صدای زنگ خطر از هتل های شیك ایران

صدای زنگ خطر از هتل های شیك ایران

به گزارش فقط سفر «هتل بوتیك» حدود ۱۰ سال است كه در ایران جریان یافته؛ هتل هایی با معماری خاص و خدماتی شیك و البته گران كه به تازگی كلنگ توسعه آنها در ایران به زمین كوبیده شده و شعارهای محكمی در جهت لزوم افزایش روز افزون آنها سر داده شده است. همین مبحث آینده نگران كننده ای را برای این رسته از هتل ها رقم زده است.


هتل بوتیك (Boutique-Hôtel) معمولا اتاق های محدودی دارد كه خدماتی ویژه و متفاوت از هتل های بزرگ عرضه می كند، شیك و لوكس بودن و اصالت داشتن مهم ترین معیار این هتل ها است. آن چه اغلب، هتل بوتیك ها را شهره می كند خصوصیت های طراحی بنای آنها است كه از هنر معماران بنام برگرفته شده است.
جرقه هتل بوتیك ها از آمریكا زده شد، از شهر نیویورك كه بعدها به كشورهای دیگر رسید. پدیده ای كه از دل صنعت تفریحات شبانه بیرون آمد اما سرنوشت متفاوتی برای آن تعریف شد. امیدرضا كاظمی، كارشناس هتل و مدیر بهره برداری و اجرایی شماری از هتل بوتیك ها در ایران است كه داستان شكل گیری «هتل بوتیك» را در گفتگو با ایسنا این طور روایت می كند: از دهه ۸۰ میلادی هویتی جدید در میهمان نوازی گردشگری تعریف شد كه فلسفه اقتصادی رایج آن دوره، انگیزه شكل گیری اش بود. ایده متعلق به دو آمریكایی بود كه در حوزه تفریحات و كلاپ شبانه موفق بودند و تصمیم گرفتند بخش هایی از آن حرفه را وارد حوزه اقامت و پذیرایی كنند و سرانجام در سال ۱۹۸۴ میلادی نخستین هتل بوتیك دنیا در شهر نیویورك را افتتاح كردند. آن دو آمریكایی كه صاحب یك زنجیره هتلی هم بودند از حرفه پیشین خود دریافتند اگر می خواهند فروش بهتر و بیشتری داشته باشند باید طراحی و معماری نوآورانه ای را به اجرا بگذارند، با همین نگرش بود كه نخستین هتل بوتیك با موفقیت زیادی روبه رو شد و سبك زندگی را در صنعت هتلداری آن دوره تغییر داد.


كاظمی كه مطالعات گسترده ای روی هتل بوتیك ها داشته، اضافه می كند: معماری، طراحی و خدمات پذیرایی متفاوت و ویژه و مهم تر از همه شیك، در اتاق هایی بسیار محدود از معیارهای اصلی هتل بوتیك ها است. هتل بوتیك ها ساختار زنجیره ای ندارند و معمولا نمی توان دو نمونه مشابه به هم را پیدا كرد. با عنایت به این كه بسیاری از بناهای تاریخی قصرها و قلعه ها خصوصیات نزدیكی با هویت هتل بوتیك داشتند خیلی از این هتل ها در چنین اماكنی راه اندازی شده اند.
اما چرا واژه فرانسوی «بوتیك» در كنار عنوان هتل قرار گرفته است؟ كاظمی در اینباره توضیح می دهد: بوتیك ها مغازه های كوچكی در فرانسه بودند كه لوازمی باارزش از برندهای معروف و هنرمندانی شناخته شده را به فروش می گذاشتند كه معمولا قیمت آنها به خاطر تك بودن گران بود. ایده پردازان هتل بوتیك هم با علم به این مفهوم، چنین واژه ای را به خدمات میهمان نوازی و هتلی اضافه كردند تا نشان دهند كثرت گرایی هتل های بزرگ در هتل بوتیك ها وجود ندارد.


حدود ۱۳ سال پیش اولین هتل بوتیك به آن مفهومی كه در آمریكا ریشه دواند، در روستای صخره ای كندوان استان آذربایجان شرقی تاسیس شد اما اسناد و بررسی ها نشان داده است در ایران هیچ هتلی تا كنون مجوز «هتل بوتیك» نگرفته است و خدمات لوكس و شیك، آن چنان كه هدف این سبك بوده در هتل بوتیك های ایران كمتر مورد توجه قرار گرفته و خصوصیت خاص این هتل ها تنها در معماری بنا خلاصه شده است.
كاظمی می گوید: پاسخ این سوال را كه هتل بوتیك های ایران با چه تفكری راه اندازی شده اند نمی دانم، اما شاید بتوان هتل بوتیك عامری ها در شهر كاشان را به لحاظ طراحی ساختمان و خدمات، اصولی ترین هتل بوتیك ایران معرفی نمود، هرچند كه در بعضی منابع آمده نخستین هتل بوتیك در كندوان استان آذربایجان شرقی راه اندازی شده و بعد در كاشان شكوفا شده و از اواخر سال پیش به تهران رسیده است.
آمار هتل بوتیك ها در ایران مشخص نمی باشد. كاظمی در اینباره می گوید: واقعیت این است كه الان همه اقامتگاه خویش را هتل بوتیك می دانند، درحالی كه هر هتل سنتی، هتل بوتیك نیست. مسئله این است كه اصلا مجوزی با عنوان هتل بوتیك صادر نمی گردد و همه این هتل ها مجوز اقامتگاه سنتی دریافت می كنند. البته برخی به نام هتل مجوز گرفته اند ولی واژه «بوتیك» را به نام هتل اضافه كرده اند.
او به نگرانی ها می پردازد و به آن چه امكان دارد آینده هتل بوتیك ها را در ایران به مخاطره اندازد و به سرانجام بومگردی ها گرفتار كند اشاره می كند و ادامه می دهد: هتل بوتیك ها اگر مجوز هتل بگیرند با محدودیت هایی مواجه می شوند، چون ضوابط هتل را باید رعایت نمایند تا ستاره بگیرند. درحالی كه استاندارد هتل بوتیك ها مشابه هتل نیست. مثلا در اسكاتلند هتلی وجود دارد كه یكی از لوكس ترین های دنیا است و برای هر اتاق چند میلیون پوند هزینه كرده ولی از نظر ضوابط و استاندارد یك هتل چهارستاره است كه خدمات كاملا لوكس و مشابه هتل بوتیك ها عرضه می كند. این هتل نرخ گذاری را خودش انجام می دهد اما در ایران شرایط متفاوت می باشد. نرخ هتل ها را دولت تعیین می كند. برای همین هتل بوتیك ها با آن شرایط خاصی كه دارند باید ضابطه و استاندارد متفاوتی داشته باشند تا برپایه آنها ارزش گذاری شوند. اگر این ضوابط پایش نشود می توان شب امتحان خوب بود اما پس از آن خدمات و استاندارد را رها كرد، آن وقت است كه صدای اعتراض میهمان بلند می شود.


كاظمی درباره خطری كه سرمایه گذاری در جریان نوپای هتل بوتیك در ایران را تهدید می كند، بیشتر توضیح می دهد: ارزیابان گردشگری با محتوای هتل بوتیك تاكنون مواجه نشده بودند، ازاین رو اجازه نمی دهند نرخ این اقامتگاه ها از یك سقفی بیشتر تعیین شود، در نتیجه سرمایه گذار پس از مدتی یا ترجیح می دهد هتل را تعطیل كند یا اتفاق دیگری برای آن هتل بوتیك رخ می دهد. به هیچ وجه برای سرمایه گذار نمی ارزد هتل بوتیك را با هتل یك تا پنج ستاره مقایسه كند درحالی كه شرایط فروش یكسانی ندارند. مثلا در سرای عامری ها با ۲۷ اتاق در زیربنایی به وسعت ۱۱ هزار متر امكان تامین مخارج وجود ندارد، برای همین گاهی پیشنهاد می كردیم اجازه دهند قیمت برخی اتاق ها كه حالت موزه ای داشت فراتر از نرخ نامه كارشناسان گردشگری تعیین شود. قضیه هتل بوتیك و نرخ گذاری آن در كشورهای دیگر پذیرفته شده است، اما در ایران هرچه جلوتر می رویم مبحث برای هتل بوتیك ها چالشی تر می شود. واقعیت این است مطالعه و ظرفیت سنجی این پروژه ها با وضعیت اقتصادی ایران برای سرمایه گذاری دل شیر می خواهد. برای همین از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست كردیم نرخ هتل بوتیك ها را آزاد كند.
این كارشناس هتل ادامه می دهد: هتل بوتیك ها مشتریان خاصی دارند و معمولا گروهی كه طالب تفاوت است برای اقامت در این هتل ها هزینه می كند. آن جامعه خاص توریست به ایران سفر می كرد اما هتل خوب نبوده كه در آن اقامت كند.
كاظمی ادامه می دهد: در كشورهای دیگر هتل بوتیك هایی وجود دارند كه حداقل ورودی آنها شبی هزار دلار است درحالی كه قیمت گران ترین سوئیت ها در هتل های ایران به شش میلیون تومان می رسد، یعنی كمتر از هزار دلار. البته این هتل ها اصلا لوكس نیستند، چون كه لوكس بودن یك هتل را خدمات تعیین می كند نه متریال، اما سرمایه گذاران ایرانی بدون استثنا، به سازه ای مجلل و شیك در هتل ها فكر می كنند و به مدیریت آن و كیفیت خدمات اصلا توجهی ندارند. برای همین همه با یك موج می آیند و با یك موج می روند. بطور قطع این سرنوشت در انتظار هتل بوتیك ها است، البته اگر محتوای مدیریت و رهبری آن چنان كه در دنیا درحال قوع است، تغییر نكند.


او نگرانی دیگر را تعریف اشتباه هتل بوتیك می داند و بیان می كند: امیدواریم آن اتفاقی كه برای «بومگردی ها» رخ داد در هتل بوتیك ها تكرار نشود. بسیاری از بومگردی ها با محتوای واقعی «اكولاژ» فاصله دارند. بلایی كه بر سر بومگردی ها آمد از واژه است، همه اشتباه آنرا فهمیدند و اشتباه اطلاع رسانی كردند. این نگرانی درباره هتل بوتیك هم وجود دارد كه از این به بعد هر بنای سنتی و تاریخی كه مجوز گرفت خویش را هتل بوتیك ارائه كند، درحالی كه تعریف اقامتگاه سنتی و هتل با هتل بوتیك متفاوت می باشد.
از طرفی كاظمی، خط كش گذاری را چاره چالش هتل بوتیك ها نمی داند و می گوید: آن قدر خلاقیت وارد حوزه گردشگری می شود كه اگر خط كش بگذاریم و اندازه بگیریم، كار را سخت و نشدنی می نماییم. باید دنبال معیار دیگری بود چون گردشگری روز به روز خلاق تر می شود و تعاریف درحال تغییر است.



1398/08/13
23:51:34
5.0 / 5
4662
تگهای خبر: استاندارد , برند , تفریح , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری