بررسی عملكرد یك ساله وزارت میراث فرهنگی،

رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران: در تحقق وعده های ضرغامی در ابتدا تردید داشتم

رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران: در تحقق وعده های ضرغامی در ابتدا تردید داشتم

به گزارش فقط سفر خراسان رضوی رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: از ابتدا به عملیاتی بودن برنامه های ارائه شده توسط عزت الله ضرغامی تردید داشتم، برای اینکه میان حرف تا عمل در کشور ما فاصله وجود دارد. اما بنظر می رسد بعد از گذشت یک سال ضرغامی و تیم مشاوران او نسبت به بازنگری طرح ها اقدام نموده و به صورتی به واقعیت ها نزدیک تر شده اند.



فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب دوره یک ساله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اقدامات آن اظهار نمود: با توجه به این که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۳ رکن متفاوت تشکیل شده اند پس نمی توان در مورد این وزارتخانه بصورت یکجا نظر داد و بایستی در هرحوزه خبرگان و متخصصان مربوطه نظرات خودرا بازگو کنند.

وی افزود: عملکرد وزارتخانه باید بصورت مجزا در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بررسی شود. ممکنست وزارتخانه در یک بخش هایی قوی و در بخش هایی ضعیف عمل کند. هم اکنون اما بعد از گذشت سالهای پر فراز و فرود و سیاسی تلقی شدن حوزه گردشگری در ادوار پیشین، امروزه شاهد حضور افراد متخصص، آگاه و کاردان در بیشتر بخش های گردشگری معاونت گردشگری وزارتخانه هستیم و به نظر من انتصاباتی که انجام شده است در طول یک سال قبل در این بخش نمره قابل قبولی می گیرند که شاید بتوان این رویکرد را برگ درخشان کارنامه وزیر حاضر دانست.

نباید از بخش گردشگری انتظارات دست نیافتنی داشت

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران عنوان کرد: فعالیت این افراد مبتنی بر ساختارهای تعریف شده، واقعیت های بیرونی و توانمندی بدنه اجرائی که در اختیار دارند، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. انتظارات بسیار زیاد و دست نیافتنی را نمی توان از بخش گردشگری داشت، برای اینکه معاونت گردشگری، قسمتی از این وزارتخانه است و منابع اقتصادی و مالی محدودی در اختیار دارد. همین طور چالش های این حوزه بسیار گسترده است که شاید نتوان تنها در یک وزارتخانه آنها را برطرف کرد.

جواهرزاده افزود: به عنوان مثال در بخش گردشگری حتی فرا گردشگری، با پدیده ایران هراسی مواجه هستیم. بدین سبب فعالیت در زمینه بازاریابی و تبلیغات برای معرفی ایران اهمیت زیادی پیدا می کند و شاید بتوان گفت هم اکنون پدیده ایران هراسی به عنوان بزرگ ترین مانع و چالش حوزه بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور است و متاسفانه دشمنان ایران در خارج از کشور هر لحظه به آن دامن می زنند و صد البته ابزارهای رسانه ای و قدرت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی بسیار بزرگی نیز در اختیار دارند.

مواجهه با ایران هراسی نیازمند همکاری و ساختاری چند وجهی است

وی افزود: بدین سبب فقط مواجهه وزارتخانه با موضوع ایران هراسی امکان پذیر نبوده و نیازمند مودت، همکاری و ساختاری چند وجهی است که یک وجه آنرا وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری در اختیار دارد. بدین جهت سایر بخش ها در ارکان نظام نیز بایستی به این حوزه ورود پیدا کنند.

این کارشناس حوزه گردشگری اشاره کرد: بدین سبب در امتداد بررسی وضعیت گردشگری، واقعیت ها را باید در کنار یکدیگر قرار دهیم. در این خصوص وزارت امور خارجه، نقش بسیار پررنگی ایفا می کند. به نظر من اتفاقاتی که خصوصاً در بخش های نرم افزاری گردشگری داخلی رخ داده بسیار حائز اهمیت می باشد. همچون آنها می توان به تشکیل میزهای گردشگری در وزارتخانه مانند میز زمین گردشگری در زمینه ژئوتوریسم، گردشگری خوراک، گردشگری سلامت، و برنامه ریزی اصولی برگزاری نمایشگاه های بین المللی بصورت جدی و برنامه ریزی شده اشاره نمود که در این عرصه تا حالا مغفول بوده و هم اکنون بعد از سال ها مورد توجه قرار گرفته است.

جواهرزاده اشاره کرد: البته خیلی از بخش های گردشگری مانند طبیعت گردی همچنان مغفول مانده و لازم است مورد توجه قرار گیرد. در این جهت نیز من به عنوان متولی علمی حوزه طبیعت گردی در کشور از معاونت گردشگری وزارتخانه درخواست می کنم که نسبت به راه اندازی مجدد کمیته ملی طبیعت گردی و پیگیری مصوبات مربوطه و سرعت بخشی به روند تصویب بخشنامه ملی طبیعت گردی اهتمام بیشتری داشته باشند؛ چونکه طبیعت گردی و اکوتوریسم بخش چالش برانگیزی است و متاسفانه برخی افراد و دستگاهها ادعای مدیریت و تصدی گری آنرا دارند.

وی بیان کرد: آموزش، حوزه دیگری است که به نظر میرسد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و از چابکی لازم برخوردار نیست. نزدیک تر شدن حوزه های تأثیرگذار بر مباحث آموزشی کشور مانند دانشگاه ها و انجمن های علمی به مجموعه معاونت گردشگری یا استفاده از ظرفیت های آموزش فنی و حرفه ای در تعالی بخش های آموزش گردشگری بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه کرد: در زمینه گردشگری خارجی نیز اقداماتی انجام شده است که همچون آنها می توان به لغو روادید با برخی کشورهای بازارهدف و افزایش پروازهای مستقیم خارجی اشاره نمود. شرایط پساکرونایی ایجاب می کند که بصورت جدی تر به موضوعات گردشگری و فعال سازی بخش های گردشگری کشور برای مواجهه با شرایط بعد از پاندمی پرداخته و اقدامات اساسی تر صورت گیرد.

دو نرخی شدن خدمات گردشگری می توانست آفت گردشگری ورودی شود

جواهرزاده اظهار داشت: موضوع دو نرخی شدن خدمات گردشگری برای اتباع ایرانی و خارجی را می توان آزمون خوبی برای کارآمدی وزارتخانه دانست که توانست به خوبی ان را مدیریت کند. برای اینکه این رویکرد ممکنست تبعات بسیار زیادی در سال های آتی در زمینه گردشگری داشته باشد و به نظر من می توانست آفت گردشگری ورودی در آینده باشد که با ورود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دو نرخی شدن خدمات گردشگری جلوگیری شد.

وی اظهار نمود: تصویرسازی از جذابیت های مقصد گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردارست که متاسفانه در این بخش نابسامانی وجود دارد و قسمتی از آن در رابطه با این وزارتخانه است. البته این حوزه نیازمند هماهنگی فرابخشی است و پس انتظار می رود حوزه گردشگری قوی تر به این حوزه ورود پیدا کند.

وزارت میراث فرهنگی در زنجیره تامین گردشگری نقش کوچکی ایفا می کند

این استاد دانشگاه افزود: به نظر من وزارت گردشگری در زنجیره تامین گردشگری نقش کوچکی را ایفا می کند و متاسفانه وزارت گردشگری، بی دفاع ترین و کم توان ترین عضو زنجیره تامین گردشگری در کشور است و بدین جهت به صورتی نیازمند کارهای فراسازمانی و قدرت چانه زنی بالاتری است.

وی بیان کرد: وجود وزیری مانند عزت الله ضرغامی در رأس وزارتخانه برای گردشگری ما بسیار باارزش است. امیدوار هستم که شاهد بهبود شرایط باشیم و همانطور که از روز اول قول دادند زیر میز بزنند. اما بطور کلی به نظر من عوامل عدم موفقیت صنعت گردشگری کشور را بایستی در خارج از ساختار وزارت گردشگری جستجو کرد؛ در عین حال حضور کارشناسان اهل فن و خبره بسیار موثر خواهد بود که بتوانند این بخش ها را با تعامل شایسته و بایسته ای بهم نزدیک کنند، البته هم اکنون تعامل خوبی میان بخش خصوصی گردشگری و بدنه دولتی به وجود آمده در صورتیکه این مساله در سالهای قبل کمتر مورد توجه قرار داشته و در یک سال قبل این تعامل به شکل مناسبی فراهم گشته است.

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: از ابتدا به عملیاتی بودن برنامه های ارائه شده توسط عزت الله ضرغامی تردید داشتم، برای اینکه میان حرف تا عمل در کشور ما فاصله وجود دارد و پروسه گردشگری تنها وابسته به این وزارتخانه نیست. بنظر می رسد بعد از گذشت یک سال آقای ضرغامی و تیم مشاوران وی نسبت به بازنگری طرح ها اقدام نموده اند و به صورتی به واقعیت ها نزدیک تر شده اند و سهم سفر و گردشگری را در سبد خانوار ایرانی سنجیده اند.

جواهرزاده اشاره کرد: خانواده محور بودن کارهای گردشگری امر بسیار ستودنی است اما شرایط اقتصادی کشور را نیز باید در نظر گرفت. تسهیلاتی که برای حضور خانواده ها در نظر گرفته شده است را باید کنار یکدیگر قرار دهیم. متأسفانه با گرانی و تورم افسارگسیخته ای مواجه هستیم و عملا نمی توان انتظارات خود از گردشگری را محقق ساخت، بدین سان لازم است برنامه ها واقع بینانه تر و سازگارتر برنامه ریزی شود.

وی اشاره کرد: برمبنای مصاحبه هایی که در گذشته داشته ام، بارها درباب فقدان برنامه جامع علمی در زمینه گردشگری صحبت کرده و همیشه عنوان کرده ام که لازم است برنامه ای جامع و هدفمند وجود داشته باشد تا در امتداد توسعه علمی گردشگری استان و کشور مورد استفاده قرار گیرد. بدین جهت تقاضای ما در سالهای متوالی برنامه ریزی علمی برای صنعت گردشگری بوده است. باوجود این که طرح ها و اقداماتی بصورت پراکنده از طرف برخی نهادهای علمی نظیر پژوهشکده گردشگری انجام شده است، اما هم اکنون نیز برنامه عملیاتی مصوب شده ای در اختیار نداریم و فقدان آن مشاهده می شود و به تعبیری طرح های علمی هیچ وقت عملیاتی نشده است.

سهم ۲ درصدی ایران در گردشگری بین المللی

این استاد و کارشناس گردشگری افزود: در یک یا دو دهه اخیر سهم ایران در گردشگری بین المللی حدود ۲ درصد بوده است. این در حالیست که باید روند رو به رشدی وجود داشته باشد. ایجاد روند مناسب نیازمند برنامه های هدفمند علمی بصورت کلان است تا کارایی آنها با مکانیزم های دستگاه های اجرائی سنجیده شود.





منبع:

1401/05/05
07:49:59
5.0 / 5
204
تگهای خبر: آموزش , تبلیغات , خانواده , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری