اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند

اتوبوس های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند

به گزارش فقط سفر معاون فنی شركت واحد اتوبوسرانی تهران اظهار داشت: با عنایت به اهمیت ستاندن معاینه فنی برای اهداف زیست محیطی و ایمنی، اتوبوس های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند.



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، نصرالله هاشمی در سومین جلسه كارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس های شهر تهران، اظهاركرد: مقرر است در این نشست با عنایت به اشتغال اتوبوس های یورو ۴ در خطوط تندرو ۳ و ۵ شهرداری تهران سوژه استانداردهای مربوطه و چالش های موجود در نگهداری و تعمیرات كاتالیست SCR مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

با بیان اینكه در اتوبوس های یورو ۴ موجود در شركت واحد اتوبوسرانی، به علت به كارگیری تكنولوژی به روزتر كاهش آلایندگی خروجی اگزوز همچون pm مشهود است، اشاره كرد: جهت كنترل گاز خروجی ناكس (NOX) كه با عنایت به افزایش دمای احتراق در موتور افزوده می شود در سطح استاندارد یورو ۴ از تجهیز SCR در خروجی اگزوز استفاده می شود.

وی اضافه كرد: با عنایت به رابطه عملكرد این كاتالیست با دمای خروجی اگزوز راندمان كاهش ناكس بسته به شرایط عملكرد موتور متقاوت خواهد بود.

معاون فنی شركت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینكه سولفور موجود در گازوئیل نیز عامل دیگری در طول عمر و عملكرد كاتالیست مذكور خواهد بود، اظهار داشت: این عامل علاوه بر كوتاه كردن عمر این كاتالیست رابطه مستقیم با افزایش آلودگی و هزینه تمام شده نگهداری و تعمیرات موتور خودرو ها دارد. درحال حاضر شركت واحد اتوبوسرانی هزینه سنگینی بابت این مهم متحمل شده است.

هاشمی اشاره كرد: با عنایت به اهمیت ستاندن معاینه فنی برای اهداف زیست محیطی و ایمنی، اتوبوس های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند. با عنایت به افزایش چشم گیر سن ناوگان شركت واحد در زمینه نگهداری و هزینه های مترتب بر آن مشكلات دوچندان وجود دارد كه اهمیت نوسازی را بسیار حائز اهمیت می كند.

سید غفار وهابی - معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران - نیز در این نشست با اشاره به اینكه كاهش كاتالیستی انتخابی (SCR) یك سیستم پیشرفته كنترل انتشار گازهای گلخانه ای است كه در موتورهای دیزلی استفاده می شود، اظهار داشت: فناوری SCR طراحی شده است تا واكنش های كاهش اكسید نیتروژن یا ناكس را در فضای اكسید كننده انجام دهد.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران در مورد مزایای سیستم SCR اظهاركرد: این سیستم دارای استاندارد یورو۴ بالاترین استاندارد در شركت واحد است. تحویل خروجی مواد بی ضرر از قبیل آب، نیتروژن و دی اكسید كربن به محیط، كاهش هزینه ها جهت تعمیر و نگهداری قطعات و كاهش حداكثری ناكس و ذرات معلق همچون دیگر مزایای این سیستم است.

وی با اشاره به اینكه یكی از معایب سیستم SCR اضافه وزن تحمیلی به اتوبوس ها است، اشاره كرد: هزینه سربار اضافه جهت خرید ادبلو برای اتوبوس ها و تعمیر و نگهداری ادبلو جدا از تعمیر و نگهداری موتور نیست و عملكرد بهینه هر دو به یكدیگر وابسته است.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران با اشاره به اینكه تست نبود آب در مخازن حاوی گازوئیل مورد مصرف اتوبوس ها با استفاده از خمیر آب یاب انجام می شود، اظهاركرد: این تست سبب عدم اختلاط آب با گازوئیل و عملكرد بهتر سوزن انژكتور موتور خواهد شد.

وهابی اضافه كرد: CM یا پایش وضعیت متمركز بر تكنیك های آنالیز روغن، ارتعاش سنجی و سایر موارد است كه در جهت عملكرد بهینه موتور جهت كاهش آلایندگی ها است. خوشبختانه این مورد در سامانه ۳ به صورت واحد مستقل در حال انجام می باشد.

وی با بیان اینكه ۹۳ درصد اتوبوس های شركت واحد دارای معاینه فنی هستند، اظهار داشت: اتوبوس هایی كه معاینه فنی ندارند خارج از سرویس دهی هستند تا تعمیرات لازم روی آنها صورت گیرد.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودرو های تهران در مورد انجام تعمیرات دوره ای منظم اظهار داشت: ۱۱۵ دستگاه اتوبوس های سامانه تندرو۳ جهت رفع عیب سیستم ادبلو به صورت میانگین دوبار در ماه بازگشت می كنند. سالیانه ۴۰ میلیون تومان صرف هزینه تعویض قطعات گران قیمت سیستم SCR می شود.

وهابی با تاكید براینكه ناوگان فعلی باید نوسازی شود، اظهاركرد: این سامانه دارای ۱۱۵ دستگاه اتوبوس یوتانگ دوكابین خطی با عمر كوتاه كمتر از ۱۰ سال، ۴۶ دستگاه اتوبوس یانگ من دو كابین خطی با عمر بالای ۱۰ سال، ۲۲ دستگاه اتوبوس شهاب تك كابین خطی با عمر بالای ۱۰ سال است. امیدوارم با فرآیندی كه دولت در پیش گرفته نوسازی اتوبوس های این بخش صورت گیرد.

به گزارش شهرنوشت ابوالفضل علیمردانی - مدیركل معاونت فنی شركت واحد - ضمن اشاره به بایدها و نبایدهای كنترل آلایندگی تولید شده اتوبوس هایی كه عمر بالاتر از حد استاندارد دارند و هزینه های گران تعمیر و نگهداری سیستمSCR اظهار داشت: سالیانه ۴۰ میلیون تومان هزینه كاهش ناكس در اتوبوس ها می شود.





منبع:

1398/07/06
18:20:16
5.0 / 5
3824
تگهای خبر: استاندارد , خرید , دستگاه , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری