‎نمره پایین رسانه های گردشگری در معرفی ایران؛

بعضی از خبرنگاران گردشگری حتی یک مرتبه هم سفر نرفته اند

بعضی از خبرنگاران گردشگری حتی یک مرتبه هم سفر نرفته اند

به گزارش فقط سفر خراسان رضوی یک خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: یکی از اهداف خبرنگار و رسانه حوزه گردشگری تعریف مقصد، آثار تاریخی و موضوعات در ارتباط با بازدید از آثار تاریخی است که در این عرصه به هیچ وجه عملکرد موفقی نداشته ایم؛ چونکه متاسفانه تعداد بالایی از خبرنگاران گردشگری ما حتی یک مرتبه آثار تاریخی ایران را هم ندیده اند.



حسن ظهوری در گفتگو با ایسنا در مورد چالش های خبرنگاران گردشگری در ایران اظهار نمود: گردشگری یک مبحث چالشی در ایران به حساب می آید که خبرنگار این حوزه باید به صورت تخصصی در این عرصه فعالیت داشته باشد. معتقدم که خبرنگار تخصصی شیوه صحیح خبرنگاری است و خبرنگاری که بتواند در تمام موضوعات فعالیت داشته باشد کار خاصی انجام نداده است.

وی اضافه کرد: خبرنگاری گردشگری در ایران به ورودی و خروجی توریست به ایران و میزان اشغال و ظرفیت محل اقامت مسافران و یا چنین مباحثی تبدیل گشته است. گردشگری حوزه ای وسیع است که در دنیا انواع و اقسام مختلفی دارد. خبرنگار گردشگری در مقایسه با خبرنگاران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با کمترین چالش در ایران روبرو هستند.

خبرنگار گردشگری باید وزارت میراث فرهنگی را ملزم به عرضه طرح و ایده کند

خبرنگار عصر ایران ضمن اشاره به این که خبرنگار و رسانه گردشگری باید وزارت و سازمان متبوع را ملزم به عرضه طرح و هدفگذاری برای حل مشکلات کند، اظهار داشت: متاسفانه در گردشگری ایران با کمبود ایده مواجه هستیم. خبرنگار حوزه گردشگری هم به دنبال این نیست که وزارت مرتبط را مجاب کند که موظف به عرضه طرح و ایده است. تمام گزارشات گردشگری در چالش برانگیزترین حالت خود یا حمله به یکی از معاونین و یا روسای گردشگری در اجرای یک طرح است، یا چالش هایی در مورد مسائل شرعی در مناطق گردشگری می باشد.

ظهوری افزود: چرا دغدغه خبرنگار گردشگری در ایران باید پرداختن به حواشی باشد؟ دغدغه خبرنگاری باید به چالش کشیدن مدیران گردشگری کشور باشد که چه ایده ای برای رشد گردشگری ایران و بهبود این فضا در کشور دارند. مساله ای که متاسفانه در رسانه های ما یا وجود ندارد و یا خیلی اندک است.

نگاه خبرنگار گردشگری نباید سیاست زده باشد

وی در مورد دخالت نگرش های سیاسی در مقوله های گردشگری تصریح کرد: مقوله گردشگری نباید سیاست زده شود. هرآنچه در قالب فرهنگ می گنجد اصولا هیچ رابطه ای با سیاست ندارد. متاسفانه در ایران هر نگرش و یا رفتار سیاسی می خواهد اثرگذار واقع شود. بعنوان مثال در گذشته که روی گزارش «سد سیوند» در استان فارس یک مقوله فرهنگی محسوب می شد، کار می کردم. سدی درحال راه اندازی بود که آرامگاه کوروش را به خطر می انداخت و ۱۳۱ اثر را غرق می کرد.

این خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این مورد یک مقوله فرهنگی محسوب می شد، اما رسانه های فارسی زبان خارجی و بعضی از رسانه های داخلی اهداف سیاسی خویش را در این مقوله دنبال می کردند. رسانه های خارجی عنوان می کردند که جمهوری اسلامی کشور ضد فرهنگی است که می خواهد آثار تاریخی را نابود کند، در حالیکه ما به دنبال آثار بد و خوب ماجرا نبودیم. بحث ساخت سد را مطرح کردیم که به آثار تاریخی آسیب می زند. حتی در آن موقع هیچکسی نمی دانست که چنین آثار تاریخی در آن مسیر وجود دارد. در واقع نگاه خبرنگار گردشگری به سوژه فارغ از هر مبحث سیاسی باید از دریچه فرهنگی باشد.

ظهوری در پاسخ به این سؤال که آیا رسانه های ایران توانسته اند معرفی خوبی از ایران برای توریستهای خارجی داشته باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف خبرنگار و رسانه حوزه گردشگری تعریف مقصد، آثار تاریخی و موضوعات در ارتباط با بازدید از آثار تاریخی است که در این عرصه اصلا عملکرد موفقی نداشته ایم. تعداد بالایی از خبرنگاران گردشگری ما حتی یک مرتبه آثار تاریخی ایران را ندیده اند. خبرنگار حوزه گردشگری هنوز پایش را به تخت جمشید و حافظیه هم نگذاشته است. وقتی از او می پرسیم که تابحال به کجای ایران سفر کرده همانند خیلی از مردم عادی در جواب می گوید، کیش، قشم و شمال!

وی بیان نمود: سواد بعضی از خبرنگاران گردشگری تا این حد در حوزه گردشگری ایران پایین است. تعداد اندکی خبرنگار داریم که در حوزه گردشگری با مشاهده و مطالعات زیادی که داشته اند به کارشناس تبدیل گشته اند. کدام خبرنگار گردشگری را سراغ دارید که ایران را گشته باشد؟ بسیاری از خبرنگاران گردشگری را می شناسم که چیزی راجع به ایران نمی دانند. وقتی هیچ اطلاعی از آن ندارند، چگونه آنرا معرفی می کنند؟ منبع معرفی خبرنگاران گردشگری هم اکنون ویکی پدیا، سایت ها و پایگاه های خبری شده است.

فعالیت خبرنگاران حوزه گردشگری باید تخصصی شود

خبرنگار عصر ایران اظهار داشت: راهکار این مورد تخصصی شدن حوزه فعالیت خبرنگاران است. تخصصی شدن احتیاج به آموختن دارد. کسی نمی تواند بگوید که در حوزه خودش متخصص است، اما چیزی نیاموخته است. آن چیزی که هم اکنون وجود دارد تخصصی نیست. خبرنگار متخصص گردشگری باید در وهله اول سفر کند و آثار تاریخی ایران را ببیند.

ظهوری افزود: با وجود ارکان متنوع و زیاد گردشگری در دنیا، اما متاسفانه عمده سهم گردشگری در ایران گردشگری فرهنگی شده است. بنابراین خبرنگار گردشگری باید آثار تاریخی را ببیند. بعضی از خبرنگاران شاید تخت جمشید را دیده باشند، اما حتی نام چغازنبیل را هم نشنیده اند. در حالیکه چغازنبیل نخستین اثر ایران است که در لیست میراث جهانی ثبت شده است.

وی در مورد چگونگی نحوه معرفی ایران توسط خبرنگاران و رسانه های گردشگری اظهار داشت: زمانی که جنگ آغاز می شود، نیچه معتقد بود که اراده معطوف به قدرت است و کتابی بابت آن می نویسد. ۶۰ تا ۸۰ سال بعد از مرگ نیچه آدمی به نام پوکو سخن نیچه را به اراده معطوف به دانش تغییر داد، اما در عصر پست مدرن یک قدم جلوتر رفته و اراده معطوف به فرهنگ را جایگزین کردند. کشورها از یک سنگ برای خود مقوله فرهنگی درست می کنند تا سری در سرا داشته باشند. آمریکا دیگر نمی گوید قدرت نظامی اول جهان است، بلکه از اهمیت پارک خود که در لیست میراث جهانی ثبت شده سخن می گوید. هم اکنون اراده معطوف به فرهنگ است، نه دانش و قدرت.

این خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: در چنین بستری وقتی جنگ و نزاعی به وجود می آید، در وهله نخست به فرهنگ آن کشور یا منطقه حمله می کنند. در چنین شرایطی ما باید با زبان فرهنگ در این جنگ و نبرد رودررو شویم. قبل از آنکه نبرد نظامی شکل گیرد، از یک دهه قبل آن نبرد فرهنگی شروع می شود. اگر رسانه آن کشور ضد شما می جنگد، شما هم باید رسانه خویش را آنقدر قدرتمند کنید که نسبت به حملات آن قدرت دفاع داشته باشید.

ظهوری تصریح کرد: خبرنگار این حوزه به خوبی آموزش ندیده که در این هجمه ها بتواند دفاع کند. خبرنگاران گردشگری موفقی در ایران داریم، اما تعداد خبرنگاران موفق گردشگری ایران بسیار کمتر از خبرنگاران رسانه های خارج از کشور است. به جهت اینکه تعداد خبرنگاران موفق ایران افزایش یابد، رسانه باید به خبرنگاران فرصت دهد.

خبرنگاران برای کار تخصصی احتیاج به حمایت دارند

وی تصریح کرد: جامعه ای که به رسانه می اندیشد باید به خبرنگار هم فرصت دهد. خبرنگار گردشگری منابع مالی سفرهای خود را چطور تأمین کند؟ خبرنگار گردشگری نیمی از مقاصد گردشگری و آثار ایران را هم بخواهد ببیند باید هر ماه تمام حقوقش را صرف این کار کند. یک خبرنگار در ایران مگر چقدر حقوق می گیرد که بخواهد به این اندازه سفر برود؟

ظهوری بیان نمود: کمترین حقوق در ایران به رسانه ها و خبرنگاران تعلق گرفته است، در حالیکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت به حساب می آید، اما خبرنگاران با ناچیزترین حقوق کار می کنند. بر فرض یک خبرنگار بخواهد کار تخصصی انجام دهد. با وجود میزان اندک حقوق او دیگر چگونه می تواند زندگی کرده و امرار معاش کند؟ خبرنگار باید از جانب رسانه و جامعه ای که ادعای آزادی رسانه دارد حمایت شود، اما هیچ کدام از رسانه ها حاضر نیستند که هزینه کرده و خبرنگار خویش را هر ماه برای سفر حمایت کنند، چون که اغلب رسانه ها به دنبال خبرنگار منطقه ای هستند.





منبع:

1401/05/19
22:23:33
5.0 / 5
220
تگهای خبر: آموزش , تخت جمشید , توریست , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری