استاندار:

گردشگری مازندران به برنامه راهبردی نیاز دارد

گردشگری مازندران به برنامه راهبردی نیاز دارد

به گزارش فقط سفر، استاندار مازندران اظهار داشت: مجموعه گردشگری مازندران را در تراز این استان نمی دانم. این استان برای رونق گردشگری به برنامه راهبردی و جامع نیاز دارد و لازم است که دستگاه گردشگری را از مافیای فسادی که در گذشته ها برای صدور مجوز شکل گرفت نجات دهیم.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایرنا، سید محمود حسینی پور روز یکشنبه در جلسه معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی مازندران در حقیقت اداره کل تمدن است. هویت فردی و هویت اجتماعی در برنامه های این سازمان قابل جست وجوست. اما در زمینه میراث فرهنگی چند گام بزرگ باید برداشته شود و ما نیازمند یک بازتعریف از میراث فرهنگی هستیم.
وی اضافه کرد: اهمیت این حوزه به عنوان یکی از اهرم های اصلی توسعه استان برای من بسیار زیاد است. تا جایی که از شروع پذیرش مسئولیت استانداری تا کنون در جلسه تودیع و معارفه هیچ یک از مدیران دستگاه های اجرائی حضور نیافتم، اما امروز تصمیم گرفتم باتوجه به اهمیت این حوزه در جلسه حضور یابم.
نماینده عالی دولت در مازندران اشاره کرد: تاثیر گردشگری بر افزایش اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی و گسترش همکاریهای بین المللی باعث شده تا نگرش کشورها به مرزها تغییر کند. امروز گردشگری به عنوان یکی از مؤلفه های دیپلماسی در بعضی کشورها استفاده می شود. بعد از خودرو، ساختمان و غذایی چهارمین صنعت برتر جهان گردشگریست و حتی بیش از خودروسازی و کشاورزی تولید ناخالص داخلی دارد. حال باید دید مازندران ما با انبوهی از ظرفیت ها از این فرصت مهم اقتصادی چه بهره ای می برد؟
سهم اندک گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی
استاندار مازندران اظهار داشت: از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مقایسه کردم ببینم سهم گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی استان چقدر است؟ اولویت نخست اقتصادی استان را کشاورزی و اولویت دوم را گردشگری در نظر گرفتیم. طبیعتا باید سهم این دو حوزه از تسهیلات بانکی استان بیشتر باشد. اما در همبن پنج سالی که بررسی کردیم گردشگری مازندران کمترین سهم از گرفتن تسهیلات بانکی را داشت.
حسینی پور اظهار داشت: در مدت یاد شده متاسفانه ۷۵درصد تسهیلات ما در بخش ساخت و ساز هزینه شد. حتی کشاورزی هم کمرنگ تر از بخش ساختمان دیده شد. ما در بخش های کشاورزی و گردشگری باتوجه به پیشرفتی که سایر استانها دارند اگر تلاش نکنیم رتبه و موقعیتی را که داریم راز دست خواهیم داد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در سالهای بعد از انقلاب برای کشاورزی مازندران قدمهای خوبی برداشته شد. اما همپای توسعه کشاورزی باید به صنعت گردشگری مازندران هم توجه می کردیم. وضعیت فعلی گردشگری مازندران با وجود ظرفیت و مواهبی که داریم نشان میدهد نقش مدیریتی ما در این عرصه نقص داشت. امروز اگر مازندران رتبه پانزدهم بیکاری کشور را دارد بدین سبب است که نتوانستیم از مواهب خدادایی استفاده نمائیم.

نیاز به سند آمایش گردشگری
نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به تحولی بزرگ نیاز دارد، اظهار داشت: در طول این مدت حضورم مجموعه گردشگری مازندران را اصلا در تراز این استان ندیدم و معتقدم نیازمند تحولی بزرگ در این عرصه هستیم. البته تخصصی در این عرصه ندارم. اما به عنوان یک مدیر و همکار که ساعت ها با مجموعه دوستان در کشاورزی و صنعت و گردشگری استان جلسات داشتم به این نتیجه رسیدم که گردشگری استان برنامه راهبردی و راهبردی ندارد.
حسینی پور اضافه کرد: البته این مسائل ربطی به دوره مدیریت آقای ایزدی ندارد. اتفاقا ایشان بسیار ساعی ظاهر شد و زحمات زیادی هم کشید. اما موضوعی که باید در این مساله مورد توجه قرار بگیرد رسیدن به نگاه راهبردی در مدیریت گردشگری استان است. اگر بتوانیم راهبرد مشخصی را برای میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد نماییم پیشرفت می نماییم.
این مسئول اشاره کرد: باید در درجه نخست یک لطمه شناسی کاملا حرفه ای از عملکرد این سازمان در استانی که دریا، کوه، جلگه، جنگل، منابع رودخانه ای، بومگردی و خیلی از جاذبه های گردشگری را دارد صورت گیرد و ببینیم سهم اقتصاد استان از گردشگری چیست. در خیلی از کشورها این مواهب را ایجاد می کنند، ولی ما داریم و بهره مناسب نمی بریم.
وی با اشاره به اینکه در مازندران سند آمایش گردشگری نداریم، اظهار داشت: گرچه اسناد مختلفی برای گردشگری مازندران نوشته شد، اما آنچه که به عنوان فهم عمومی مورد تاکید همه ارکان باشد نداریم. سند آمایش گردشگری در مازندران دستخوش سلایق سیاسی، فرهنگی و سلیقه ای برخی جریان ها شد.
ارزبری بجای ارزآوری
استاندار مازندران با انتقاد از رویه موجود در عرصه برنامه ریزی و مدیریت گردشگری مازندران اظهار داشت: وقتی گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس حاضرند برای سفر به منطقه ای خوش آب و هوا مانند مازندران هزاران دلار هزینه کنند چرا ما نتوانستیم آنها را جذب کنیم؟ حالا بجای اینکه آنها بیایند در استان ما هزینه کنند، مردم استان ما برای مسافرت ارز از کشور خارج می کنند.


حسینی پور اشاره کرد: ۴۷۰ کیلومتر ساحل داریم و حتی یک کشتی مسافری نداریم. مردم ما باید حسرت بخورند و به کشورهای اطراف بروند. حوزه مدیریتی گردشگری ما در استان چه کرد که در ۴۳ سال بعد از انقلاب نتوانست آنرا فعال کند؟ چرا گردشگران دنیا دوست دارند در مسافرت به ایران به اصفهان و شیراز بروند، اما به مازندران نمی آیند؟
وی اشاره کرد: جاذبه های متنوع و گوناگون تاریخی و طبیعی مانند جنگل های منحصربه فرد هیرکانی را در مازندران داریم. اما بهره ای برای جذب توریست نبردیم. یک میانکاله داریم که وقتی برای پرندگانش چالش پیش می آید توجه کل دنیا به آن جلب می شود. اگر میانکاله در سوییس بود یک کشور را با درامدهای گردشگری آن اداره می کردند. از باغ جهانی عباس آباد با آن جذابیت و پشتوانه تاریخی چه بهره ای برده شد؟ باید از خودمان بپرسیم که با توجه به این مجموعه ظرفیت ها چرا نتوانستیم این صنعت را متحول کنیم؟
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: تا جایی از کار می لنگد که نتوانستیم از این فرصت ها بهره بگیریم و حتی ظرفیت نیروی انسانی این مجموعه مدیریتی را فعال نماییم و به آنها انگیزه بدهیم. توان لازم در نیروی انسانی ما وجود دارد و این پتانسیل بالقوه باید کمک نماید که مازندران به عنوان یکی از قطب های ممتاز این صنعت در منطقه مورد توجه قرار گیرد.
مقابله با فساد صدور مجوز
حسینی پور در قسمتی از اظهاراتش نیز به موضوع مافیای صدور مجوزهای گردشگری در مازندران و نقش آن در کاهش سرمایه گذاری های بخش گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از سرمایه گذاران می گفت قصد داشت ۳۰ میلیون دلار در بخش گردشگری مازندران سرمایه گذاری کند. اما به سبب مانع تراشی های مختلف و برخی سهم خواهی ها موفق نشد تصمیم خودرا عملی کند.


وی اضافه کرد: این سرمایه گذار می گفت دو سال او را در استان معطل نگه داشتند، فقط بدین سبب که از او درخواست پرداخت دو میلیون دلار شده بود. سرعت قطار توسعه و تعالی مازندران در زمینه های دیگر بیشتر شد و به دلیلهای اینچنینی هنوز در گردشگری متوقف است.
این مسئول اشاره کرد: برای افزایش سرعت توسعه گردشگری مازندران باید این سازمان را از مافیای فسادی که در گذشته ها برای صدور مجوز شکل گرفت نجات دهیم.
برندسازی سوغات مازندران
نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه برندسازی در زمینه خدمات و محصولات در رابطه با گردشگری مازندران یک ضرورت است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز مازندران سهم مشخصی از اقتصاد سوغات ندارد. گرچه برنج مازندران در داخل و خارج برند است و می توان آنرا به عنوان سوغات نام برد. اما به عنوان یکی از نیازهای سبد غذایی در دسته سوغات ها قرار نگرفت و دراین زمینه برندسازی هم نشد.
حسینی پور اشاره کرد: در زمینه صنایع دستی هم شرایط تقریباً مشابهی داریم. تولیدات فاخر هنرمندان صنایع دستی ما به کشورهای دیگر می رود. اما چقدر به آنها توجه داریم؟
وی اشاره کرد: در صورتیکه چوب های مازندران به عنوان بار قاچاق در بازارهای تهران و سایر استانها بصورت غیرقانونی فروخته می شود، اما هنرمند صنایع دستی ما که چشمداشتی جز تامین مواد اولیه کارش ندارد چوب لازم برای تولید محصول را نمی تواند تامین کند.


گردشگری انقلاب اسلامی و گردشگری مذهبی
استاندار مازندران ظرفیت گردشگری مذهبی و گردشگری انقلاب اسلامی را نیز از فرصت های کسب درآمد از راه صنعت گردشگری بیان کرد و اظهار داشت: گردشگری انقلاب اسلامی یکی از راهکارهایی است که می تواند به ما در جذب توریست کمک نماید. در این شکل از گردشگری که در شاخه های گردشگری جهان وجود ندارد، باید انقلاب اسلامی را به گردشگران معرفی نماییم. برای نمونه شهر هزارسنگر آمل می تواند یکی از مقاصد گردشگری انقلاب اسلامی باشد.
حسینی پور اظهار داشت: باغ موزه بزرگ دفاع مقدس در ساری یکی از این ظرفیت هاست که در آن خیلی از گردشگران را می توان با دفاع مقدس مازندران آشنا کرد. ما در مازندران ژنرال هایی داریم که نقشی اثرگذار در جنگ سخت سوریه داشتند و می توان این چهره ها را به گردشگران معرفی نمود.
وی اضافه کرد: مازندران دیار علویان است، اما چقدر از ظرفیت وجود صدها بقعه متبرکه امامزادگان در این استان برای جذب توریست بهره گرفته شد؟ باید برای همه این ظرفیت ها برنامه ریزی مناسبی داشت.
هم افزایی برای رونق گردشگری در مازندران
نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اهمیت توجه به حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی در مازندران برای مساعدت با اقتصاد گردشگری و اشتغال زایی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر این روند سنتی موجود در عرصه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری را بخواهیم حفظ نماییم از استانهای دیگر عقب میفتیم.
حسینی پور اضافه کرد: وقتی مدیر جوان مستقل و غیروابسته برای حوزه گردشگری مازندران انتخاب کردیم، هدف این است که در استان تحول ایجاد شود. اگر کارکنان این مجموعه با رشد استان همسو نشوند اساسا مدیریت کلان استان مسیر دیگری را انتخاب خواهدنمود.
وی اظهار داشت: پیام انتخاب دکتر برزگر به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران این است که تمام افراد اداره کل با تخصصی که دارند از بن بست مدیریتی بیرون بروند.
استاندار مازندران اشاره کرد: مجموعه دستگاه های در رابطه با گردشگری شامل منابع طبیعی، دستگاه های نظارتی، جهاد کشاورزی، شهرداری ها و سایر ادارات باید در طول مسیر راهبردی رونق گردشگری با این اداره کل همکاری کنند تا تاخیری که در رشد این مجموعه صورت گرفت را جبران نماییم و به روزی برسیم که هر چه دلار از داخل به کشورهای اطراف رفت را یکجا در مازندران پس بگیریم.

1401/06/07
23:43:38
5.0 / 5
204
تگهای خبر: برند , توریست , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری