شروع نواندیشی در گردشگری جهان
فقط سفر: هدف از انتخاب شعار «بازنگری در گردشگری» برای روز جهانی گردشگری، نو اندیشی است که با تمرکز بر داشته ها، راه آینده باز می شود و به آن معناست، که همه از دولت ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشم انداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردهم می آیند.
بازنگری در گردشگری (Rethinking Tourism) شعار سال جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است و به عنوان ماموریت و سرلوحه فعالیت جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است و همزمان با روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر (۵مهر ماه) به رسم هر سال با این شعار مراسم گرامیداشت این روز در سراسر جهان برگزار می شود.
سازمان جهانی گردشگری در آخرین پیش بینی های خود پیش از بیماری کووید ۱۹، خبر از رشد ۳.۳ درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون توریست تا سال۲۰۳۰ را داده بود. اما؛ همه گیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری بطور کل تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد، بطوریکه UNWTO اعلام نمود صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به سبب بحران کرونا حدود ۲ تریلیون دلار از درآمد خودرا از دست داده است و روند احیای این صنعت «کند و شکننده» خواهد بود.
اما؛ حالا با گذشت ۳سال از بیماری کووید-۱۹ و کنترل همه گیری و ارتقاء ایمنی خیلی از کشورها که اقتصاد اصلی آنها مبتنی بر گردشگریست اهتمام کردند که به رونق گردشگری خود بیافزایند. سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به خیلی از کشورها و فعالان داد تا در مورد ضعف ها و قوت ها و روش های بازآفرینی مجدد گردشگری بیش از پیش بیاندیشند.
تعداد گردشگران ورودی بین المللی در شروع سال ۲۰۲۲ دو برابر تعداد ثبت شده در سال ۲۰۲۱ بود. در بعضی مناطق گردشگران ورودی هم اکنون در سطح پیش از همه گیری یا حتی بالاتر از آن هستند، خیلی از مناطق آماده تولد و شکوفایی باردیگر هستند. شهرها و مقاصدگردشگری با برنامه ریزی هوشمندانه، راهکارهای نوآورانه را امتحان می کنند، در مورد چگونگی سازماندهی، بازیابی مجدد و نقشی که مبتنی بر واقعیت های جدیدگردشگری باید متصور باشند، باردیگر فکر می کنند.
سالانه حدود ۱۴ میلیون توریست از فلورانس دیدن می کردند تا این که در سال ۲۰۱۹ همه گیری بطور رسمی اعلام گردید. سال بعد این شهر شاهد کاهش۸۷ درصدی بازدید بود. و در سال ۲۰۲۱، شاهد رشد ۴۷ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۰ بود؛ این روال در تمامی دنیا به ویژه شهرهای اروپایی حاکم است. بدین جهت سازمان جهانی گردشگری بازنگری در گردشگری را به عنوان شعار و ماموریت سال ۲۰۲۲ انتخاب نموده است و امسال نیز در ۲۷ سپتامبر این روز جشن گرفته خواهد شد.
هدف سازمان جهانی گردشگری از انتخاب شعار بازبینی در گردشگری، نو اندیشی است که با تمرکز بر داشته ها، راه آینده باز می شود. فرصت بازبینی، گردشگری را برجسته خواهدنمود و به آن معناست، که مردم و سیاره زمین در اولویت قرار می گیرند و همه از دولت ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشم انداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردهم می آیند.
از دیگر اهداف انتخاب موضوع بازنگری در گردشگری، الهام بخشیدن پیرامون بازبینی و باز اندیشی بمنظور توسعه بوسیله ارزیابی مجدد ظرفیت ها، ساختن هویتی متفاوت، مهارت آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغال زایی و همین طور اثرات گردشگری بر زمین و فرصت هایی برای رشد پایدارتر است.
زوراب پولولیکاشویلی (Zurab Pololikashvili) دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در پیام خود برای روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۲ و شعار تعیین شده اظهار داشت که «بازنگری در یکی از بخش های بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود، ولی ما هم اکنون در راه خوبی هستیم. بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است. و این بیماری همه گیر تغییر کار را تسریع کرد و چالش ها و همین طور فرصت های عظیمی را برای اطمینان از بهره مندی افراد بیشتری با راه اندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد. ما همین طور درحال پیشرفت قابل توجهی در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان حاصل می نماییم که رشد به ضرر مردم یا سیاره ها تمام نمی گردد.
اهداف سازمان جهانی گردشگری این فرصت را در اختیار متولیان، دست اندرکاران و فعالان گردشگری کشورمان قرار می دهد که همزمان با برنامه ریزی به داشته های خود با ارزیابی مجدد ظرفیت ها و توانمندی ها، بررسی نقاط قوت و ضعف با بهره بردن از تکنولوژی های جدید برای آینده گردشگری کشور تلاش کنند. شعار و ماموریت سال ۲۰۲۲ فرصت مغتنمی است تا همزمان با دیگر کشورها از خطاها جلوگیری و موانع توسعه را مرتفع کرده و با مدیریت یکپارچه، افزایش دانش و مهارت ها، توسعه پایدار و گردشگری سبز نیز مورد توجه قرار داده و فرصت تولد باردیگر گردشگری کشور را ارج نهاده و از مواهب آن بهره مند شویم.