كشف دیوار خشتی در تپه اشرف اصفهان

كشف دیوار خشتی در تپه اشرف اصفهان

فقط سفر: باستان شناسان در ششمین فصل كاوش «تپه اشرف» اصفهان بقایای یك دیوار خشتی بی نظیر را كه درتاریخ گذاری آن و مطالعه تاریخ معماری شهر اصفهان بسیار اهمیت دارد، كشف كردند.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، علیرضا جعفری زند سرپرست هیات دیرینه شناسی اظهار داشت: فصل ششم كاوش تپه اشرف بعد از وقفه ای سه ساله با مجوز ریاست پژوهشگاه با تمركز بر ضلع جنوب غربی آن انجام شد.

او اضافه كرد: با وجود وسعت هفت هكتاری تپه اشرف نقاط انتخاب شده برای تولید ترانشه بر مبنای شناخت ارتباط فضاهای معماری ضلع شمالی با ضلع جنوبی تپه انجام گرفت و مسئله گاه نگاری آن هم در دستور كار هیات بود، یكی از مهم ترین یافته ها در فصل های گذشته ی كاوش، به دست آوردن قطعاتی از سفال های منقوش سده ی سوم قبل از میلاد اعلام شده بود.

وی به مضطرب بودن لایه هایی كه این نوع سفال در آنها كشف شده، اشاره نمود و اظهار داشت: كاوش هیات به دنبال لایه ای دست نخورده برای مطالعه این نوع سفال در لایه دوره یاد شده بود.

جعفری با اشاره به حفر چاه در خارج از دیواركشی تپه در فصل دوم كاوش برای تولید چاه فاضلاب كانكس های بهداشتی مستقر در ضلع جنوب غربی تپه اضافه كرد: در این منطقه چند قطعه سفال منقوش سده سوم قبل از میلاد به دست آمد.

به گفته وی بنابراین تمركز هیات در فصل ششم به محوطه پیرامون چاه قرار گرفت و با تولید یك ترانشه ۱۰×۱۰ عملیات كاوش شروع شد.

او اضافه كرد: در عمق ۲۱۰ سانتی متری در دیواره شمالی این ترانشه بقایای یك دیوار خشتی تخریب شده، بدست آمد كه چهار رج از خشت های آن برجا مانده و دارای خشت هایی به ابعاد ۱۰×۴۰×۴۰ است كه در فصول پیشین كاوش دیده نشده بود.

این باستاشناس با بیان این كه به پدیده جدیدی در تپه اشرف برخوردیم كه در تاریخ گذاری تپه بسیار بااهمیت است، افزود: هر چند كه جزئیات معماری آن نامشخص و نیاز به پیگردی در فصول آینده كاوش دارد، ولی این خود مبین تنوع نوع معماری و تنوع در مصالح به كاررفته در معماری تپه اشرف است.

وی با اشاره به این كه بخش شمالی این دیوار خشتی در زیر ۶۰۰ سانتی متری خاك و خرده سنگ مدفون است، اضافه كرد: این یافته چون نمونه ای در شهر اصفهان ندارد، به لحاظ مطالعه تاریخ معماری این شهر دارای اهمیت ویژه ای است.

به گفته این باستان شناس، خرده سفال های منقوش یافت شده در مجاورت آن می تواند راهگشای گاه نگاری آثار تپه اشرف باشد.

سرپرست هیات دیرینه شناسی با اشاره به این كه ترانشه بوجود آمده دیگری در ضلع جنوب شرقی این ترانشه مبین از بین رفتن تمامی آثار سطحی تپه اشرف در گذر زمان است، اضافه كرد: خرده سفال های به دست آمده مربوط به سده سوم قبل از میلاد تا اواخر دوره ساسانی بودند كه نشانگر مورد توجه قرار نگرفتن ضلع جنوبی تپه اشرف در دوران اسلامی است.




1397/06/04
20:04:34
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری