چاپ دستی جهانی برای خلق تجربه های تازه و تکرارپذیر
به گزارش فقط سفر، خراسان رضوی یک طراح گرافیک و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه چاپ دستی فضایی زنده است که همراه با هنرمند رشد می کند و هیچ وقت تکراری نمی گردد، اظهار داشت: این نوع از چاپ به سبب قابلیت تکثیر، می تواند به جامعه گسترده تری اثر بگذارد و از جذابیت های آن، تازگی و کشف تجربه های جدید در هر بار خلق اثر است.
حسن کلانتری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: با وجود سابقه غنی چاپ دستی در ایران و جهان، این حوزه در مشهد کمتر مورد توجه بوده است. امروزه این حوزه به مراتب، وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است اما من از همان ابتدای ورود خود به این مسیر، یکی از دغدغه های همیشگی ام این بوده است که چرا کارگاه ها و فضاهای اختصاصی چاپ دستی در شهری مثل مشهد، کم تر دیده می شود. همین جای خالی، محرک ایجاد یک کارگاه و فضای تخصصی برای تجربه های هنری در این عرصه شد که امیدوارم این مسیر را دیگر هنرمندان هم ادامه دهند تا شاهد رشد و تقویت پایگاه های تخصصی هنر در شهر باشیم.
وی ادامه داد: چاپ دستی، یکی از بی شمار تکنیک هایی است که هنرمندان برای خلق اثر خود از آن بهره می برند. هر یک از این تکنیک ها، دنیای خاص خویش را دارد؛ نگاهی متفاوت، کاربردی ویژه و رویکردهایی مشخص که در اختیار هنرمند قرار می گیرد تا بتواند با بهره گیری از ابزار و توانایی های موجود در این شیوه، نگاه و تفکری را که برای خلق اثر هنری اش درنظر دارد، پیاده سازی کند.
تکنیک های متنوع چاپ دستی، کارکردهای گوناگونی به دنبال دارند
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به این که چاپ دستی مانند سایر روشهای فنی هنرهای تجسمی، امکانی برای بیان نگاه و تفکر هنرمند فراهم می آورد، اشاره کرد: هر تکنیک چاپی خصوصیت های منحصربه فردی دارد و نگاهی خاص را در اختیار هنرمند قرار می دهد. برخی فضاهای نرم تری را در برای خلق اثر در اختیار هنرمند قرار می دهند، بعضی قابلیت کار در ابعاد بزرگ دارند، همینطور برخی تنوع رنگ بالایی را عرضه می دهند که در ایجاد خاکستری های دقیق توانمندند و بسیاری دیگر. جذابیت چاپ برای من، تازگی و کشف تجربه های جدید در هر بار خلق اثر است. چاپ دستی فضایی زنده است که همراه با هنرمند رشد می کند و هیچگاه تکراری نمی شود.
وی اضافه کرد: با این که ۲۰ سال در این عرصه فعالیت مسمتر داشته ام اما هر روز تجربه جدیدی آموخته ام و همچنان خویش را در آغاز مسیر می دانم. چاپ دستی دنیایی متفاوت و پیچیده دارد که همچنان برای علاقمندان خود پر از شگفتی است و این جذابیت فراوانی برای من دارد. در این عرصه هنرمندان تراز اولی در مشهد فعالیت داشته اند که خوشبخاته امروز نسبت به گذشته تعدادشان بیشتر شده است. حالا در دانشگاه ها هم اساتیدی داریم که چاپ دستی را بصورت حرفه ای آموزش می دهند. در فضاهای هنری شهر هم تعداد نمایشگاه های چاپ بالا رفته است؛ البته هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله داریم.
این طراح گرافیک ضمن اشاره به اهمیت رسانه ها در معرفی چاپ دستی، خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند اهمیت بالای ی در معرفی این هنر و افزایش شناخت هنرمندان بطور تخصصی و مخاطب عام داشته باشند. علاوه بر این ها برگزاری نشست های نقد و بررسی، تولید محتوا در رابطه با چاپ دستی و انعکاس آثار هنرمندان هم می توانند به رشد هرچه بیش تر این رشته کمک کنند.
سرعت بالای تولید و استفاده از مواد متنوع در خلق آثار چاپ دستی
کلانتری در رابطه با مزایای چاپ دستی، اظهار داشت: یکی از مهم ترین خصوصیت های این هنر، قابلیت تکثیر آثار بصورت اورجینال است. در صورتیکه نقاشی تنها یک نمونه دارد، یک اثر چاپی می تواند ده ها نسخه غیرتکراری داشته باشد. همینطور چاپ دستی سرعت تولید بالا، امکان کار روی متریال های متنوع و ابعاد بزرگ را فراهم می آورد. البته در تعدادی موارد محدودیت تکنیکی دارد، اما خلاقیت هنرمند می تواند این محدودیت ها را پوشش دهد.
این هنرمند چاپ دستی در رابطه با اهمیت شیوه آموزش این رشته در دانشگاه، بیان نمود: فضای آموزش چاپ باید دوستانه و مشارکتی باشد. من در خلال تجربه خود دراین خصوص دریافته ام که نخست باید در رابطه با ایده ها گفتگو و هم فکری کرد و سپس به انتخاب موضوع، تکنیک و ابعاد آثار پرداخت. علاوه بر این ها بهتر است که تمرکز بر پروژه های واقعی و نمایشگاهی باشد تا دانشجو و هنرآموز، تجربه خلق اثر حرفه ای را بیاموزد.
کلانتری اضافه کرد: هدف اصلی نمایشگاه ها، آشنایی هنرمندان و مخاطبان با چاپ دستی و نمایش امکانات آنست. در تعدادی نمایشگاه ها، ابزار و فرآیند چاپ هم در معرض دید قرار می گیرد تا مردم از روند کار آگاه شده و با این هنر ارتباط بیشتری پیدا کنند. هنر در معنا دادن به زندگی انسان نقش اساسی دارد و چاپ دستی برای من فضایی برای آرامش، رهایی از فشار زندگی و ارتباط با احساسات است. این حس خوب به مخاطب هم منتقل می شود و چاپ دستی به سبب قابلیت تکثیر، می تواند به جامعه گسترده تری اثر بگذارد.
انسان در جهان ماشینی امروز همچنان نیازمند هنر است
این طراح گرافیک ضمن اشاره به تفاوت های چاپ دستی و دیجیتال، اشاره کرد: دنیای دیجیتال هرچند قدرتمند است اما خالی از روح انسانی است. در چاپ دستی هر نسخه اثری مستقل با روح و تفاوت های ظریف است و همین سبب اورجینال بودن تمام نسخه ها می شود؛ چیزی که در چاپ دیجیتال وجود ندارد. انسان در دنیای ماشینی امروز همچنان به هنر نیاز دارد تا احساس و لطافت را تجربه کند. هنر برای رفع نیازهای روحی و حفظ کیفیت زندگی لازم است.
کلانتری اضافه کرد: امروز هنرمندان ایرانی می توانند در فراخوان های بین المللی شرکت نمایند و آثارشان را به جهان معرفی کنند. اما نبود پشتیبانی از سوی نهادها و سازمان ها مانع دیده شدن ظرفیتهای چاپ دستی در مشهد می شود. بعنوان نمونه، در دو سال قبل من و دانشجویانم دو اثر بزرگ مقیاس تولید کردیم؛ اثری با ابعاد ۱۸×۱۴ متر و دیگری با تصویرسازی از هفت خان رستم و در ابعاد ۷×۵ متر که از ۵۲ قطعه کنار هم تشکیل شده است. این آثار برای نصب شهری عرضه شد اما به سبب نبود بودجه، حمایتی از آنها نشد و چنین اتفاقاتی ممکنست به کاهش انگیزه میان هنرمندان بینجامد.
وی با تأکید به نقش حمایت نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری در رشد حوزه چاپ دستی استان، اشاره کرد: اگر همت شود، مسؤلان توجه بیش تری داشته باشند و آثار چاپ دستی در فضاهای شهری نصب و به جامعه معرفی شوند، هم هنرمندان انگیزه بیشتری پیدا می کنند و هم جایگاه این هنر در مشهد ارتقا می یابد. اتفاقی که در خیلی از کشورها رخداده و باعث دیده شدن آثار هنری شده است. ما ظرفیتهای بی نظیری در این عرصه داریم که نیازمند توجه و حمایت بیش تر است.
بطور خلاصه، البته در تعدادی موارد محدودیت تکنیکی دارد، اما خلاقیت هنرمند می تواند این محدودیت ها را پوشش دهد. به عنوان نمونه، در دو سال قبل من و دانشجویانم دو اثر بزرگ مقیاس تولید کردیم؛ اثری با ابعاد ۱۸×۱۴ متر و دیگری با تصویرسازی از هفت خان رستم و در ابعاد ۷×۵ متر که از ۵۲ قطعه کنار هم تشکیل شده است. این آثار برای نصب شهری ارائه شد اما به جهت نبود بودجه، حمایتی از آنها نشد و چنین اتفاقاتی ممکنست به کاهش انگیزه میان هنرمندان بینجامد.
منبع: onlytravel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب