مقبره كاشف السلطنه از دیدنی های شهر لاهیجان

مقبره كاشف السلطنه از دیدنی های شهر لاهیجان

فقط سفر: مقبره كاشف السلطنه هم اكنون یكی از دیدنی های شهر لاهیجان است كه در كنار موزه تاریخ چای قرار دارد.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، «محمدولی روزبهان» رئیس سازمان چای كشور اظهار داشت: محمدمیرزا (كاشف السلطنه) یكی از مردان شایسته و نیكنامی است كه در فروردین ماه 1244 شمسی در تربت حیدریه بدنیا آمد در طول حیاتش، خدمات ارزشمند ای به كشور و مردمش عرضه داد. وی تحصیل كرده دارالفنون بوده و از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته حقوق و حقوق اداری فارغ التحصیل شد.
روزبهان ادامه داد: كاشف السلطنه در سن 16 سالگی به استخدام وزارت خارجه درآمد. در سال 1260 شمسی با سمت دبیر دومی عازم سفارت ایران در پاریس شد و مدتی هم بجای یمین الدوله در پاریس بودند. وی در پست های حساس و مهم دیگری همچون نایب الایالگی تربت حیدریه، جنرال قنسولی ایران در هند، نخستین شهردار رسمی تهران، ریاست محاكمات وزارت امور خارجه، معاونت وزارت داخله و نخستین رئیس سازمان چای كشور فعالیت داشت. زمانی كه سمت جنرال قنسولی ایران در هند را برعهده داشت با صنعت چای آشنا شد و به فراگیری این صنعت پرداخت و با آوردن چندین جعبه تخم و سه هزار نهال چای و محصولات ارزشمند دیگر به كشور، امتیاز كشت چای را در تمام ایران بدست می آورد. قدمت كشت و كار اصولی این محصول استراتژیك در ایران به سال ۱۲۷۹ هجری شمسی برمی گردد.
وی با كشت و پرورش و توسعه گیاه چای در ایران منجر به ایجاد بستری عظیم برای اشتغالزایی و گسترش دانش كشاورزی و صنایع وابسته در استان گیلان و بخشی از مازندران شد. كاشف السلطنه در كنار تمامی وظایف سیاسی و اجتماعی كه بر دوش داشت یكی از مولفین و مروجین علوم روز جهان در ایران بود. وی در سن 65 سالگی در روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۰۸ شمسی هنگامی كه برای استخدام كارشناسان چینی و همینطور انواع جدید چای به چین سفر كرده بود، در راه بازگشت در گردنه ملوبین دالكی و كنار تخته در اثر سقوط ماشین به دره كشته شد.
طبق وصیت كاشف السلطنه، خانواده اش جنازه او را به لاهیجان حمل و در روی تپه ای به وسعت 1000 مترمربع در انتهای خیابان كاشف شرقی لاهیجان كه به این منظور در زمان حیاتش خریده بود به خاك می سپارند. این مقبره هم اكنون یكی از دیدنی های شهر لاهیجان است كه در كنار موزه تاریخ چای قرار دارد.



1397/02/11
14:43:38
5.0 / 5
4473
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری