، ایمنی موزه های ایران چقدر است؟،
بحران در موزه های ایران از نگاه نماینده ایكوم جهانی
فقط سفر: تنها زلزله، سیل و آتش سوزی و... بحران نیست، بلكه بحران را می توان همین یك جمله دانست؛ «دیوارهای موزه مردم شناسی كاخ گلستان رطوبت دارد اما با این وجود پارچه ها و الیاف قدیمی را به دیوارها آویزان كرده اند»، این نكته ای است كه نماینده ایكوم جهانی پس از بازدید از كاخ گلستان با آن مواجه شده و نسبت به آن معترض است.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، مسئولان «ایكوم ایران» می گویند؛ برنامه ریزی ها و درخواست ها برای برگزاری كارگاهی آموزشی با هدف مدیریت بحران در موزه ها از اجلاس ۲۰۱۶ ایكوم در «میلان» مطرح و كارهایش انجام شده تا سرانجام كارگاهی با این عنوان از ۲۰ شهریور كار خویش را در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز كند.
از جانب دیگر دست كم از یك سال قبل رسانه های فعال در حوزه ی میراث فرهنگی، بارها و بارها نسبت به نامناسب بودن استانداردها در موزه های كشور و وضعیتی كه موزه ها در مقابل بحران های مترقبه و غیرمترقبه با آن مواجهند، بعنوان اخطار گزارش هایی منتشر نموده اند اما در كارگاه آموزشی كه از روز گذشته كار خویش را در تهران آغاز كرده و همچنان تا دو روز آینده ادامه دارد به نظر می آید تعداد كمی از مدیران موزه ها حضور دارند.
با این وجود تلاش هایی كه برخی موزه ها به خصوص در بخش خصوصی برای استانداردسازی و مقابله با حوادث مختلف انجام می دهند، خود قابل ستایش است.
كارلوس سرانو، نماینده ایكوم جهانی و هماهنگ كننده و ظرفیت ساز شورای بین المللی موزه ها در حاشیه آئین افتتاح كارگاه آموزشی «مدیریت بحران در موزه ها» در گفت وگوی كوتاهی با خبرنگار ایسنا در مورد چگونگی مدیریت بحران در موزه ها و وضعیت استاندارد موزه ها در كشور توضیحاتی داد.
او با بیان این كه تا كنون از «موزه ی ملی ایران»، «كاخ گلستان»، «موزه سینما» و «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» دیدن كرده است، در مورد استانداردهایی كه موزه های كشور باید به خصوص برای رد شدن از مواقع بحران داشته باشند، به ایسنا می گوید: بیشتر استانداردها در ایكوم جنبه عملیاتی و عملی دارد و برای كار در حوزه های فنی و حرفه ای است، از جانب دیگر همه موزه ها مشابه یكدیگر نیستند و نمی توانیم برای موزه ها یك استاندارد مشخص و واحد تعریف نماییم.
وی با بیان این كه موزه های متفاوتی را در تهران دیده است، در مورد این وجه تفاوت ها می گوید: بعضی از این تفاوت ها تنوع را نشان می دهند، مانند موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس كه تكنولوژی بسیار پیشرفته ای دارد، ویدئوها، موزیك، ترتیب صدا و نور و تصویر، از جانب دیگر موزه سینما كه بیشتر به زندگی روزمره مردم نزدیك است، ابزار مورد استفاده هنرمندان را جمع آوری و نشان داده است.
سرانو اما در مورد وضعیت موزه هایی مانند «موزه ملی ایران» و «كاخ گلستان» اظهار می كند: موزه ی ملی ایران یك موزه سنتی را نشان داده است كه مجموعه و كلكسیون بسیار غنی در ان جمع آوری شده است، جالب است كه همه اشیای موجود در موزه به زبان انگلیسی هم تعریف شده اند و دسترسی گردشگران خارجی به آثار شناسنامه ی آثار موزه ای راحت تر است.
نگاه های حفاظتی روی آثار تاریخی قرار گرفته در بعضی موزه ها و كالبد فیزیكی آن ها حفاظتی است، باید آن را پرارزش دانست
او هم چنین با اشاره به امكاناتی كه موزه ملی ایران برای نابینایان در نظر گرفته، اظهار می كند: من بعنوان فردی كه در ایكوم جهانی مسئولیت دارم این حس را دارم كه باید كاری انجام دهیم تا موزه را برای همه افراد قابل دسترسی نماییم و كاری كه تا كنون انجام داده اند، برای من بسیار پرارزش است.
با این وجود سرانو در مورد استانداردهای مورد نیاز برای كالبد فیزیكی این موزه ها می گوید: به بنای دو موزه با دید كارشناسی نگاه نكردم كه در مواقع بحرانی امكان دارد با چه مشكلاتی مواجه شوند، اما به صورت كلی این مورد را دریافت كردم كه تمام اشیایی كه آن جا وجود دارد با نگاه حفاظتی در مكان های خود قرار داده شده اند، حتی در همه ی المان های ساختمان ها تلاش شده تا این نگاه وجود داشته باشد.
او استفاده از روكش برای كفش بازدیدكنندگان در بعضی از فضاهای موزه ای كاخ گلستان را نمونه ای از این اتفاق می داند و بیان می كند: موزه مردم شناسی كاخ گلستان مشكل رطوبت دارد، با این وجود متاسفانه لباس ها و پارچه ها و الیاف روی دیوار آویخته شده اند، با عنایت به رطوبت موجود روی دیوارها، این اتفاق می تواند به الیاف اویزان شده، صدمه وارد كند.
دیوارهای موزه مردم شناسی كاخ گلستان رطوبت دارد و الیاف تاریخی را به دیوارها میخكوب كرده اند، این كار را به عقب نیندازید، فردا دیر است
نماینده ایكوم جهانی، تاكید می كند: بهتر است مسئولان این موزه زودتر به چنین نكاتِ حتی ریز توجه نمایند و نگویند فردا آن را برطرف می نماییم، هر روز برای مرتفع ساختن این نوع از مشكلات دیر است.
وی با این وجود ادامه می دهد: با عنایت به بازدید یكی دو روزه اش تا امروز از برخی موزه ها، هنوز زود است كه بخواهم در مورد وضعیت موزه ها و بحران های بزرگ تر و بلایای طبیعی نظر دقیق تری داشته باشم.
او عملكرد رسانه های ایران برای اخطار در مورد وضعیت موزه ها و بناهای تاریخی در مواقع بحران را خوب ارزیابی می نماید و می گوید: در برگزاری این همایش ها و كارگاه های آموزشی بطور قطع هدف های مشخصی داریم، اما رسیدن به آن ها زیاد ساده نیست، بحران موضوعی است كه مرتب پشت سر هم در مورد آن باید كار نماییم و هیچ وقت تمام نمی گردد.
وی ادامه می دهد: علاقه و تمایل شدیدی برای به سرانجام رسیدن این كار نیاز داریم، بخصوص این علاقه بیشتر باید از جانب مسئولان وجود داشته باشد، حتی باید اتفاق رخ داده در موزه برزیل را بعنوان یك فرصت نگاه كرده و از آن برای مقاصد خود استفاده نماییم.
وقتی مدیران می خواهند كار انجام نشده و پیش بینی نشده را نشان دهند، بدون این كه برای پیشگیری از بحران در موزه ها سرمایه گذاری كنند
سرانو با تاكید بر ضرورت سرمایه گذاری در پیشگیری از صدمه در زمان بحران به بناهای تاریخی و موزه هامی گوید: این اهمیت موزه ها را نشان می دهد، هر چند پیشگیری در چنین زمان هایی كار سختی است، چون مسئولان دوست دارند همه چیز را نشان دهند اما چیزی كه اتفاق نیفتاده را چطور می خواهند پیش بینی كنند؟
وی تاكید می كند: ایكوم جهانی برپایه تجربیاتی كه تا كنون در این دست از موارد داشته است، می تواند چنین كاری را انجام دهد و ما هم در تلاش هستیم تا آن را برای كشورهای مختلف استفاده نماییم.
سمیه ایمانیان - ایسنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب