مروری بر تمهیدهای ورودی و خروجی گردشگری در جریان كرونا

مروری بر تمهیدهای ورودی و خروجی گردشگری در جریان كرونا

فقط سفر: با افزایش شمار مبتلایان به ویروس كرونای جدید در منطقه خاورمیانه، فعل و انفعال های گردشگری نیز در این منطقه تحت تاثیر این مساله جدید جهانی قرار گرفته است.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت اعلام نموده است: شمار افراد مشكوك به كروناویروس(تا لحظه انتشار این گزارش) به ۷۸۵ نفر، رسیده و ابتلای ۲۸ نفر به این ویروس تایید قطعی شده است. كروناویروس در ایران تابحال جان پنج نفر را گرفته و به شهرهای قم، تهران، گیلان و اراك سرایت كرده و موارد مشكوكی در ایلام و همدان شناسایی شده است. رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام نموده است: بیشتر موارد جدید مبتلا به كووید ۱۹ یا ساكن قم هستند یا سابقه سفر به قم را دارند.
در این میان، برخی كشورهای منطقه نیز درباره پروازهای ورودی به كشورشان از ایران، حساس شده، اطلاع رسانی هایی هم كرده اند. هرچند كه همین كشورها در قبال مشاهده مبتلایان به ویروس كرونای جدید در كشورهایی چون امارات متحده عربی كه حتا گفته می شود مورد فوتی هم داشته كه از رسانه ها پنهان نگاه داشته شده است، چنین رفتاری بروز ندادند. اما به هر حال، تركیه اعلام نمود تدابیر كنترلی سختگیرانه ای را در قبال مسافران ایرانی به اجرا گذاشته، عراق بای مدت سه روز مرزهایش را بست، كویت نیز واكنش حدودا مشابهی داشت، وزیر بهداشت لبنان هم اعلام كرد، اولین مورد مكشوف مبتلاشدن به ویروس كرونا در این كشور یك زن لبنانی است كه قبل از این در قم بوده و باهواپیما از ایران به فرودگاه بیروت وارد شده است. روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات بریتیش كلمبیا در كانادا نیز نوشته است: ششمین مورد مبتلاشدن به ویروس یك زن حدود۳۰ساله است كه هفته گذشته بعد از سفر به ایران به كانادا بازگشته بود.
در عین حال، بعد از مشاهده اولین مبتلایان ایرانی به ویروس كرونای جدید در شهر قم، دكتر جهانپور - رئیس كمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با كروناویروس - باتوجه به جایگاه مذهبی این شهر و ترددهایی كه به این انگیزه انجام می شود، اظهار داشت: پیشنهاد محدود كردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصوم (س)، مسجد جمكران و سایر اماكن زیارتی و محل تجمع در شهر قم، ارائه شده و امیدواریم كه با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این مساله عملیاتی شود. سفارش وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی وزیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همین طور لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این مساله به اطلاع نهادهای ذی ربط رسیده است.
در ادامه، تصاویری از محصور شدن حرم حضرت معصومه (س) در قم منتشر گردید كه مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس در واكنش، این توضیح را داد: ضریح مطهر همواره و در بعضی از شب ها ضد عفونی می شود كه در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد آن افزایش یافته است. امروز نیز گِرد ضریح مطهر به شكل موقت میله هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضد عفونی كنند و الان زوار به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.
اما كیانوش جهانپور، رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بازنشر همان عكس ها كه از حصار كشی در حرم حضرت معصومه (س) انتشار یافته است، در صفحه توئیترش نوشت كه این گونه تمهیدها به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال ویروس كمكی نخواهد كرد. او اشاره كرد: از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمكران و تعویق تجمعات و همایش ها گریزی نیست...».
با این حال برخی مراجع تقلید، مشخصا آیت الله جعفر سبحانی، به میدان آمده، با تاكید لزوم توجه به آگهی ها و سفارش های پزشكی برای مقابله با ویروس كرونا، تاكید نمودند كه سفارش پزشكان و مسئولان بهداشتی و درمانی كشور برای مقابله با كرونا همچون عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.
با این حال نه سازمان حج و زیارت و نه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، واكنش و تمهید خاصی در زمینه ی گردشگران و زوار ورودی و خروجی كشور از خود بروز نداده اند.
شهر قم در این روزها


منبع:

1398/12/03
22:18:28
5.0 / 5
4031
تگهای خبر: تبلیغات , زیارت , سفر , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری