یك نسخه مدیریتی برای گردشگری

یك نسخه مدیریتی برای گردشگری

فقط سفر: «سفر و گردشگری از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است كه برنامه ریزی در آن چالش های بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود می آورد. حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناكارآمد و ناشایست در برنامه ریزی های استراتژیك گردشگری همچون چالش های مهم این حوزه است.»


هومن یوسفی- مشاور و كارشناس ارشد مدیریت استراتژیك ـ در یادداشتی كه به مناسبت روز جهانی «مدیریت پروژه» نوشته و در اختیار ایسنا گذاشته، به این مورد در صنعت گردشگری نگاهی اجمالی داشته و نوشته است: «نخستین پنج شنبه از ماه نوامبر روز جهانی مدیریت پروژه نام دارد. پروژه ها مجموعه ای از فعالیت های سازمان یافته اند كه معمولا در جهت دستیابی به برنامه ها و اهداف راهبردی و یا حل مشكلی خاص به كار می روند و مدیریت پروژه هم به كارگیری دانش، مهارت ها و ابزار و فنون، به منظور برآورده ساختن الزامات و نیازهای یك پروژه است.
سفر و گردشگری یكی از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است كه برنامه ریزی در آن چالش های بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود می آورد.
وقتی مبحث گردشگری پایدار مطرح می شود، برنامه ریزی هم معیارهای متفاوتی پیدا می كند و ناگزیر پروژه هایی را باید تعریف كرد كه بتواند از عهده این فرآیندهای پیچیده به خوبی بر آید.
به صورت كلی گردشگری مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها را پیش روی مدیران این حوزه قرار می دهد.
ناپایداری های اجتماعی و اقتصادی، ركود، حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناكارآمد و ناشایست در برنامه ریزی های استراتژیك گردشگری چالش های مهم این حوزه است.
گاهی هم انتخاب نادرست روش های موجود سبب می گردد تا مدیران این حوزه نتوانند از پروژه های تعریف شده خود نتایج درستی بگیرند. وقتی تجزیه و تحلیل ها در این حوزه درست نیست، برنامه ریزی ها ضعیف است و نظارت و ارزیابی مناسبی وجود ندارد نمی توان انتظار نتیجه مناسبی برای این كار داشت.
زمانی كه دنیا در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ تصمیم گرفت برای دست یافتن به اهداف مهم پایداری زمین تا سال ۲۰۳۰ تلاش كند، جامعه جهانی می بایست از یك الگوی مشترك برای برنامه ریزی های مدیریتی استفاده می كرد. در هر گرایش و تخصصی مدیران ممتاز به همكاری دعوت شدند تا بتوانند نسخه واحدی برای توسعه پایدار در زمینه ای خاص بیابند.
در حوزه گردشگری پایدار هم دنیا از نسخه ای مشخص رونمایی نمود و نامش را "مدیریت پروژه برای گردشگری پایدار" یا به اختصار PM4SD نامید. این نسخه مدیریتی یك ابزار مهم و بسیار انعطاف پذیر است كه می تواند موضوعات پیچیده حوزه گردشگری را به بخش های ساده تر تقسیم كند و برای حل چالش های آن راهكارهای درست عرضه دهد؛ چاره هایی كه بتواند برای همه افراد در حوزه گردشگری مفید باشد چه بازدیدكنندگان و چه جامعه میزبان.
مدیریت پروژه در گردشگری پایدار یعنی همان PM4SD، به مدیران برنامه ریزی صنعت گردشگری كمك خواهد نمود تا بتوانند برنامه ریزی درستی در مقصد داشته باشند. بتوانند از پروژه خود حمایت مالی كنند. بهره وری خویش را در كار بالا برند. ایده های خویش را به كارهای بنیادی تبدیل كنند. ایده های تازه ای در مورد گردشگری عرضه كنند و در مواقع خطر مانند دوران ركود اقتصادی و یا تاثیرات سیاسی، حوادث طبیعی یا تروریستی بتوانند به بهترین شكل ممكن تهدیدها را كنترل و مدیریت كنند تا صدمه كمتری به پروژه تعریف شده وارد آید.
به صورت حتم دنیا بدون پروژه ممكن نیست و مدیر یك پروژه باید بتواند بین تداركات، منابع انسانی، زمان، هزینه، كیفیت و محدوده كار، تعادل درستی برقرار كند. مدیر پروژه برای این كار باید یك نگاه راهبردی به مسائل داشته باشد و با دیدی همه جانبه بتواند یك پروژه پیچیده گردشگری را كه در دل خود پروژه های متعددی را نهفته دارد، ساده كرده و به انجام برساند، اما این فقط یك بخش ماجرا است. برای این كه بتوان یك پروژه گردشگری را در یك كشور تعریف كرد و آنرا به درستی به اجرا رساند باید صنعت گردشگری در آن كشور از بلوغی قابل توجه برخوردار باشد تا آمادگی پذیرش تغییرات و تحولات را در خود داشته باشد.
پروژه فقط مختص برنامه ریزی های حرفه ای نیست. حتی در زندگی شخصی و روابط اجتماعی هم باید هر برنامه ریزی را در قالب یك پروژه تعریف كرد و تمام فرصت و تهدیدها و مزایا و معایب را در آن جست وجو كرد تا به بهترین نتیجه مطلوب رسید. »



1397/08/11
00:21:46
5.0 / 5
4365
تگهای خبر: برند , سفر , كیفیت , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری