مازندران دیدنی است

به دالان بهشت ایران مشهور است

به دالان بهشت ایران مشهور است

به گزارش فقط سفر رامسر یكی از پرطرفدارترین مقاصد سفر در شمال كشور بوده و مسافران علاقه خاصی به این خطه نشان می دهند چون كه در آن می توانند در كمترین زمان ممكن هم از تماشای دریا و سواحل لذت برده و هم جنگل هایی انبوه و سرسبز را از نظر بگذرانند.



جنگل بكر دالخانی در اطراف شهر رامسر یكی از بكرترین و زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال است كه از قضا از محبوب ترین مناطق جنگل نوردی ایران است و به بهشت دالان ایران مشهور است.
برای رسیدن به جنگل دالخانی باید به سمت شرق رامسر حركت كنید و در جاده رامسر به تنكابن سراغ سه راهی جنت رودبار را بگیرید و شاید به بیان بهتر بعد از طی 8 كیلومتر، مسیر انحرافی جنگل دالخانی پیش روی شماست. وارد این جاده شوید و راه را تا آخرین روستای نرسیده به دامنه كوه یعنی روستای گالش محله ادامه دهید. اگر با خود تنقلات و خوراكی نگرفته اید این روستا آخرین محل برای خرید مواد غذایی مورد نیازتان است.
كمی پس از روستای گالش محله و با شیبی تند جاده شما را در آغوش جنگل كشیده و هر چه پیشتر می رود عمق جنگل و زیبایی های خارق العاده آن نمود بیشتری پیدا می كند. تمام طول مسیر این جاده 2 بانده آسفالت است هرچند در بعضی نقاط كیفیت خویش را از دست داده اما غنیمتی است تا شما را به عمق اقیانوس جنگلی بی نظیر برده و در نهایتِ زیبایی غرق كند.
وسوسه دیدن زیبایی های بیشتر از این جنگل تو در توی بكر، شما را چون عاشقی مجنون، مدهوش خود كرده و شما مانند كسی كه مسخ شده باشد بی اراده پیش می روید. دالخانی در ادامه رویایی ترین لحظات عمرتان را رقم خواهد زد.
توجه داشته باشید كه مسیر جنگل دالخانی در بیشتر قسمت ها شیب رو به بالایی دارد پس بهتر است قبل از حركت، وسیله نقلیه خویش را به صورت كامل چك كنید تا گرفتار مشكل نشوید. دسترسی به دالخانی با وسیله نقلیه عمومی ممكن نیست. اگر وسیله نقلیه ندارید می توانید از رامسر یا سادات شهر با استفاده از تاكسی های دربست خویش را به جنگل برسانید.

جنگل سحرانگیز دالخانی در فاصله 30 كیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر، جنگلی نیمه كوهستانی است كه در ارتفاعات كوهستان البرز و در راه جاده ییلاقِ "جنت رودبار" واقع شده و گردشگران را به سمت خود می خواند. این جاذبه در ارتفاع 800 متری از سطح دریا، دالانی بهشتی با 600 هزار مترمربع مساحت پوشش متراكم جنگلی به ییلاق های تماشایی "اِكراسَر، گَرِسماسَر و جنت رودبار" می رساند.
مسیر جاده در چند كیلومتر ابتدایی فراز و فرودهایی داشته و از چندین روستای كوچك دامنه كوه عبور كرده تا به ابتدای حوزه‌ی جنگلیِ متراكم جنگل وارد شود. پیچ و خم های مختلف و فراوان جاده انتظار شما را می كشند و جنگل هر لحظه، جلوه ای تازه از طبیعت بكر خویش را در برابرتان به نمایش می گذارد.
یك زیرانداز، چند بطری آب معدنی، تنقلات و خوراكی های خوشمزه، یك گوشه دنج همراه با طعم یك لیوان چای آتشی و كباب خوش عطر در فضا و هوای خوش جنگل دالخانی از آن تجربه هایی ست كه هیچگاه فراموش نمی كنید.
اگر با خانواده سفر می كنید و كودكان و نوزادان با شما هستند بهتر است در كلبه های چوبی و آلاچیق هایی كه در قسمت هایی از مسیر وجود دارند اقامت كنید تا هم سرمای زمین شما را اذیت نكند هم مكان مناسبی برای نگه داشتن وسایل تان داشته باشید.

از زیبایی های سد "مِیجَران" غافل نشوید
در ابتدای جاده جنگلی دالخانی مسیری انحرافی در سه راهی روستای "شُستا" به سمت راست وجود دارد كه به یكی از زیباترین سدهای ایران می رسد. سدی بكر كه محیط و طبیعت اطراف آن منظره ای تماشایی و دیدنی دارد. مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی ها و سرپایینی ست، اما ارزش رفتن را دارد.
زمانی كه به نزدیكی سد می رسید چشم انداز یك دریاچه فیروزه ای در مقابل شما قرار می گیرد كه با جنگلی انبوه احاطه شده است و چه چیزی بهتر از این. راه تان را در جاده سرپایینی به سمت دریاچه ادامه دهید تا به نزدیكی آن برسید. حالا وقت خوشگذرانی است، از ماشین پایین بیایید و در نزدیكی دریاچه به گشت و گذار بپردازید. اگر ماهیگیر حرفه ای هستید حالا وقت آن است.

جنگل نوردی را تجربه كنید اما مراقب باشید
اگر اهل جنگل نوردی هستید پیشنهاد می نماییم پیاده دل به جنگل بزنید اما تنها وارد آن نشوید، دقت داشته باشید كوچكترین اشتباه در تعیین مسیر می تواند شما را از طریق اصلی دور كند و به سمت شیب ها و دره های خطرناك بكشاند.
اگر هم اهل برپا كردن چادر و استراحت در دامن طبیعتید می توانید ماشین تان را كنار جاده گذاشته و در مكان هایی كه برای این منظور طراحی شده چادر بزنید و یا حتی كمی در اعماق جنگل رفته و با پیدا كردن مكانی مناسب اتراق كنید. البته در طول مسیر آلاچیق هایی هم وجود دارد كه می توانید از آنها برای شب مانی استفاده كنید.
همچون گونه های گیاهی بومی كه در منطقه جنگل دالخانی مشاهده می شود می توان به درختان ارس در مناطق بالادست و پایین دست، مَندی (كَلهُو)، گوجه سبز جنگلی، ازگیل، زرشك، شاه بلوط، فندق، تمشك، كُوله خاس، ولیك و غیره اشاره نمود.

نكته های مهم كه در جنگل نوری باید به آن توجه كنید
توجه داشته باشید كه كوهپیمایی و جنگل نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناك می باشد و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشید. برای پیاده روی و كوه پیمایی حتما كفش های عاج دار (و نه با كف صاف) بپوشید تا از سر خوردن و لغزیدن جلوگیری كنید. به هیچ عنوان با كفش سبك جنگل نوردی نكنید چونكه گل و لای به كف آن می چسبد و كار را برای شما سخت می كند.
احتمال بارش باران در جنگل دالخانی همیشه وجود دارد. پس بهتر است همواره پیش از حركت از شدت و سختی بارش آگاه شوید و به هنگام آماده كردن وسایل هم كاوری برای خود و كوله پشتی تان بردارید.
به همراه داشتن وسایلی مانند طناب، چاقوی تیز، قطب نما و نقشه به كارتان خواهد آمد اگر قصد اقامت در دل جنگل برای مدت زیادی را داشته باشید.
به یاد داشته باشید منابع طبیعی سرمایه كشور محسوب شده و باید در حفظ و حراست از آن كوشا باشیم بنابراین از ریخت زباله در جنگل خودداری كرده و اگر آتشی برپا كرده اید هنگام ترك محل حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل كنید. محیط جنگل دالخانی بكر و تمیز است و در طول راه سطل های زباله فراوانی به چشم می خورد كه می توانید از آنها برای دور ریختن زباله خود استفاده كنید.

موبایل در جنگل دالخانی آنتن نمی دهد
اگر همچون كسانی هستید كه وجودتان به گوشی تلفن همراهتان وابسته بوده و نمی توانید از آن دل بكنید هیچگاه وارد جنگل دالخانی نشوید. كمتر جایی در راه است كه آنتن های گوشی شما فرصت مكالمه یا چك كردن پیام های دریافتی را به شما بدهد. بیشمار فرصت های پخش زنده یا همان Live در اینستاگرام پیش روی شما خواهد بود اما صد افسوس! ازاین رو با این وسیله و هر آنكه در اوست در ابتدای مسیر خداحافظی كنید.
در كنار اینها، دالخانی با دیدنی ها و مناظر بدیع و نفسگیر و دریایی از مه شما را مجبور می كند تا هر از گاهی توقف كنید و صحنه های زیبا را در قاب دوربین تان برای همیشه به ثبت برسانید. شاید تنها استفاده كاربردی از یك ابزار مدرن امروزی در چنین مكانی عكاسی با دوربین باشد.
اگر تنها یكبار این مسیر را تجربه كنید خواهید توانست بیشمار قاب مناسب را ثبت كرده و خاطره های خویش را ماندگار كنید. به طرفداران اینستاگرام هم این اطمینان را می دهیم كه تا بخواهی "استوری" و تا بخواهی "پست" می توانی از جنگل دالخانی به سوغات ببرید آن هم از نوع بكر و بی نظیر آن.

خوراكی های خوشمزه محلی كه در راه جنگل دالخانی می توانید پیدا كنید
در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی های طبیعی، خوشمزه های محلی مانند انواع ماهی های پرورشی، عسل و میوه های محلی هم به چشم می خورند كه می توانند سوغاتی های خوبی از دالخانی به شمار بیایند، یا اینكه می توانید در دكه های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خویش را میهمان یك چای تازه دم محلی، یك كاسه آش داغ یا یك غذای خوشمزه شمالی و دلچسب كنید.
مسیر جنگل دالخانی را اگر تا آخر پیش بروید به دشت های وسیع و سرسبزی می رسید كه برخی از روستاهای زیبای رامسر را در خود جای داده است. اگر علاقه و وقت كافی برای گشت و گذار دارید می توانید روز بعد در ادامه راه از ییلاق های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار هم بازدید كرده و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید.

بنای یادبود شهدای ترور یا همان پیچ هفت شهیدان
در نیمه های راه جنگلی سازه ای آرامگاه مانند توجه شما را به خود جلب می كند. بله اینجا آرامگاه شهدای ترور شهرستان رامسر است.
15 خرداد سال 1361 در دل جنگل دالخانی ناگاه صدایی طنین انداز شد. صدایی ناهنجار از رگبار گلوله ها كه یك دستگاه خودرو لندرور با 8 تن بسیجی داخل آنرا به تیر بسته بود و تمام سرنشیان آن به غیر از یك نفر را به شهادت رساند.
عملیاتی كه به وسیله گروهك تروریستی منافقین انجام شد و یكی از خاطره های تلخ شهر رامسر را رقم زد. امروزه در محلی كه این افراد در آن به شهادت رسیده اند، یادبودی ساخته شده است و خیلی ها برای ادای احترام به این مكان سر می زنند. این محل به نام پیچ هفت شهیدان بین مردم شهرت دارد.
در انتهای مسیر جنگل دالخانی از انبوهی درختان كاسته شده و شما رسما وارد ییلاقات شهرستان رامسر خواهید شد. تعدادی روستاها و ییلاق های محبوب كه می توانند رنگ تازه ای به سفر شما ببخشند. مسیرهایی انحرافی منشعب شده از جاده اصلی هر یك به سمت روستایی منحصر بفرد هدایت كرده و می توانید با بومیان گپ و گفتی جالب داشته باشید و از فرآورده های محلی نظیر محصولات لبنی متنوع و خوراكی های دست پخت آنان بهره ببرید.
پایتخت گل و گاوزبان ایران در جنت رودبار است
ییلاق جنت رودبار یكی از ییلاق های مهم و محبوب رامسر بوده كه به سبب دشت های گل گاوزبان خود بسیار مشهور شده است. تعداد دشت های گل گاوزبان در این منطقه به اندازه ای است كه از آن بعنوان پایتخت گل گاوزبان ایران یاد می كنند و به صورت متوسط سالانه از این روستا تا 40 تن از این گیاه دارویی برداشت می شود.
ییلاق جنت رودبار با آب و هوایی كوهستانی، در كنار دشت های زیبا و بنفش گل گاو زبان خود، با پوشش جنگلی انبوه، مزارع تماشایی، آبشارهای مختلف و چشم اندازهای خیره كننده و مه غلیظی كه هر از گاهی روستا را در بر می گیرد، برای گردشگران و مردم دلبری می كند.
در ابتدای جاده جنگل دالخانی و همینطور در انتهای مسیر در روستاهای "گرسماسر، لیماك ده، جنت رودبار، چاك، نمكدره، چورته، ایزكی، اكراسر و پلهم جان می توانید اتاق یا ویلا كرایه كنید و شب در آنجا بمانید.
در راه جنگل هم تعدادی كلبه جنگلی وجود دارد كه می توانید برای اقامت شبانه از آن استفاده كنید. با عنایت به نوع جنگل، سرمای شب هنگام و حیوانات وحشی مانند شغال به شما سفارش می نماییم كه تا حد امكان از چادر زدن در میانه جنگل خودداری كنید، بخصوص اگر با خانواده به دالخانی سفر می كنید.
در راه جنگل هم كلبه ها، دكه ها و رستوران های مختلفی به چشم می خورند كه می توانید در آنها غذا بخورید یا از آنها برای پیك نیك استفاده كنید. اقامتگاه بوم گردی جنت رامسر در روستای جنت رودبار هم می تواند میزبان متفاوتی برای اقامت شما در این ییلاق كوهستانی باشد.
گزارش از سیدنوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران




1397/12/21
23:52:49
5.0 / 5
4761
تگهای خبر: بوم گردی , پایتخت , ثبت , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری