در گفت وگو با فقط سفر اعلام شد

مذاکره با شهرداری تهران برای بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی

مذاکره با شهرداری تهران برای بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مذاکره با شهرداری تهران برای توسعه و بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی اطلاع داد.


دکتر منوچهر منطقی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به ساخت اتوبوس های برقی در کشور، اضافه کرد: هم اکنون ما به دنبال این هستیم که با شهرداری قراردادهایی منعقد نماییم و علاوه بر آن بخش خصوصی آمادگی خویش را برای نصب قوای محرکه بر روی اتوبوس های برقی اعلام نموده است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه ساخت اتوبوس های برقی به جاهای نسبتا خوبی رسیده ایم، تصریح کرد: در اوایل سال آینده می توانیم به صورت دقیق تری بگویم که چه زمانی این اتوبوس ها به بهره برداری می رسند، ولی به صورت کلی بهره برداری از این محصول در ۳ ماهه دوم یا سوم سال آینده خواهد بود.
منطقی تاکرد کرد: ولی باید توجه داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح کلان، مستلزم انعقاد قراردادها است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تصریح کرد: فرایند انعقاد قراردادهای آنرا پیگیری می نماییم تا امسال منعقد شود.
وی تأمین اعتبارات مورد نیاز را از چالش های این طرح نام برد و خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرداری تهران از این محصول استقبال کرده و مقرر است در فاز اول این اتوبوس در شهر تهران راه اندازی شود.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، برقی کردن خودرو ها از چند جهت قابل بررسی و تامل است؛ در این حوزه از همه مهمتر عامل آلودگی هوا مطرح است چونکه به خصوص در کلان شهرهایی مثل تهران عموما آلودگی هوا از خودرو ها است و از طرفی مطالعات نشان داده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات PPM ۲.۵ با بروز بیماری ها وجود دارد.
اتوبوس درون شهری، از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای شروع ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. همینطور زمان قابل توجهی در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو هم به سادگی میسر است و همینطور فضای زیادی برای جادهی تجهیزات برقی دارد.
در این راستا یکی از شرکتهای فعال در این عرصه با عنایت به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و فعالیتهای دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودرو های برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سال های اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد.
در یک اتوبوس برقی بیشتر از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن در ارتباط با سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با عنایت به مختلف بودن شرکتهای اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری یکی از بخش های صنعتی و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال قبل شروع شد.
قوای محرکه طراحی و ساخته شده این شرکت بر روی یکی از اتوبوس ها پیاده سازی شد. در این پروژه ۷۵ تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریکی، بومی سازی شده است.
برای تولید باتری پک های این اتوبوس با اینکه از سل های خریداری شده از خارج استفاده شد، ولی پک کردن آنها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.
اتوبوس پایه این طرح هم متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان تولید می شود.
همچون دستاوردهای طرح اتوبوس برقی میتوان به این موارد اشاره کرد:
ردیف دستاوردهای طرح کلان اتوبوس برقی ۱ توسعه محصول جدید با سطح داخلی سازی بالا (۷۵%) بر مبنای استانداردهای جدید ۲ طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران ۳ برنامه اجرایی طرح بر مبنای نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله بر مبنای تست نمونه های مختلف ۴ فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال ۵ توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تأمین ۶ انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول ۷ طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن ۸ در بر داشتن فعالیتهای توسعه خط تولید و زنجیره تأمین ۹ رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در خلال کمتر از دو سال و نیم ۱۰ هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (۳۵ درصدی) و سر به سر سرمایه گذاری کوتاه (سه ساله) ۱۱ قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی



منبع:

1400/11/26
22:14:02
5.0 / 5
479
تگهای خبر: استاندارد , حمل و نقل , خرید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری