خریدار خارجی بدنبال اصالت صنایع دستی است
به گزارش فقط سفر، یک صادرکننده صنایع دستی اظهار داشت: خریداران خارجی به دنبال اصالت صنایع دستی هستند، نه تولیدات عمده بنابراین کاری که روح داشته باشد برای آنها ارزش بیشتری دارد.
مجید یاوری یکی از صادرکنندگان محصولات صنایع دستی در یزد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یزد یک موزه زنده هنرهای دستی است؛ از تار و پود پارچه گرفته تا ضربه های چکش روی طلا اظهار داشت: این شهر بازهم توانایی تبدیل شدن به یکی از قطب های صادراتی صنایع دستی در منطقه را دارد، منوط به آن که برنامه ریزی منظم و برندینگ جدی تری صورت گیرد.
این استادکار و هنرمند صنایع دستی اظهار داشت: مهم ترین رشته های فعال در یزد شامل ترمه بافی، دارایی بافی، احرامی بافی، سفال میبد، زیلوبافی، خاتم کاری، قلم زنی و هنرهای فلزی است. هرکدام از این رشته ها امروز فقط یک هنر سنتی نیستند، بلکه بخشی از اقتصاد خلاق استان را شکل می دهند و در عرصه های مختلف کاربرد دارند. ترمه که از نمادهای یزد به حساب می آید، حال علاوه بر استفاده در پوشاک سنتی، در طراحی داخلی، تولید هدایای رسمی و محصولات دکوراتیو هم پرتقاضا شده است. دارایی بافی هم به سبب طرح های هندسی و رنگ های درخشان خود در بازار طراحی مد و لوازم تزئینی داخلی جایگاهی تازه پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: سفال میبد که زمانی فقط جهت ظروف مصرفی کاربرد داشت، امروز در چارچوب ست های پذیرایی مدرن، اکسسوری های مینیمال و محصولات تزئینی وارد خیلی از خانه های نسل جوان شده است. زیلو بازهم یکی از ارکان فرهنگی یزد است و بیشتر در مساجد، فضاهای مذهبی، اماکن فرهنگی و حتی مجموعه های گردشگری مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، خاتم کاری، قلم زنی و هنرهای چوبی هم بیشتر بعنوان محصولات نفیس و هدیه های سازمانی شناخته می شوند و خیلی از نهادهای خارجی در سفرهای رسمی به یزد از این محصولات بعنوان هدایای ویژه استفاده می نمایند.
بازار جهانی صنایع دستی یزد؛ گسترده اما نیازمند برنامه ریزی
این هنرمند تاکید کرد: بازارهای جهانی صنایع دستی یزد در سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. ترمه و دارایی حال بیشترین مشتری را در اروپا، کانادا و کشورهای خلیج فارس دارند. خریداران خارجی این محصولات را بیشتر برای دکور خانه، طراحی هتل ها و حتی صنعت مد تهیه می کنند.
به گفته وی، سفال میبد یکی از خوش شانس ترین رشته هاست و کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و استرالیا بزرگ ترین خریداران آن هستند. رنگ های آرام و نقوش اصیل سبب شده این محصولات با سلیقه مخاطبان غربی هماهنگ شود.
زیلو نیز، به سبب ثبت جهانی، مخاطبان جدی در کشورهای عربی، ترکیه، اندونزی و مالزی پیدا کرده است و اغلب برای فضاهای مذهبی، فرهنگی و هنری خریداری می شود.
در زمینه خاتم کاری و هنرهای چوبی نیز، کشورهایی چون قطر، عمان، چین، ژاپن و سنگاپور از مشتریان مهم هستند و این آثار بیشتر بعنوان هدیه های رسمی و محصولات دکوراتیو لوکس استفاده می شوند.
جایگاه زیورآلات سنتی یزد در بازار جهانی
این صادرکننده صنایع دستی که بیشتر از ۲۵ سال در عرصه طلاسازی سنتی فعالیت دارد، باور دارد که بازار زیورآلات سنتی یزد در پنج سال اخیر به مرحله تازه ای رسیده؛ ترکیب اصالت با طراحی مدرن سبب شده تا مشتریان خارجی بیشتر از گذشته به آن توجه نمایند. زیورآلات سنتی یزد که بیشتر بر پایه طراحی های الهام گرفته از بادگیرها، نقوش قاجاری، معماری خشتی و ترکیب سنگ هایی چون فیروزه و عقیق ایجاد می شود، حال در گالری ها و نمایشگاه های خارجی هم عرضه می شود.
به گفته یاوری، بزرگ ترین بازارهای خارجی زیورآلات یزد در آلمان، ایتالیا، آمریکا، فرانسه، استرالیا و کشورهای خلیج فارس شکل گرفته است. مشتریان این بازارها به طور معمول به دنبال کارهایی هستند که کاملا دست ساز، منحصربه فرد و مبتنی بر هویت محلی باشند. همین طور خریداران خارجی به دنبال اصالت اند، نه تولیدات عمده. کاری که روح داشته باشد برای آنها ارزش بیشتری دارد.
پیوند سنت و زندگی امروز
این هنرمند ضمن اشاره به این که بیشتر کارگاه های صنایع دستی بازهم در بافت تاریخی یزد، بازار خان، بازار زرگرها، محله فهادان و کارگاه های میبد فعال می باشند، تاکید کرد: بخش بزرگی از فروش صنایع دستی امروز بوسیله شبکه های آنلاین صورت می گیرد.
به گفته وی، خیلی از هنرمندان جوان، کارگاه های کوچک سنتی را با شیوه های نوین فروش تلفیق کرده اند و این موضوع باعث شده محصولات یزد بصورت مستقیم به دست خریداران خارجی برسد.
آینده ای روشن منوط به برنامه ریزی و برندینگ
این صادرکننده صنایع دستی آینده صنایع دستی یزد را «روشن، اما مشروط» دانست و اشاره کرد: برای تبدیل یزد به یک برند بین المللی صنایع دستی باید مطالبی مانند بسته بندی استاندارد، حضور مستمر در نمایشگاه های جهانی، ایجاد برندهای مشترک هنرمندان و پشتیبانی از صادرات بصورت جدی دنبال شود.
وی اظهار داشت: یزد ظرفیت آنرا دارد که در صنایع دستی، همان جایگاهی را پیدا کند که برخی کشورها در فرش یا هنرهای تزئینی دارند. فقط کافی است هنر را با مدیریت دقیق همراه نماییم.
بطور خلاصه، رنگ های آرام و نقوش اصیل سبب شده این محصولات با سلیقه مخاطبان غربی هماهنگ شود. مشتریان این بازارها به صورت معمول به دنبال کارهایی هستند که کاملا دست ساز، منحصربه فرد و مبتنی بر هویت محلی باشند. کاری که روح داشته باشد برای آنها ارزش بیشتری دارد.
منبع: onlytravel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب