهد داشت و در مقایسه با سال قبل یک میلیارد نفر توریست کمتر و ۱.۱ تریلیون دلار کاهش در سود خویش را تجربه خواهد نمود.
این تنزل چشم گیر در گرشگری بین المللی می تواند با ضرر اقتصادی دو تریلیون دلاری برای تولید ناخالص جهان همراه باشد.
آسیا-پاسیفیک بعنوان نخستین منطقه ای که تحت تاثیرات منفی شیوع کرونا قرار داشت و بیشترین محدویت های سفری را تا به امروز تجربه کرده، طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با ۸۲ درصد شاهد بالاترین نرخ کاهش ورود گردشگران بین المللی بوده و بعد از آن منطقه خاورمیانه نزول ۷۳ درصدی را به ثبت رسانده است. آفریقا هم از ژانویه تا اکتبر سالجاری میلادی ۶۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر پذیرای گردشگران بین المللی بوده و این میزان کاهش برای مناطق اروپا و آمریکا هر کدام ۶۸ درصد بوده است.


همینطور محدویت های سفری در سطح جهان طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ از ژانویه سیر صعودی خویش را شروع کرده و در ماه های آوریل، می و ژوئن به ترتیب با منفی ۹۷، ۹۶ و ۹۱ درصد به بالاترین سطخ خود رسیده و در انتهای ماه اکتبر همچنان ۸۳ درصد از محدویت های سفری در سرتاسر جهان برقرار بوده است، گرچه این محدویت ها بعد از ماه اکتبر کاهش یافته و چندی قبل سازمان جهانی گردشگری به صورت رسمی اعلام نمود ۷۰درصد از مقاصد گردشگری جهان محدودیت های ناشی از شیوع کرونا را کاهش داده اند و از هر چهار مقصد فقط یک مقصد همچنان به صورت کامل به روی توریستهای خارجی بسته است.




منبع:

1399/10/02
13:41:39
5.0 / 5
993
تگهای خبر: توریست , ثبت , سفر , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری