خزانه دار شورای شهر تهران:

تخلفات را به صراحت و شجاعانه اعلام نموده ایم

تخلفات را به صراحت و شجاعانه اعلام نموده ایم

فقط سفر: خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیگیری روند شفافیت و بررسی تخلفات مالی انجام شده ظرف سالهای گذشته در مدیریت شهری اظهار داشت: تخلفات را با صراحت و شجاعانه اعلام نموده ایم.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، سید حسن رسولی در نشست خبری امروز سه شنبه که به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد اظهار داشت: نقش و جایگاه کمیسیون برنامه و بودجه از جهت هایی با سایر کمیسیون های شورا متفاوت می باشد چونکه به صورت فرابخشی هم در حوزه برنامه های دراز مدت و هم در بودجه های سنواتی که برش یک ساله برنامه پنجم هستند، نقش تعیین کننده ای دارند.
وی ادامه داد: با لحاظ مسائل مختلف حوزه مدیریت شهری ترسیم نقشه راه توسط کمیسیون برنامه و بودجه انجام می شود و درکنار کمیسیون های بخشی در تعامل با شهرداری در حوزه مقررات گذاری نظارت و اجرا همچون کمیسیون های حمل و نقل و سلامت نقش به سزایی را ایفا می کند.
وی افزود: علاوه بر تنظیم برنامه ها و نظارت بر اجرای آن، دریافت لوایح بودجه سنواتی و ارائه گزارش به صحن جهت تصویب بودجه سنواتی و همین طور بررسی مسائل مختلف حوزه مالی محاسباتی، نیروی انسانی و مجموعه مسائلی که سبقه راهبردی دارد در حوزه ی مدیریت شهری در کمیسیون برنامه و بودجه شورا تمشیت پیدا می کند.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران، در بخش دیگری از صحبت های خود درباب بدهی های شهرداری تهران و بررسی تخلفات مالی در مجموعه شهرداری که ظرف سالهای گذشته صورت گرفته است اظهار داشت: یکی از جهت گیریهای اساسی شورای پنجم اهتمام به امر انضباط مالی و اداری در مجموعه مدیریت شهری بوده و طی دو سه سال اخیر این سیاست بطور دقیق دنبال شده است، در این راستا از آنجائیکه آقای قالیباف طولانی ترین دوره مدیریت به مدت ۱۲ سال را در مجموعه شهرداری تهران بر عهده داشتند که خود نقطه عطفی در تداوم و ثبات مدیریتی شمرده می شود پس زمانی که ما مدیریت شهری را تحویل گرفتیم باید روشن می کردیم چه وضعیتی را از شورا و از شهرداری قبلی دریافت کردیم؟ پس نخستین طرح در شورای پنجم، طرح تغییر و تحول شهرداری در ابعاد مختلف بود شامل منابع ومصارف، مطالبات و بدهی ها که در این راستا آقای نجفی بعنوان شهردار موظف شد که در موعد مقرر گزارشی را ارائه کند که در آن گزارش به بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی اشاره شد.
وی اشاره کرد: در حقیقت بحث بدهی های سازمان شهرداری، انضباط و کنترل مالی شهرداری دو بحث متفاوت می باشد که اساسا انضباط مالی بسیار مهمتر است. طی ۱۲ سال مدیریت شهری کاندیدا شدن در دو دوره ریاست جمهوری چه میزان از ظرفیت شهرداری را در این راستا مورد استفاده قرار داده؟ قسمتی از این گزارش به پاره ای از تخلفات انجام شده مربوط بود که توسط شهردار وقت به قوه قضائیه منعکس شد و همچنان منتظر رسیدگی آن هستیم.
رسولی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که مدیریت شهری در دوره پنجم از بهره برداری های سیاسی از جایگاه خود پرهیز کرده است اضافه کرد: در عمل به قراری که با موکلین داشتیم و عهدی که بستیم در خصوص این که در مناسبات سیاست داخلی خصوصاً انتخابات به مثابه گذشته سازمان فعالی نباشیم، عمل کردیم به شکلی که برای انتخابات مجلس هیچ یک از اعضای شورا داوطلب نشدند و شهرداران ما نیز فعالیتی برای رسیدن به مناصب سیاسی ندارند. بی شک ما حق نداریم با بهره گیری از جایگاه مدیریت شهری به امور دیگری غیر از شهرداری بپردازیم.
وی ادامه داد: شهرداری با وظایفی که دارد ناگزیر است با همه ارکان نظام تعامل داشته باشد بدین سان به جنگ قبلی دولت و شهرداری اختتام دادیم و امروز روابط حسنه ای برقرار شده و بخش قابل توجهی از بدهی های دولت پرداخت شده است. در حقیقت شورا و شهرداری دولت را رقیب خود نمی داند بلکه دولت را در کنار خود می بیند. با مجلس نیز همین تعامل برقرار شد به شکلی که در مجلس دهم ۳۰ نفر نمایندگان تهران به همراه اعضای شورا جمع ۵۱ نفره ای برای راهبری بهتر شهر تهران داشتیم. در مجلس جدید نیز هر چند که هیچ یک از ۳۰ نفر عضو اصلاح طلب تهران در بین منتخبین حضور ندارند، این آمادگی را داریم که در تعاملی سازنده درجهت حل معضلات شهر تهران تلاش نماییم. درحقیقت علاقمندیم با راه یافتگان تعامل داشته باشیم آنهم به دور از معادلات سیاسی. بی شک در طرح تخلفات ابایی نداریم و صرف نظر از این که شهردار سابق رئیس مجلس بشود و یا نه، صادقانه و شجاعانه حرف های خودرا مطرح می نماییم.
وی افزود: تهران پایتخت نظام جمهوری اسلامی ایرانی است پس اداره آن نیازمند تعامل دستگاه های مختلف است.
وی در بخش دیگری صحبت های خود درباب ادامه روند پیگیری شفافیت در دوره پنجم شورای شهر تهران، اظهار داشت: اصل شفافیت یکی از راهکارها برای برقراری انضباط مالی و اداری است پس کمیسیون برنامه و بودجه کمیته ویژه ای با همین نام به ریاست خانم آروین تشکیل داده که هم اکنون فعال است. من شهادت می دهم ایشان در پویایی کمیسیون نقش موثری داشته اند. قهری در کار نبوده و سامانه شفافیت کار خودرا انجام می دهد.
وی ادامه داد: هیچ یک از جلسات شورا در دوره پنجم غیر علنی برگزار نشده است. گزارشات ماهیانه درآمد و هزینه شهرداری ارائه شد، پس بسته شدن سامانه شفافیت و سست شدن خانم آروین را نمی پذیرم. وقتی به وکالت مردم در پارلمان شهری حضور پیدا کردیم بین خواستههای شخصی و منافع شهر تفاوت وجود دارد.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران درباب کسری درآمد شهرداری در سال ۹۹ نیز اظهار داشت: بودجه سال ۹۹ شهرداری کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اگر ماهانه بتوانیم ۲۵۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشیم و هزینه ها را در همین سطح تنظیم نماییم، این بودجه محقق می شود اما متاثر از بحران کرونا و رکود اقتصادی کشور که همه شهرداری های کشور همچون تهران را از آثار مخرب آن در امان نگذاشته، ظرف سه ماهه نخست امسال باید ۷۵۰۰ میلیاردتومان کسب درآمد و هزینه داشته باشیم که برمبنای برآوردهای انجام شده ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حدود ۳۰ درصد بودجه مصوب قابل استحصال است. برای عبور از این بحران جهانی برمبنای جلسات کارشناسی باید طرح جدیدی را پیش بینی می کردیم که خوشبختانه در جلسه روزیک شنبه هفته جاری لایحه بسته محرک اقتصادی در چارچوب ۱۵ ماده به تصویب رسید.
وی درباب اصلاح ساختار شهرداری تهران نیز اظهار داشت: در اصلاح ساختار بعنوان یکی از راهکارهای ایجاد انضباط مالی و اداری شهرداری برای جلوگیری از نابسامانی های گذشته اقداماتی را انجام داده که ضوابط نهایی و تصویب گردید. شورا و شهرداری بعد از چند سال به وظیفه خود در این بخش عمل کردند. اساسنامه سازمانها و شرکتها اصلاح گردید و تاییدیه وزارت کشور دریافت شد. امیدواریم ظرف ۲۰ روز آینده بتوانیم گزارش این مساله را ارائه نماییم. اصلاح ساختار تنها بود و نبود یک یا چند معاونت نیست، بلکه نحوه انجام ماموریتها باید برای هر وظیفه و پست سازمانی به صورت معین تعریف شود.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباب ساز و کار اجرایی بسته محرک اقتصادی به دنبال شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: این مصوبه مانند سایر مصوبات مسیر تشریفات قانونی را طی می کند و هم اکنون به هیات تطبیق ارسال شده است که تلاش می نماییم نظر آنها را زودتر دریافت نماییم تا بعد از تایید برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود اما در مورد کارآمدی آن باید بگویم این مصوبه باید با همکاری کمیسیون شهرسازی تلفیق و برنامه بودجه به همراه معاونت های متناظر در شهرداری تهران تدوین و مطرح گردیده است.
وی ادامه داد: این بسته دارای سه بخش است، نخست گردنگیر شهرداری به مشارکت جدی برای ارائه کمک های مومنانه به شهروندانی که بر اثر بحران کرونا فضای کسب و کار و درآمدشان با محدودیت جدی مواجه گردید. بخش دوم مربوط به روابط و مناسبات شهرداری با مجموعه مودیان است که شامل بدهی عوارض حوزه های مختلف و یا جرایم می شود که توان پرداخت آنها کاهش پیدا کرده است بر همین مبنا مهلتی داده شد تا با پرداخت بدهی ها، تخفیفاتی توسط شهرداری برای مودیان در نظر گرفته شود.
وی افزود: در بخش سوم که مربوط به حوزه شهرسازی و معماری است، باتوجه به شعار شورای شهر در دوره پنجم که جلوگیری از فروش سرمایه های آینده بوده تلاش نموده ایم در این بحران درحد توان به اجرایی شدن این شعار عمل نماییم پس قسمتی از مجوزهایی که به شهرداری داده شد منطبق با اختیاراتی بود که طرح تفصیلی به شهرداری تهران داد.
رسولی تاکیدکرد: در مورد بدهی های دولت به شهرداری باید به این نکته دقت کنیم که ردیف هایی که دولت برمبنای آن به شهرداری بدهی دارد در اسناد بالا دستی کاملا احصاء شده برای مثال یک سوم بهای بلیط حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس سالیانه باید توسط دولت پرداخت گردد. در سال اول شروع به کار دولت جلسه ای با رئیس جمهور داشتیم که مقرر شد سازمان حسابرسی کشور ادعاهای شهرداری را برمبنای اسناد موجود دریافت و با دعوت نمایندگان طرفین بررسی و اظهار نظر نهایی را انجام دهند. در همین مسیر تا آخر سال ۹۸ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت دریافت و این روند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در مورد بحران کرونا در حوزه مدیریت شهری ورود مالی و محاسباتی پیدا نکردیم اما شهردار تهران در سطح ستاد ملی کرونا حضور داشت و آنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند پس انتظار داریم که آن گونه که تلاش می نماییم دستگاه ها نیز به ما کمک کنند. انتظار از رئیس جمهور داریم همانند سایر بخش های عمومی به شهرداری برمبنای قوانین مصوب و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک گردد.
رسولی اشاره کرد: بدهی شهرداری به بانکها موضوع متفاوتی است؛ توقع داریم این بخش از بدهی های شهرداری که بیشتر در رابطه با حوزه ماموریت های دولت می باشد و از آنجائیکه تامین کننده منابع ارزی دولت بوده، در امتداد دستگیری مدیریت شهری، رئیس جمهور این بخش از بدهی ها به سیستم بانکی را در ردیف بدهی های دولت به نظام بانکی به رسمیت بشناسد تا از تنگنای جدی که شهرداری در استفاده از تسهیلات ارزی گرفتار شده است، نجات پیدا کند.
وی افزود: بودجه ۹۸ شهرداری که در بهمن و اسفند ماه سال قبل متاثر از بحران کرونا بود، با متممی که داشتیم در حدود ۷۵ درصد محقق شد. برای سال ۹۹ از سی هزار میلیارد تومان تنها در سه ماهه اول با ۷۰ درصد عدم تحقق مواجه هستیم که لایحه بسته محرک اقتصادی تصویب گردید که امیدواریم بتواند نقش موثری در عبور از بحران داشته باشد.
وی افزود: ۲۴ درصد از درآمدهای شهرداری تهران در ابتدای دوره پنجم از محل منابع پایدار بود اما در آخرین گزارش ارائه شده این رقم به ۴۱ درصد بالا رفته است. اساسا این افزایش کاری سخت و دشوار بوده و درنوردیدن این مسیر با بحران کرونا خیلی مشکل تر می شود اما همچنان این مسیر را ادامه می دهیم. ظرف ۳ سال قبل عدد کارکنان شهرداری نه فقط اضافه نشده بلکه بالای ۶ هزار نفر از طرق بازنشستگی و یا بازخرید از بدنه شهرداری تهران کاسته شده اند بدون این که به آنها ظلمی وارد شود. اساسا با اصلاح ساختار در شهرداری تهران ریل گذاری مناسبی در شورای شهر پنجم در جهت برقراری انضباط مالی و اداری انجام شده است.




منبع:

1399/02/16
23:35:04
5.0 / 5
2211
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری