رییس سازمان امور اجتماعی كشور عنوان كرد

خلاء حضور تشكل های مردمی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های كشور

خلاء حضور تشكل های مردمی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های كشور

فقط سفر: رییس سازمان امور اجتماعی كشور اظهار داشت: نهادهای سیاست گذار در كشور به اندازه كافی از تخصص، دانش و تجربه سمن ها استفاده نمی كنند. به عبارت دیگر در حوزه برنامه ریزی خلاء حضور تشكل های مردمی وجود دارد و در حوزه تصمیم گیری نهادهای مهم و اصلی تصمیم گیر كشور با این نقطه ضعف مواجهند.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، تقی رستم وندی در نشست مشتركی با سازمان های مردم نهاد كه بامداد امروز در محل وزات كشور برگزار گردید با اشاره به اینكه می توان به برخی نشست ها به شكل تشریفاتی و ویترینی نگاه كرد و به برخی دیگر نگاهی از سر دغدغه داشت اظهار نمود: برگزاری این جلسه با سمنها تشریفاتی نیست و این گفت و گو با سازمانهای مردم نهاد از سرانگیزه جدی و اراده قوی برای تولید گفت و گوی مستمر و رابطه پویا و دائمی است.

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته پیشرفت كار در حوزه فعالیت های اجتماعی و اقدامات سمنها از نظر كمی و كیفی پیشرفت نسبی و متوسطی بوده ولی تا نقطه مطلوب و آرمانی فاصله بسیاری وجود دارد و باید تلاش نماییم فاصله را تا نقطه آرمانی كاهش دهیم. در حقیقت در حوزه حمكرانی نقاطی وجود دارد كه سمن ها و تشكل ها در آن حوزه ها هنوز ورود نكرده اند. همینطور در حوزه اقدام و عمل هم هرچند سالیان اخیر حضور تشكلها پررنگتر شده ولی نوعی پراكندگی و عدم اتصال را در وضعیت اقدامات تشكل ها می بینیم.

رییس سازمان امور اجتماعی كشور افزود: اگر فرآیند حمكرانی را در ۴ حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی، تصمیمگیری و اقدام عمل ترسیم نماییم، در هر ۴حوزه حضور تشكل های اجتماعی در حد مطلوب نیست؛ یعنی نهادهای سیاست گذار در كشور به اندازه كافی از تخصص دانش و تجربه سمن ها استفاده نمی كنند. به عبارت دیگر در حوزه برنامهریزی خلاء حضور تشكلهای مردمی وجود دارد و در حوزه تصمیم گیری نهادهای مهم و اصلی تصمیم گیر كشور با این نقطه ضعف مواجهند.

وی خاطرنشان كرد: اگر این جلسات سبب شود تصمیم بگیریم با تولید زمینه گفت و گو مستمر و دایمی با سمنها جایگاه و منزلت سمنها را در ۴حوزه ارتقاء دهیم و بتوانیم از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل تشكلهای اجتماعی استفاده نماییم، بزرگترین دستاورد نشست است

در ادامه این نشست كمال اكبری معاون مشاركتهای اجتماعی وزارت كشور هم اضافه كرد: مهمترین نكته كه سال قبل در حوزه مشاركتهای اجتماعی مورد نظر بود، تولید بستر لازم برای افزایش مداخلات سازمانهای مردم نهاد در حوزه مسائل اجتماعی كشور بود كه تلاش شد زمینههای خوبی برای این مورد تولید شود.

وی افزود: از ۶۰۰ طرح و پروژه در حوزه مسائل اجتماعی در سراسر كشور حمایت شد، یعنی بیش از ۵۰ درصد اعتبارات حوزه اجتماعی به این بخش تعلق گرفت و با استفاده از سازمانهای مردم نهاد در كشور هزینه شد. از طرفی در این حوزه یكی از رویكردهای مهم استفاده از سازمان های مردم نهاد برای تولید روحیه مطالبه گری صحیح و اصلاح فرآیندها در كشور بود كه این مورد در توافق نامه میان سازمان امور اجتماعی كشور و سازمان اداری استخدامی كشور محقق شد.
اكبری در ادامه خاطرنشان كرد: برپایه این توافقنامه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق شهروندی به صورت عام و خاص می توانند در حوزه نظام اداری و حقوق شهروندی در سیستم اداری مشاركت داشته باشند.

معاون مشاركتهای اجتماعی وزارت كشور در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت سازمانهای مردم نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از این اقدامات هماهنگی لازم برای حضور مسئولان و مدیران اجرایی در جلسات مشترك با سازمانهای مردم نهاد بود تا در این جلسات مسائل و مشكلات سازمانهای مردم نهاد بررسی شود. همینطور در حوزه ثبت شركتها و موسسات مشكلاتی وجود داشت كه این امر هم بررسی و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. از طرفی با حضور مدیركل مالیاتی، بحث مالیات سازمانها و خیریهها هم مورد بررسی قرار گرفت و روشنگریهای خوبی در این زمینه انجام شد.

وی در انتها صحبت هایش افزود: در سال قبل نسبت به افزایش كمی و تسریع در صدور پروانهها اقداماتی انجام شده است. همینطور در بخش آموزش و توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد هم اقداماتی انجام شد و بیش از ۳ هزار سازمان مردم نهاد در كشور تحت آموزش قرار گرفتند. همینطور هفت كارگروه تخصصی با حضور سازمانهای مردم نهاد در قالب كاهش آسیبها و افزایش نشاط و امید اجتماعی با استفاده از سازمان های مردم نهاد بوجود آمد.



1397/05/15
00:46:53
5.0 / 5
4077
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری