ماجرای محراب حاشیه ساز چه بود؟

ماجرای محراب حاشیه ساز چه بود؟

به گزارش فقط سفر همه چیز از یک غواصی شروع شد، وقتی مربی غواص و شاگرد او که از قضا دیرینه شناس هم بود برای تمرین به دل آب های خلیج فارس در محدوده قشم زدند و با شی ء محراب مانندی مواجه گشتند که به واسطه قرار گرفتن آن روی تکه های مرجانی ته دریا و لایه های جرم و جلبک های پوسته شده روی آن، احتمال قدیمی بودن آن برایشان عنوان شد.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، با طرح این احتمال که چنین شیئی در خلیج فارس می تواند یک شی ء نویافته باشد که احتیاج به بررسی های طولانی مدتی دارد و بدون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قدمت این شی ء، خبر آن به نقل از سمانه لشگری، دانش آموخته دیرینه شناسی که آنرا به چشم دیده و روی آن انجام بررسی داده بود و به قول خودش، با پیگیری هایی که از منطقه آزاد قشم و میراث فرهنگی انجام داده بود و هیچ کدام از این دو دستگاه آنرا آشنا نمی دیدند، منتشر گردید.
بعد از انتشار این خبر، اسنادی از ساخت این شی ء در سال ۹۲ بوسیله ی یک جانباز در استان هرمزگان منتشر گردید که حالا خودش هم اعتقاد دارد درباره آن درست اطلاع رسانی درستی انجام نشد. غواص یابنده این محراب می گوید این مورد و همینطور سکوت مسؤلان محلی باعث شد تا او آنرا بعنوان یک شی ء نویافته معرفی نماید.
حالا با دو شخص در رابطه با این شی ء، که یکی آنرا ته دریا انداخته و دیگری آنرا بالا آورده، گفتگو شده و توضیح آنها درباره این شی ء محرابی شکل عرضه می شود.
این اشتباه متوجه مسئولانی است که پاسخ درستی ندادند
سمانه لشگری، دانش آموخته کارشناسی ارشد دیرینه شناسی که پس از دیدن این شی ء و بررسی های مورد نیاز و اطلاع رسانی به میراث فرهنگی قشم و مسؤلان منطقه آزاد قشم، وجود آنرا بعنوان شی ء ناشناخته در آب های خلیج فارس خبری کرد، در توضیح جداگانه ای پس از اعلام معاصر بودن این سازه که توسط اسماعیل دلشاد در سال ۱۳۹۲ ساخته شده به ایسنا اظهار داشت: ما غواصیم، در محوطه غواصی می کردیم که آن شی ء را به صورت اتفاقی دیدیم. ما باستان شناسان هر چه را می بینیم و فکر می نماییم که از نظر تاریخی اهمیت دارد، بررسی و در صورت رسیدن به قطعیتی نسبی، آن مورد را اطلاع رسانی می نماییم.
او با بیان اینکه امکان دارد هزاران غواص قبل تر از او آن شی ء را دیده باشند و شاید برای برخی جذاب نبوده که هیچ بحثی درباره آن مطرح نکرده اند توضیح داد: با این وجود طبیعی است که وجود چنین شیئی برای افراد دیگری مانند من کنجکاوی برانگیزد. نخستین کار این بود که تصاویر و فیلم هایی را که گرفته بودم به اساتید دیرینه شناس و غواص خود نشان دادم؛ اما هیچ کس نمی دانست آن چیست. پس از این قضیه من این گزارش را مکتوب کردم و با عنایت به تصاویری که داشتم، با آقای دشتی زاده - رئیس میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم - و آقای زارعی - معاونت گردشگری میراث فرهنگی قشم - ارتباط گرفتم، با آنها در جلسات حضوری صحبت کردم و عکس ها و فیلمها کاملا مشخص و واضح بودند و تمام اطلاعات، سایز، متریال و... را گفتم. اما آنها گفتند نه چنین چیزی را تا کنون دیده اند و نه شنیده اند و درباره آن هیچ اطلاعاتی ندارند.
لشگری ضمن اشاره به جست وجوهایی که در شبکه های جست وجوگر مانند گوگل داشته تا شاید بتواند پیش از رسانه ای کردن آن، اطلاعاتی به دست آورد، اما تلاش هایش بی نتیجه بوده است، اظهار داشت: این قصور و کم کاری میراث فرهنگی و منطقه آزاد قشم است که هیچ نام و نشانی از این شی ء را در اختیار پژوهشگر قرار ندادند. در این شرایط من گزارش خویش را مکتوب کردم، اقدامی که در دیرینه شناسی طبق چیزی که آموخته ام، یک شیوه کارِ درست و مناسب می باشد. چون یک اثر را دیده ایم که ظاهرا قدمت دارد و هیچ کس اطلاعی از آن ندارد و المان های موجود روی آن مذهبی و فرهنگی هستند که می تواند این مفهوم را برساند؛ "در دیرینه شناسی مدرن دنیا، این اثر باستان شناسانه است".
او با بیان اینکه المان های قرارگرفته کنار یکدیگر روی این شی ء برای استادان او بسیار عجیب بوده است، اضافه کرد: برخی المان های استفاده شده روی این شی ء اصلا عُرف نبوده اند، مانند المانی که برای اسلام مشخص شده بود. معمولاً زمانی که بخواهیم برای نشان دادن شیعه المانی انتخاب نماییم از کلمات مقدسی مانند «الله» یا «علی» استفاده می نماییم، یا اگر قرار باشد طبق رسوم سنی گری کلمه ای استفاده شود، تصویر ماه کشیده می شود، اما در این شی ء طاق ضربی کشیده اند. در صحبت هایی که با رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی داشتم، برای وی هم بسیار عجیب بود که چطور چنین المان هایی کنار هم قرار گرفته اند.
او ضمن اشاره به اینکه در فیلمهای منتشرشده از جانب آقای دلشاد، فرم و شکل کامل معلوم نیست و همه تصاویر از کنار گرفته شده اند، بیان کرد در صحبت با اسماعیل دلشاد به وی اعتراض کرده که چرا هیچ خبر یا نکته درستی از اقدام وی منتشر نشده که وی هم این اشتباه را متوجه مسؤلان سابق منطقه آزاد قشم دانسته است.
مسئولان سابق منطقه آزاد قشم برای نهایی شدن کار سنگ اندازی کردند
​​
اسماعیل دلشاد - مسئول سابق کمیته غواصی استان فارس - که سال ۱۳۹۲ این شی ء را ساخته و در منطقه ای مشخص در آب های خلیج فارس قرار داده است، به ایسنا اظهار داشت: به دنبال ایده ای که در ذهن خود داشتم، فکر کردم به واسطه آن چه در قرآن آمده که «ما کل حیات را از آب آفریدیم»، ادیان مختلف چطور می توانند دور یکدیگر نیایش کنند، آن هم با عنایت به دیدی که در بعضی از کشورهای اروپایی نسبت به دین اسلام به وجود امده است، با اجازه مراجع تقلید برای اولین بار در تاریخ اسلام، نماز جماعت را در زیر آب برگزار کردیم که برای انجام این کار، احتیاج به انجام اقداماتی بود.
او اظهار داشت: این محراب پس از ساخته شدن در سال ۱۳۹۲، به وسیله جرثقیل تا پلاژ زیتون در منطقه منتقل شد و همان جا داخل آب قرار گرفت و جلو کلوب های غواصی نصب گردید، بنابراین هم به غواصان عضو این کلوب اطلاع دادیم که این محراب این جاست، در آن زمان بعضی از شبکه های خارجی و شبکه قرآن هم خبر آنرا منتشر نمودند.
دلشاد انجام این اقدامات را نخست ساخت محرابی با دو و نیم تن وزن دانست که نشان دهد نمایندگان چهار دین معرفی شده در قرآن کریم در کنار یکدیگر درحال عبادت هستند و توضیح داد: محرابی مشخص به شکل کره زمین و در وسط طرح ساخته و قرار شد تا نماد چهار دینِ معرفی شده در قرآن یعنی یهودیت، مسیحیت، دین زرتشت و اسلام در دو گروه سنی و شیعه را دور یک محراب جمع نماییم و آنها عبادت دینی خویش را دور این محراب به جا آورند، به همین واسطه و در قدم دوم در مکاتبه با مسؤلان این چهار دین از آنها خواستیم تا هر کدام یک نماینده معرفی کنند، که این کار هم انجام شد، ازاین رو به نمایندگان معرفی شده در جزیره قشم آموزش غواصی دادیم.
او ضمن اشاره به اینکه هر کدام از نمایندگان ادیان با پوشیدن ردای دین خود به زیر آب رفته و در محراب این جسم که در مرکز دایره قرار گرفته است، عبادت کردند، اظهار داشت: نماینده کلیمی ها کتاب تورات خویش را که پرس شده بود، زیر آب برده و نماز خواند، نماینده مسیحی ها صلیب کشید و دعا کرد و نماینده زرتشتی ها هم به روش خود و نماینده مسلمانان در دو بخش شیعه و سنی هر کدام به روش خود در زیر آب نماز خواندند.
دلشاد افزود: هدف این بود که یک کار مذهبی صورت گیرد، سختی های زیادی برای اجرایی شدن این کار به ما وارد کردند، بخصوص مدیران منطقه آزاد سابق و دیگر مسؤلان که هیچ همکاری ای با ما نداشتند و فقط برای اجرایی شدن کار سنگ اندازی کردند، در نهایت شاید بنابراین هم اطلاع رسانی درستی انجام نشد.





منبع:

1400/11/21
15:12:41
5.0 / 5
455
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , گردشگری , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری