روحانی: طرح بازسازی بافت های فرسوده یعنی دولت صدای مشكلات مردم را شنیده است

روحانی: طرح بازسازی بافت های فرسوده یعنی دولت صدای مشكلات مردم را شنیده است

فقط سفر: رئیس جمهور اظهار داشت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است كه دولت صدای زلزله، صدای مشكلات مردمی كه در بافت های فرسوده زندگی می كنند، صدای مشكلات مردم كم توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بامداد امروز در آغاز مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری اظهار نمود: من این طرح را هدیه ای دولت دوازدهم برای مردم و نسل جوان خانه اولی می دانم این طرح سرمایه مردم را بالا می برد، محله ها را نو و نشاط بوجود می آورد و وقتی بخش مسكن فعال شود، سایر بخش های اقتصادی را هم فعال می كند ودر نتیجه اشتغال تولید می گردد.

وی در ادامه اضافه كرد: طرحی كه امروز آغاز می گردد برنامه اساسی دولت برای مسكن، سلامت جان مردم، تامین مسكن خانه اولی ها نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است.

روحانی تصریح كرد: مسكن برای زندگی مردم بیسار مهم است مسكن جایی كه انسان در آن احساس سكون و آرامش می كند. البته طبق تعریف قرآن همسر هم باید در آنجا باشد تا آن محل نام مسكن بگیرد و مرد و زن باید در كنار یكدیگر احساس آرامش كند. اگر فرزند صالح و نوه ای هم باشد این آرامش بیشتر می شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینكه من خودم سال ها اجرا نشین بوده و چهار و پنج صاحبخانه را تجربه كردم خاطرنشان كرد: مستاجری سخت است اگر بچه در خانه را محكم ببندد از بالا می گویند چه خبر است؟ اینها سر خود من آمده است. وقتی بچه در حمام شیر آب را باز كند، از بالا می گویند چاه پر سد وقتی اجاره دیر شود صاحبخانه جور دیگری جواب می دهد. خانه دار شدن بحق آرزوی خانوده هاست. گاهی حتی دعوای زن و شوهر از همین مستاجری شروع می گردد. من هیچ وقت صاحبخانه مستاجری نبودم، اما می دانم صاحبخانه ها هم سختی ها و مشكلاتی دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: این وظیف ما است كه همه جوانها را خانه دار نماییم و اینكار باید هرچه زود صورت گیرد تا جوانها احساس آرامش بیشتری داشته و راحت تر زندگی كنند و نگران خانواده نباشند.
روحانی همینطور با اشاره به اینكه تمام دولت ها برای مسكن طرح هایی داشته اند، اظهار داشت: همه دولتها تلاش كردند كه برای حل مشكل مسكن راه حلی پیدا كنند من تاكید می كنم كه دولت خانه ساز خوبی نیست. همانطور كه تاجر و بنگاه دار خوبی هم نیست. هر كاری كه مردم می توانند انجام دهند، اگر به دولت واگذار شود حتما ضرر می كنند. كار را باید به مردم واگذار نماییم. در بخش كشاورزی اكنون كار دست مردم است. در صنعت هم مردم فعالند و هم دولت البته دولتی ها هم دو دستی بنگاه ها را چسبیده اند و چقدر سخت است كه بنگاه ها را از دست دولتی ها خارج نماییم. باید با تمام توان بنگاه ها را به مردم واگذار كنند. زیرا كار دولت اداره بنگاه های اقتصادی نیست. نیروهای مسلح هم باید بنگاه های اقتصادی خویش را واگذار كند. ساخت مسكن را هم باید به مردم و بخش خصوصی واگذار نماییم البته نهادهای عمومی هم می توانند وارد این بخش شوند.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه از ابتدای دولت یازدهم همیشه به فكر مسكن و بافت فرسوده بوده ام، ادامه داد: زلزله كرمانشاه برای من پیام مهمی داشت. اینكه می گویم باید صدای مردم را بشنویم درست است اما باید صدای زمین و آسمان را هم بشنویم. امسال خشكسالی است و باید صدای آسمان را بشنویم. كشت بهار ۹۷ مثل ۹۶ نیست ازاین رو باید الگوی كشت را عوض نماییم. اگر این صدا را نشنویم به كشت ما آب نمی رسد.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: زلزله صدای خیلی رسا و روشنی داشت و دیدیم كه تكانه تهران چقدر مردم را نگران كرد. مگر خانه های ما چقدر مجهز و مقاوم است؟ بخشی از كشور ما روی گسل قرار دارد. ما اگر دنبال اولویت بندی برای احیا و مقاوم سازی خانه های خود هستیم این مناطق را باید در اولویت قرار دهیم.
روحانی همینطور با اشاره به اینكه در این طرح مهمترین مبحث سلامت و جان مردم است، خاطرنشان كرد: زلزله در محل های فرسوده باعث زیر آوار رفتن مردم می گردد و این مساله برای همه ما غم و درد دارد زلزله كرمانشاه اعلام نمود كه باید بیشتر به فكر منازل، ادارات و سكونتگاه ها باشیم. ما باید طرحی اجرا نماییم كه مردمی كه در بافت های فرسوده می باشند، با شرایط آسانتری به اخانه امن برسند. می گردد مشوق هایی تولید نماییم تا یك فرد خانه خویش را بازسازی كند اما سایر خانه ها فرسوده می ماند ازاین رو این راه حل، اساسی نیست. راه حل اصلی این است كه كل محله بازسازی شود زیرا خانه های فرسوده مشكلات زیادی دارند و در كوچه های باریكی قرار گرفته اند و در مواقع ضروری آمبولانس آتش نشانی و پلیس نمی تواند وارد این كوچه ها شود.
رئیس جمهور اظهار داشت: محله فرسوده مشكلات اجتماعی هم دارد؛ ازاین رو در ساخت و سازها باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی دقت نماییم و ساختمانی بسازیم كه همراه با فرهنگ، سنت و سلیقه ایرانی باشد ما باید محله را مدنظر قرار داده و آن را بازآفرینی نماییم.
رئیس جمهور ادامه داد: ما باید ابتدا برای اجرای این طرح مردم را آماده نماییم. صداوسیما روزنامه ها و فضای مجازی باید به مردم بگویند چه كاری می خواهیم انجام دهیم حتی باید نقشه بازآفرینی محله و ماكت آن را تهیه نماییم تا مردم آن محله ببینند چه اقدامی مقرر است انجام بگیرد. مردمی كه منازل فرسوده دارند، نباید چیز دیگری جز منزل فرسوده خویش را واگذار كنند. آنها اگر ۸۰ متر ساختمان فرسوده دارند جای آن ۱۰۰ متر ساختمان جدید می گیرند. دولت هم برای ساختن این واحدهای مسكونی از پیش به بودجه ای نیازی ندارد. زیرا زمین مجانی در اختیار توسعه گرها قرار می گیرد. توسعه گر دو برابر منازل فرسوده یك محل خانه می سازد كه ۵۰ درصد آن را در اختیار مردم همان محل قرار می دهد و ۵۰ درصد باقیمانده هم به خود توسعه گر متعلق می باشد و دولت فروش سریع آن را با قیمت عاقلانه تضمین می نماید. شهرداری از توسعه گر پول پروانه نگرفته و در نقشه هم به او كمك می نماید. دولت تمام امور زیربنایی محله را برعهده گرفته و رونماها مثل مدرسه، آتش نشانی، كلانتری و مسجد را شهرداری و دولت برعهده می گیرد. بانكها هم به توسعه گر سریع وام می دهد.
روحانی با اشاره به اینكه منازلی كه ساخته می شوند باید در برابر زلزله ۷ ریشتری مقاوم باشند، اظهار نمود: این منازل باید به لحاظ نور سلامت، بهداشت، مصرف انرژی و رفت و آمد وضعیت مناسبی داشته باشند. زوجی كه می خواهد صاحب خانه شود هر مقداری كه در صندوق پس انداز مسكن سرمایه گذاری كند ۶ برابر یا بیشتر از آن را وام می دهیم تا خانه های تولید شده سریع فروش بروند. نرخ سود تسهیلات هم باید كم باشد. یعنی نرخ تسهیلاتی كه به زوجها تعلق می گیرد باید ۸ درصد باشد و اگر زوجی خواست در منطقه بازآفرینی شده خانه بخرد این نرخ باید ۶ درصد شود. من از همه زوجهای جوان می خواهم ساختمانهای بازآفرینی شده را در تهران و سایر شهرها مدنظر قرار دهند.
روحانی با اشاره به اینكه در مرحله اول ۱۲ نقطه در تهران بازآفرینی می شوند و این رقم به ۳۰ نقطه خواهد رسید، خاطرنشان كرد: اینكه روزانه ۱۰۰۰ نفر در صندوق پس انداز مسكن سپرده گذاری می كنند رقم خوبی است این یعنی این تعداد تا دو سال آینده خانه دار می شوند. من این طرح را هدیه دولت دوازدهم به مردم و نسل جوان خانه اولی می دانم.
وی همینطور تصریح كرد: زمین های دولتی كه به درد این طرح می خورد باید به صورت مجانی در اختیار وزارت مسكن قرار بگیرد. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم تا زمین دیگری در اختیار این دستگاه ها قرار دهیم. نیروهای مسلح باید كمك نماید و زمین ها و پادگانهای خویش را در اختیار بگذارند. این طرح باعث افزایش سرمایه مردم و نو شدن محلات می گردد اگر بخش مسكن فعال شود، سایر بخش های اقتصادی هم فعال شده و اشتغال تولید می گردد. ما با اجرای این طرح یعنی ما صدای زلزله، مشكلات مردم در بافت های فرسوده صدای مردم كمتوان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده ایم ما صدای كسانی كه می خواهند شهر زیبا داشته باشند را شنیده ایم.
رئیس جمهور در ادامه بیان كرد: اگر در محله ای هم دولت یا شهرداری نیامد و خود مردم با توسعه گرها به توافق رسیدند ما همین تسهیلات را می دهیم. زیرا این طرح دولتی نبوده و ما فقط آن را برنامه ریزی كرده ایم؛ حتی اگر بنیاد مستضعفان هم بیاید ما كمك می نماییم.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریك ایام دهه فجر به مردم و به خصوص به پرسنل نیروی هوایی اظهار نمود: نیروی هوایی در روز ۱۹ بهمن ۵۷ با بیعت با امام ضربه نهایی را به پیكر رژیم پوسیده زد. همه نیروهای مسلح در روزهای انقلاب روزهای پیچیده و سختی را گذراندند اما در نهایت با الحاق به مردم و كمك به پیروزی انقلاب نمره قبولی گرفتند، اما نمره نیروی هوایی از همه اینها بیشتر و بهتر بود. بیعت نیروی هوایی با امام امید بزرگی در مردم آفرید و توطئه های آمریكا را هم به كلی نابود كرد.
وی تصریح كرد: نیروی هوایی در طول ۳۹ سال قبل بخصوص در روزهای دفاع مقدس كار عظیم و بزرگی انجام داده است. در روز دوم جنگ با ۱۴۰ فروند هواپیما وارد عراق شد و اهداف استراتژیك آنها بمباران كرد و به مردم روحیه داد و ضربه سختی به عفلقیان وارد كرد.
روحانی در انتها تصریح كرد: دولت یازدهم و دوازدهم برای تقویت نیروهای مسلح و بخصوص نیروی هوایی قدم های خوبی برداشته و بر می دارد.



1396/11/19
13:33:14
5.0 / 5
4281
تگهای خبر: شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری