رقص كرونا در اتوبوس و مترو

رقص كرونا در اتوبوس و مترو

9 ماه از پاندمی كرونا در ایران و جهان می گذرد و هنوز هم متخصصان، پژوهشگران و... راهی برای برون رفت از این بیماری پیدا نكردند؛ حتی هنوز ابعاد مختلف چگونگی شیوع، انتقال و علایم آن دقیق معین نیست و تنها پزشكان و مسئولان مردم را به استفاده از ماسك و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دعوت می كنند، پروتكلی كه در بعضی مواقع امكان اجرای آن نیست.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، فاصله گذاری اجتماعی در تاکیدات همه پزشکان و مسئولان برای پیش گیری از مبتلاشدن و شیوع ویروس کرونا ویروس تجویز می شود اما در بعضی مکان ها و زمان ها امکان رعایت این پروتکل وجود ندارد و یکی از این مکان ها، حمل و نقل عمومی است، اتوبوس و مترویی که تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و بنا بر این در ساعت پیک تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم که عملا رعایت هیچ پروتکلی را ممکن نمی سازد.
داستان کمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویس دهی مطلوب به مسافران همیشه بوده اما با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این مسئله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در نخستین واکنش محسن هاشمی رئیس شورای شهر که روزگاری نه چندان دور همه کاره مترو بود در اظهاراتی خواهان تعطیلی مترو شده و می گوید: سیستم هوادهی در داخل واگن ها، هوا را پخش می کند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر موجب هواسازی می شود که باید فکری به حال تهویه داخل واگن ها در ایام کرونائی شد و اگر نتوان کاری کرد، باید فعالیت مترو متوقف شود.

باید زندگی و حمل و نقل مان را با کرونا تنظیم کنیم

هاشمی مسئولان و مردم را به این مساله حساس کرد و با تاکید بر این که حمل و نقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است اعلام می کند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی رخ می دهد و تصور نکنید که تا چند ماه آتی کرونا می رود بلکه باید زندگی و حمل و نقل مان را با کرونا تنظیم نماییم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله گذاری را رعایت نماییم.
بعد از آنکه رئیس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع ویروس کرونا هشدار داد، مسئولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرائی برای مهار این مهم پیدا کنند و همان زمان مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران که متولی تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در تهران است با تاکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه جدی می افزاید: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم بگونه ای که هم اکنون ۱۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آنها نیز در حال نگهداشت است.
به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتکل ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینطور است که هم اکنون ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که قسمتی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاکید می کند: روزانه بیش از یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر بوسیله اتوبوس در پایتخت جابه جا می شوند و این حجم از تردد، کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار کرده است.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، حرف و حدیث ها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع ویروس کرونا ادامه داشت تا اینکه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می کند: یکی از راه های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مکان های سرپوشیده است پس رعایت سفارش های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بدین سبب درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتی الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
وی با تاکید بر اینکه از سوار شدن به اتوبوس ها و یا واگن های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب بطور جد خودداری شود، ادامه می دهد: در صورت استفاده از مترو و یا اتوبوس حتما از ماسک بهره برده و نسبت به رعایت اصول فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام نمایند و از صحبت کردن در طول مسیر پرهیز کنند. همین طور هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند و حتی الامکان اهتمام کنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخش های مترو یا اتوبوس را لمس نکنند.
بعد از هشدار و تایید مسئولان در مورد تاثیرات شبکه حمل و نقل بر روی شیوع کرونا، مسئولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجه ای برای توسعه حمل و نقل عمومی شدند بگونه ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر بار دیگر به مسئولان شهرداری تهران سفارش می کند که لحاف تشک خودرا در پاستور پهن کنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلی شهرداری را وصول کنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند اما وقتی تلاش هایشان با در بسته مواجه گردید بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار دادند، بگونه ای که فرنوشت نوبحت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران اعلام می کند که سال قبل هر قطر مترو حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش داشته و باید خیلی از قطارها اورهال شوند.
از سویی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری در اتوبوس سخت تر است، ادامه می دهد: فاصله گذاری مسافران در اتوبوس امکان پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه آهن اتوبوس بچینیم اما کوشیدیم با نصب برچسب بروی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آنها در نظر بگیریم.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، آنطور که از شواهد بر می آید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و باید شهروندانمان در این روزهای پیک شیوع کرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فکری به حال سلامتی خودمان نماییم.



1399/08/19
14:53:05
5.0 / 5
541
تگهای خبر: پایتخت , حمل و نقل , خرید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری