بخش دوم گفتگو با المپیادی ها؛

بی توجهی مدارس به المپیادها اوقات فراغت اعضای تیم نجوم چطور است؟

بی توجهی مدارس به المپیادها اوقات فراغت اعضای تیم نجوم چطور است؟

فقط سفر: دانش آموزان مدال آور المپیاد جهانی نجوم ضمن اشاره به بی توجهی مدارس دولتی به شرکت دانش آموزان در المپیادهای علمی، خواهان رفع انحصار شرکت در المپیادها از مدارس سمپاد و برخی غیردولتی ها شدند.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه

؛ یک ماه قبل بود که دانش آموزان المپیادی ایران یک دفعه دیگر توانستند در جهان بدرخشند و در رقابتهای المپیاد جهانی نجوم، تیم ملی پنج نفره نجوم ایران توانست با کسب پنج مدال طلا، بار دیگر بر سکوی نخست جهان قرار گیرد. تیم ملی نجوم ایران برای بار دوم پی در پی عملکرد درخشانی در سطح جهان داشت و هر پنج عضو این تیم مدال طلا کسب کردند و تیم ملی ایران تیم برتر جهانی در رشته نجوم شد. این در حالیست که تیم های المپیادی ملی ایران در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی و.. با وجود موفقیتهای نسبی، مشابه این درخشش تیم ملی نجوم را نداشتند. این مساله یکی از موضوع های مورد بحث با اعضای تیم ملی المپیاد نجوم ایران بود؛ ارشیا میرشمسی و هیربد فودازی دو دانش آموز پایه دهمی و عضو تیم ملی نجوم ایران بودند که با همراهی محمدامین صادقیان سرپرست دوره آموزش تیم ملی المپیاد نجوم، میهمان خبرگزاری مهر بودند و در مورد المپیادهای علمی دانش آموزان صحبت کردند.

مسیر موفقیت دانش آموزان در المپیادهای جهانی

المپیادهای علمی بعد از نام نویسی و آزمون های مقدماتی، در مرحله کشوری از سه مرحله تشکیل می شود. مرحله نخست المپیاد در زمستان هر سال برگزار می گردد و دانش آموزان پایه نهم، دهم و یازدهم می توانند در این آزمون ها شرکت نمایند. حدود ۱۰۰۰ نفر در مرحله نخست پذیرفته می شوند تا در فروردین یا اردیبهشت سال بعد در مرحله دوم کشوری شرکت نمایند. مرحله دوم عموماً به شکل تلفیقی از سوالات تستی و تشریحی برگزار می گردد. در مرحله دوم از میان هزار نفر، حدود ۴۰ نفر انتخاب می شوند تا در دوره های آمادگی تیم المپیاد ملی در فصل تابستان شرکت نمایند. حدود دو ماه دوره های آمادگی جهت شرکت در مسابقات جهانی در فصل تابستان برای این ۴۰ نفر، در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد. در انتها فصل تابستان در پایان این دوره ها از این ۴۰ نفر آزمون هایی گرفته می شود.

معافیت از کنکور برای مدال طلایی های کشور

در انتها این دوره از آزمون های مرحله سوم، ۱۰ نفر از این ۴۰ نفر مدال طلای المپیاد را در سطح ملی کسب می کنند و برای مسابقات المپیاد جهانی تیم ملی المپیاد را می سازند. این افراد همین طور از شرکت در کنکور هم معاف می گردند و می توانند در هر رشته ای که تمایل دارند در دانشگاه تحصیل کنند. این معافیت از شرکت در کنکور تنها مختص به ۱۰ نفری است که مدال طلای کشوری را کسب می کند و دانش آموزانی که مدال نقره و برنز به دست می آورند بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ تا ۳۰ درصد سهمیه کسب مدال دارند که ترازشان را در کنکور ارتقا خواهد داد.
دانش آموزانی که مدال طلای کشوری را کسب می کنند تا یک سال همراه باشگاه دانش پژوهان جوان هستند تا جهت شرکت در مسابقات جهانی آماده شوند و اگر محدودیت تعداد نفرات وجود داشته باشد؛ از میان این تیم ۱۰ نفره آزمون هایی گرفته می شود با غربال بیشتر، تعداد کمتری عازم مسابقات جهانی شوند.

حضور در المپیادها برای دانش آموزان نوعی ریسک است

ارشیا میرشمسی یکی از مدال آوران طلای رشته نجوم که در مشهد زندگی می کند؛ باور دارد دو سالی که دانش آموزان المپیادی برای المپیاد تلاش می کنند دو سال بسیار حساسی است. وضعیت تصمیم گیری برای آینده تحصیلات دانش آموزان پررنگ می شود و آنان کنکور را هم باید شرکت نمایند. وی با اشاره به اینکه حضور در المپیادها به شکلی ریسک محسوب می شود؛ اظهار داشت: امکان دارد پس از یک سال تلاش، نتیجه دلخواه حاصل نشود. به این علت مدارس بعضاً امکان دارد کمتر دانش آموزان را در این راه شرکت در المپیادها حمایت کنند و به طور عمده مدارس سمپاد یا برخی مدارس غیردولتی از این روند حمایت می کنند. میرشمسی اظهار داشت: باید مدارس دولتی هم در این حمایت کردن پیشرفت کنند. بخشی از این حمایت ها به عهده وزارت آموزش وپرورش است و بخشی به عهده مدرسه، که از شرکت دانش آموز خود در المپیاد حمایت کند. میرشمسی اضافه کرد: واقعا صرف نظر از نتیجه، ما المپیادی ها علاقه خویش را زندگی می نماییم. از دید من یک حمایتی باید در مدارس دولتی از المپیاد صورت بگیرد که دانش آموزان این مسیر را کلاً کنار نگذارند. البته در مدارس دولتی مشهد کمی این آشنایی با المپیادها وجود دارد اما این آشنایی و کوشش برای المپیاد باید در مدارس دولتی بیشتر شود تا این انحصار شرکت در المپیادها از مدارس سمپاد و برخی غیر دولتی ها برداشته شود.

اوقات فراغت مدال آوران نوجوان تیم ملی نجوم ایران شامل چه کارهایی است

هیربد فودازی، دیگر طلاآور نوجوان تیم ملی نجوم ایران در مورد زمان اوقات فراغت خود اظهار داشت: واقعا این طور نبود که همه وقت خویش را درس بخوانیم. گاهی در اوقات فراغت به دیدار اقوام می رفتیم یا چند ماه یک دفعه به مسافرت می رویم. البته برای اوقات فراغت کتب غیر درسی را بر مبنای علاقه خود هم می خوانم. ارشیا میرشمسی هم در مورد اوقات فراغت خود اظهار داشت: من خودم موسیقی دوست داشتم و کار می کردم و برای اوقات فراغت پیانو می زنم و یکی از تفریحات من پیانو زدن است. ادبیات را دوست دارم و رمان می خوانم. یک نکته ای که در مطالعه و کوشش برای المپیاد مطرح می شود این است که به سبب این که ما علاقه خویش را مطالعه می نماییم به نسبت کنکور خستگی خیلی کمتری وجود دارد. میرشمسی باور دارد پس از یک سال درس خواندن و کوشش برای موفقیت در المپیاد، حالا می تواند بیشتر به اوقات فراغت خود بپردازد و وقت بیشتری را با خانواده بگذراند.
به طور خلاصه به این دلیل مدارس بعضاً امکان دارد کمتر دانش آموزان را در این راه شرکت در المپیادها حمایت کنند و بطور عمده مدارس سمپاد یا برخی مدارس غیردولتی از این روند حمایت می کنند. البته در مدارس دولتی مشهد کمی این آشنایی با المپیادها وجود دارد اما این آشنایی و تلاش برای المپیاد باید در مدارس دولتی بیشتر شود تا این انحصار شرکت در المپیادها از مدارس سمپاد و برخی غیر دولتی ها برداشته شود. یک نکته ای که در مطالعه و تلاش برای المپیاد مطرح می شود اینست که به جهت اینکه ما علاقه خویش را مطالعه می نماییم به نسبت کنکور خستگی خیلی کمتری وجود دارد.

منبع:

1404/06/24
09:06:57
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آموزش , تفریح , خانواده , مسافر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری
فقط سفر، دروازه ای به طرف تجربه های جدید.