ردپای حفاری های قدیمی مترو در تشدید فرونشست تهران

ردپای حفاری های قدیمی مترو در تشدید فرونشست تهران

فقط سفر: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تشریح دلیلهای فرونشست زمین در تهران، از حفاری غلط مترو در دوره قبلی مدیریت شهری بعنوان یكی از عوامل تشدید كننده فرونشست زمین نام برد.


رضا كرمی محمدی در گفت و گو با ایسنا درباره دلیلهای فروریزش و فرونشست زمین در تهران، اظهار نمود: ابتدا باید توجه داشته باشیم فرونشست را با فروریزش اشتباه نگیریم. فرو ریزش فرآیندی ناگهانی است مثلا آنچه در سال 94 در شهران رخ داد یك فرو ریزش بود اما فرو نشست سطح بزرگی دارد كه امكان دارد خرابی عمده ای در سازه ها ایجاد نكند و به دلیلهای مختلفی رخ داده و در شهر ما نیز احتمال وقوع آن زیاد است.
كرمی محمدی با بیان این كه نواحی جنوبی شهر تهران بیشتر از نقاط دیگر آن در معرض فروریزش و فرونشست قرار دارد، اظهار داشت: فرونشست به شكل تدریجی انجام شده و همچون در نقاطی از اطراف اتوبان بهشت زهرا(س) چند نقطه را شناسایی كردیم كه گرفتار فرو نشست شده و سطح زمین به پایین می رود.
وی با اشاره به دلیلهای بروز فرونشست زمین اظهار داشت: اولین دلیل كاهش سطح آب های موجود در پوسته زمین است كه با عنایت به تغییرات اقلیمی، بهره برداری بی رویه از چاه ها و... میزان نفوذ آب به لایه های زمین كاهش یافته و فرو نشست رخ داده است. اما همانگونه كه گفته شد این گونه فرونشست معمولا خطر آنی در بر ندارد.
كرمی محمدی عامل نوع دیگر فرونشست یعنی فروریزش را خاكبرداری های مربوط به مترو دانست و اظهار داشت: در گذشته هنگامی كه بعضی از ایستگاه های مترو ساخته شد خاكی كه برای پر كردن حفاری ها به داخل آن ریخته شد دارای تحكیم مناسبی نبود و به مرور زمان و با عبور قطارهای مترو كه ارتعاش خفیفی در اطراف خود ایجاد می كنند سبب فرو ریزش زمین شد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران در باره این كه آیا هم اكنون مترو می تواند چنین مشكلی را ایجاد كند اظهار داشت: در ایستگاه ها و خطوطی كه بتازگی حفاری می شود تلاش شده است تا اصول ایمنی رعایت شود و دیگر چنین مسائلی ایجاد نشود.
به گفته كرمی محمدی تابحال هیچ اقدام متمركز و كارشناسی شده قطعی برای جلوگیری از فرونشست و فروریزش در تهران انجام نشده اما سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تلاش است تا با اتخاذ یكسری تدابیر این موارد را دنبال كند. همین طور در این زمینه سازمان مدیریت بحران به شهرداری های مناطق سفارش ها و هشدارهای لازم را ارائه كرده است.

وی با بیان این كه در حال بررسی خطر فرو نشست و فروریزش در تهران هستیم اشاره كرد: البته در بعضی از مناطق شمالی تهران نیز ما با خطر رانش زمین روبرو می باشیم. مناطقی كه در قسمت های كوهپایه ای و مجاورت دره ها و رود دره ها قرار گرفته در معرض چنین خطراتی قرار دارد.




منبع:

1398/06/08
11:06:55
5.0 / 5
4224
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری