مدیركل میراث فرهنگی استان:

ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار ابلاغ گردید

ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار ابلاغ گردید

به گزارش فقط سفر همدان مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یكم آذرماه سال جاری به شهردار همدان ارسال شده است.


علی مالمیر دوشنبه سوم آذرماه در جمع خبرنگاران، اضافه کرد: بر طبق این نامه مصوب ۲۸ آبان ماه ۹۹ و طی نامه ارسالی که به تاریخ ۲۹ آبان ماه به استاندار و دستگاه های مختلف همچون اداره کل میراث فرهنگی استان ابلاغ گردید، آمده است، ضوابط حفاظتی عمومی بافت فرهنگی، تاریخی شهر همدان به تصویب اعضا رسیده است.
وی توضیح داد: بافت تاریخی شهر همدان در سال ۱۳۸۸ توسط رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به وزارت کشور ابلاغ گردید، در آن زمان بافت تاریخی ابلاغ گردیده شامل رینگ اول شهر می شد، در سال ۹۴ محدوده بافت ۱۶۸ شهر در کل کشور توسط شورای عالی معماری، شهرسازی تدقیق و ابلاغ گردید که چهار شهر در استان همدان هستند.
مالمیر با اشاره به اینکه بافت شهرهای همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان جزء بافت های تاریخی اشاره شده است، مطرح کرد: در محدوده ای که توسط شورای عالی معماری، شهرسازی ابلاغ گردید، عملا محدوده شهر همدان سال ۱۳۳۵ بعنوان مبنا قرار می گیرد و به عبارتی رینگ دوم هم به محدوده بافت اضافه می شود.
وی افزود: بر طبق قانون و ضوابط میراث فرهنگی مانند ماده ۳ بخشنامه اجرائی قانون اساسنامه اشاره می شود شهرداری برای انجام هر گونه ساخت و ساز یا صدور مجوز در حرائم محدوده ها، محوطه ها و آثار تاریخی باید نظر میراث فرهنگی را استعلام کند.
مالمیر اضافه کرد: همین طور بند ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قانون اساسنامه، ماده ۱۰۲ قانون شهرداری ها و... نیز تاکید بر این دارند که شهرداری پیش از صدور مجوز باید از اداره کل میراث فرهنگی استعلام کند.
وی بیان کرد: در سال ۸۹ ضوابط حفاظت عمومی از بافت ها توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ گردید و ما نیز مانند همه شهرستان های دارای بافت ضروری دیدیم که ضوابط اختصاصی و ویژه را متناسب با شرایط آن تهیه نماییم و ماده ۳ قانونی که سال قبل در مجلس مصوب شد هم بر این مساله تاکید دارد.
مالمیر با اشاره به اینکه ضوابط حفاظتی بر حفاظت تاکید دارد و طرح تفصیلی بر احیای بافت، اظهار داشت: این قضیه نیازمند مشارکت دستگاه های دیگر است، ماده ۳ قانون یاد شده تاکید می کند سازمان راه و شهرسازی، سازمان شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با همکاری هم پیشنهاد و طرحی برای احیاء و حفاطت آماده کنند.
وی با اعلان اینکه احیای بافت نیازمند همکاری همه دستگاه های ذیربط است، مطرح کرد: در این راستا مکاتبه و پیگیری هایی با وزارتخانه ذیربط انجام شد، ضوابط اختصاصی بافت همدان از سال ۹۲ کلید خورد و تهیه شد و بر طبق مصوبات شورای فرهنگی مبنای عمل قرار گرفته بود.
مالمیر افزود: پیشنهاداتی را شهرداری و برخی از دستگاه ها داشتند و میراث فرهنگی نیز پیشنهاد نمود که ضوابط موجود اصلاحاتی را خصوصاً در رینگ دوم داشته باشد که به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.
وی با اشاره به نامه ابلاغی دادستان به شهرداری و میراث فرهنگی در تاریخ ۲۷ مهرماه سال جاری اظهار داشت: در این نامه آمده بود که اداره کل میراث فرهنگی ظرف یک ماه ضوابط مربوط به بافت تاریخی، فرهنگی شهر همدان را به شهرداری ابلاغ کند.
مالمیر افزود: این مساله به وزارت میراث فرهنگی منعکس و آخرین ویرایش پیشنهاد اصلاحی در نامه یاد شده به استان ابلاغ گردید همین طور روز گذشته نامه ای از شهردار همدان در خصوص ابلاغ نشدن ضوابط به این دستگاه داشتیم که در پاسخ ابلاغیه ضوابط مصوب ابلاغی و تصویر ابلاغیه وزارتخانه به شهردار ارسال شد.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، امیر فتحیان نصب، معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان دوم آذرماه سال جاری در نامه ای به شهرداران مناطق دستور داده است صدور مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی بر طبق طرح تفصیلی ادامه پیدا کند.
همچنین سیدمسعود عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در همین تاریخ در صحن شورا اعلام نمود: تا حالا از جانب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضوابطی برای ساخت و ساز در بافت های تاریخی تعریف نشده است و طبق مصوبه شورای شهر و تأییدیه این مصوبه توسط کمیته انطباق، شهرداری می تواند برای ساخت و ساز در بافت تاریخی طبق طرح تفصیلی موجود اقدام و مجوز صادر کند و شهروندان می توانند برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کنند.



1399/09/04
11:40:26
5.0 / 5
1083
تگهای خبر: دستگاه , شهر , شورای شهر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری