كرونا و سفر مجازی به اعماق ناشناخته درون

كرونا و سفر مجازی به اعماق ناشناخته درون

فقط سفر: بوشهر با شیوع ویروس كرونا سبك جدیدی در صنعت گردشگری ظهور یافته و بخش قابل توجهی از افراد جامعه با هدف كسب تجربه و شنیدن ایده های ناب راهی سفر به اعماق ناشناخته درون خود شده اند.


شاید بتوان فضای مجازی را برای نسل جوان یک نوع گردشگری ماجراجویانه برای کشف رازها و توانایی های ذاتی افراد تلقی نمود. عامل مهم ارتقاء و رشد این گردشگری تحول عظیمی است که امکان ارتباط با یکدیگر را برای ما فراهم آورده که این امکان بر بستر اینترنت و خصوصاً با ظهور ویدئوهای آنلاین (به عبارتی لایو) فراهم می شود.
یکی از عوامل کلیدی دراین زمینه مطرح شدن افراد با ارائه ایده ها در زمینه تخصص خودشان است، با این کار افراد خیلی آسان تر به جهانیان می گویند که "بیایید با کمک همدیگر در یافتن راهکارهای جدید شکست کرونا یاری رسانیم"، و حتی برخی از کارشناسان پا را فراتر گذاشته و لایوهای پساکرونا منتشر می کنند.
در واقع بیشتر کارشناسان با به اشتراک گذاری ایده ها، می توانند به یک رویکرد جدید و مناسب برسند. به عبارتی افراد سابقاً برای شرکت در کارگاه های آموزشی، وبینارها، همایش ها بایستی هزینه می کردند؛ اما این گردشگری انگیزه و سکوی پرش شد تا به بهترین نحو ممکن افکار و نظراتشان را مطرح کنند. بسیاری از افراد با شرکت در این لایوها، به یک نوآوری در کسب و کار رسیده و زندگی فردی و اجتماعی خودشان را متحول کردند.
بارها و بارها این عبارت را شنیدیم که افراد برنامه های تلویزیونی را کسل کننده و بی ثمر تلقی می کنند. همزمان با بحران کرونا، اتفاق بزرگی در جامعه مجازی در حال روی دادن است، و آن هم گردشگری پرسونا برندینگ است. شاید ما در ابتدای مسیر این سفر جذاب باشیم؛ اما کاربرانی که مشغول تولید محتوا در زمینه گردشگری هستند، هر چند ویدئوهای کوتاه و برخلاف اینکه ظاهری غیر حرفه ای دارند، مثل موشک بالستیک سریع اوج می گیرند. البته شاید هم عده ای گرفتار توهم فانتزی شده و با فالوورهای تقلبی اهتمام در شناساندن و قبولاندن یک چهره برند از خود در این فضا هستند.
در واقع افراد کارشناس فعلا تلویزیون را از اولویت خارج کرده اند و بجای آن بر روی تولید و انتشار محتوا به صورت آنلاین متمرکز شده اند. از طرف دیگر این موج، قدم بزرگی در رشد افراد از دیدگاه کنکاش درونی خود و یافتن نقاط قوت و مانور دادن مهارتشان است، یعنی با اشتراک گذاری ایده ها و کلیدواژه ها در جهت منافع عمومی قدم بردارند. در واقع فکر گردشگری و سفر مجازی آن هم بوسیله توزیع محتوا بدون اتکا به تلویزیون و رسانه دیگر، واقعا برای افراد وسوسه انگیز است، حداقل افراد تمایل دارند یک دفعه آنرا امتحان کنند، اما این گردشگری نوظهور، در پساکرونا همچنان برند خواهد ماند؟
در واقع تاثیر برنامه های لایو بر روی افراد مشابه برنامه تلویزیونی هست یا نه؟ آخر چطور می شود که این همه مدت به یک صفحه جادویی کوچک زل زد و بهترین ایده ها را کسب کرد؟ شاید افراد از اینکه ایده ها و تجربیات باارزش خودشان را با دوستان و همکاران شان در فضای مجازی به اشتراک می گذارند؛ بسیار خرسند بوده و حس آرامش کسب می کنند. در واقع با وجود بحران کرونا این لایوها به یک سکوی مجلل برای شناسایی و انتشار ایده ها تبدیل گشته است. خیلی از موسسات گردشگری و آموزشی حالا با برگزاری ویدئوهای آنلاین و لایو، توجه و علاقه مخاطبان خاص خودرا دوچندان کرده اند و این سبک به اصطلاحی مثل کرونا همه گیر شده است، تا جایی که وزارت گردشگری در کوشش برای ارائه بسته های حمایتی دراین زمینه است.
بیش از صدها نفر از اساتید و فرهیختگان این صنعت توانسته اند تعداد بی شماری را به مخاطبان خود بیفزایند؛ این امر نشانگر این است که نیازمند یک جهش بزرگ و موثر آموزشی در صنعت گردشگری هستیم. بحران کرونا در بهار 99 برای اولین بار در طول نظام آموزشی ایران، تحول شگرفی ایجاد کرد تا افرادی که در اقصی نقاط دنیا به اینترنت دسترسی دارند بتوانند برجسته ترین اساتید و معلمان و کارشناسان را به خانه هایشان ببرند.
شاید این یکی از نتایج خوب بحران کووید 19 بود تا نظام آموزشی کشور خصوصاً در صنعت گردشگری رشد کند. بسیاری از افراد ساعات زیادی را صرف دیدن این لایوها کرده و صحبت های آنان را به دقت گوش می کنند، چیزهای مختلفی یاد می گیرند و حتی می کوشند حرکات و عادات آنها را تقلید و سپس دانش و مهارت های شخصی خودرا به آن بیفزایند.
این موضوع دستورالعمل یک صعود باشکوه در عرصه آموزش، نوآوری به اشتراک گذاری و یادگیری بیشتر است. بنا بر این می توان گفت بحران کرونا در بهار امسال منجر به یک انقلاب آموزشی خواهد شد. همه می توانند قسمتی از عناصر این انقلاب باشند. اگر واقعا به یکدیگر گوش نماییم و از یکدیگر بیاموزیم؛ آینده درخشانی در انتظار تک تک ما خواهد بود تا در آینده، نسل های تربیت شده در فضای مجازی آن هم در صنعت گردشگری مدیران و مسئولان فرهیخته ای شوند.
*ملیحه صفری /فعال حوزه گردشگری و روزنامه نگار



منبع:

1399/03/12
12:33:06
5.0 / 5
2039
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , برند , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری