هم از رقیب خوردیم و هم از رفیق نما

هم از رقیب خوردیم و هم از رفیق نما

فقط سفر: عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تشریح فراز و فرودهای سه ساله شورای شهر در دوره پنجم اظهار داشت: شورا در یك سال پایانی هم در مقابل هجمه ها و تخریب ها با سعه صدر برخورد خواهدنمود و همه می توانند به هر بهانه ای، شورای شهر را نوازش كنند. اما خواهشم از كاسبان ناامیدی مردم این است كه چه ما باشیم و چه نباشیم از نهاد شورا و تمام نهادهای انتخابی مراقبت كنند.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، حجت نظری امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران و در نطق قبل از دستور خود با اعلان اینکه امروز که سه سال از فعالیت مدیریت شهری دوره پنجم می گذرد، متاسفانه نهادهای انتخابی و مدنی بیش از هر زمان دیگری در معرض تحدید و تضعیف قرار دارند، اظهار داشت: نهادهایی که با خون دل مردم پایه گذاری شد اما متاسفانه به سبب رقابت های کوتاه مدت سیاسی و جناحی، چنان آماج حملات و اتهامات قرارگرفت که حتی بعد از انتقال قدرت به جناح مقابل نیز نتوانسته است، جایگاه خودرا ارتقا دهد.
وی ادامه داد: نمونه بارز آن مجلس شورای اسلامی است که به سبب حضور سی درصدی نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالگرا در دوره دهم، چنان موج تخریبی مقابل اش شکل گرفت که حالا دامن مجلس تماما یک دست اصولگرا را نیز گرفته و آنرا رها نمی نماید. تا جایی که نهادی که باید در راس امور باشد، حتی در پیگیری مطالبه تعویق کنکور و بازگشایی دقیقه نودی مدارس نیز نتوانست موثر عمل کند.
نظری با اعلان اینکه شوراهای شهر، به خصوص شورای شهر پایتخت نیز از این آفت تخریب دورنمانده و متاسفانه جریانی که امید و مشارکت بالای مردم در انتخابات، مانع از حضور آنان در شورای شهر شده بود، طی این سه سال از هیچ تلاشی برای تخریب و تضعیف شورا و حمله به این نهاد چشم پوشی نکرد اظهار داشت: این جریان با بهره گیری از بازوهای قدرتمند رسانه ای و تبلیغاتی، خیلی از اقدامات و عملکرد مدیریت شهری را بایکوت کرد. خاطرم هست در زمان مدیریت شهری قبل، تکمیل چهارکیلومتر از یک اتوبان در پایتخت به خبر اول ساعت 21 تبدیل شد، اما متاسفانه در دوران حضور اصلاح طلبان، حفظ و احیای کمربند سبز شمال تهران که به اذعان بسیاری، تهران را از خطر سیل در سال 98 در امان داشت، ساخت و افتتاح چندین هکتار بوستان و اضافه کردن به ریه های شهر، افتتاح زیرگذر گیشا، افتتاح ایستگاه های مترو، افتتاح پهنه فرهنگی رودکی، پیاده راه امیرکبیر و ده ها پروژه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی دیگر، به اندازه یک زیرنویس در شبکه های خبری نیز بروز نیافت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: اما در مقابل توپخانه ها چنان در مقابل تغییرنام چند کوچه و خیابان که بر طبق اختیارات قانونی و وظایف شورای شهر انجام شد، فعال شدند که گویا به جز نامگذاری برمعابر، هیچ کاری در این شورا انجام نشده است. جالب تر آنکه گویا عده ای از دلواپسان فراموش کردند که نخستین تصمیم شان بعد از حضور در مجلس شورای اسلامی، درخواست تغییرنام فرودگاه مهرآباد تهران بود و هنگامی که جریان نزدیک به خودشان در شورای شهر قدرت را در دست داشت، چه تعداد نام را در معابر تغییر دادند. در این میان هم البته نام یکی دو عضو فعلی شورا که با نمایندگان مجلس تماس گرفتند یا پیامک زدند و اطلاعات خلاف واقع دادند، در دلم خواهد ماند تا هم از رقیب خورده باشیم و هم از رفیق نما!
وی با اعلان اینکه " این روند تخریب و سانسوری " که مقابل اقدامات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش شروع شده را به صلاح نمی دانم و معتقدم گرچه آغاز این روند با آغازگرانش است، اما پایانی برای آن وجود ندارد. اضافه کرد: کاش از آنچه امروز بر سر جایگاه نهاد مجلس آمده درس بگیرند و تخریب سازمان یافته شورا و نهادهای انتخابی را متوقف کنند. چونکه در غیراین صورت، مشخص نیست ناامید کردن مردم، مشارکت چند درصدی و چه میزان رای را برای نمایندگان دوربعدی شوراهای شهر به دنبال داشته باشد.
وی با اعلان اینکه مگر غیر از این است که هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر و پویاتر باشد، جایگاه نظام جمهوری اسلامی که ثمره خون هزاران شهید و صبر و ایثارگری میلیون ها نفر است ارتقا خواهد یافت عنوان کرد: چرا عده ای اهتمام دارند از رای دهندگان انتخابات سال۹۶ انتقام بگیرند و با بهره گیری از ادبیات ناامید کننده، مشارکت در انتخابات را کاهش دهند؟ متاسفانه خیلی از رقبا بجای کمک به حل مشکلات شهر، اهتمام در ایجاد چالشی تازه برای پشیمان کردن مردم از رای شان دارند و هراقدامی که انجام می دهیم، با یک پیامد و حاشیه سازی همراه می شود.
وی با اعلان اینکه انتظار از مجلس یازدهم که از قضا یکی از شلوغ ترین فراکسیون هایش، فراکسیون مدیریت شهری است و درصد قابل توجهی از اعضایش نیز تجربه حضور در شوراهای شهر یا مسئولیت هایی در شهرداری دارند، این است که یکبار برای همیشه، برای تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری اقدام نماید. اضافه کرد: تصویب چنین قانونی در مجلس قطع به یقین راهگشا خواهد بود؛ متاسفانه اما به نظر نمی رسد اراده ای جدی برای یکپارچه شدن مدیریت و ارائه خدمات در شهرهای مان وجود داشته باشد، حتی زمزمه هایی نیز به گوش می رسد که مجلس شورای اسلامی، در کوشش برای کاهش اختیارات شوراها و محدودکردن این نهاد است. همچنین، با سپردن مسئولیت نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان، امکان استقرار سلیقه های مختلف بر کرسی شورا و نیز نمایندگی کردن نظرات مختلف و نگاه های متنوع در جامعه محل تردید قرار می گیرد.
نظری خطاب به مردم تهران اظهار داشت: ما شرمنده شماییم. در نطقی که سال قبل و به مناسبت شروع سومین سال فعالیت شورای شهر تهران داشتم، از آنچه توانستیم و نتوانستیم گفتم. امسال هم باید بگویم که اقدامات زیادی انجام داده ایم و جراحی های زیادی در شهر انجام شده است که در سال های آتی خودرا نشان خواهد داد. اما اقدامات بسیار زیادی هم مانده که نتوانستیم انجام دهیم. مردم همچنان از ما در مورد ترافیک و آلودگی هوا مطالبه دارند. فارغ از اینکه ما در مدیریت شهری تنها کنشگر این حوزه نبوده و نیستیم، اما شورا کوشش های زیادی دراین زمینه انجام داده است. لازم است تاکید کنم که وقتی توان و اراده ای برای محدود کردن تولید خودرو، ارتقای استانداردهای آلایندگی و کیفیت سوخت و... وجود ندارد، شورا امکان بردوش کشیدن وظیفه دولت، مجلس و قوه قضاییه را ندارد و نمی تواند جور آنها را بکشد و شورا اختیار و توان مقابله با مافیای قدرتمند دیزل که چند ماه است بیش از پیش قدرت گرفته را ندارد. مافیایی که تلاشش برای بقای تکنولوژی به روز نشده دیزل، تنها به آلوده تر شدن هوای پایتخت منجر گردیده است.
وی افزود: من هم به همراه خانواده ام بارها و بارها با مترو و اتوبوس در شهر تردد داشته ام. می دانم که وضعیت ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی چه. می دانم فرسودگی این ناوگان یعنی چه و درک می کنم که این وضعیت حاد چگونه در شرایط شیوع کرونا، حادتر هم شد! اما چه باید کرد که دلمان از دولتی که خودمان در روی کار آمدنش اثر داشته ایم نیز خون است. ما انتظار داشتیم تا دولت به وظیفه قانونی خود برای ارتقا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران عمل کند. انتظار داشتیم وقتی که استقرار سازمان ها و دستگاه های مختلف در پایتخت، تراکم و تردد در شهر را افزایش داده، دولت سهم خود از پایتخت بودن شهر تهران را بپردازد، اما گوش شنوایی پیدا نکردیم. این گوش گویا در دریافت مطالبات شنوا نیست، وگرنه مردم دیدند که یک انتقاد به حق و قانونی پیرامون ساخت و ساز در محله جماران و قطع درختان، چه واکنش هایی درپی داشت. نه فقط از حضور شهردار در جلسات هیات دولت جلوگیری شد، بلکه تلاش شد تا محدودیت ارتفاع ساخت و ساز در این محله نیز لغو شود.

نظری در ادامه نظق خود خطاب به مردم تهران اعلام نمود: از ما انتقاد کنید. اما از شما می خواهم که عملکرد ما را نیز در رسانه های مستقل جستجو و مطالعه کنید. بی شک کارنامه ما درخشان نیست و کوتاهی های بسیار داریم اما بدانید که جریانی در صدد است تا با مقایسه حجمی اقدامات شهرداری طی 14 سال پر پول، با اقدامات انجام شده طی سه سالی که با مشکلاتی فراوان نظیر وضعیت نابه سامان اقتصادی و این اواخر نیز شیوع ویروس کرونا مواجه بود، مردم را ناامیدتر کند. تمام این حرف ها برای تاکید بر تفاوت نقد و تخریب است.

وی درادامه نطقش که در اختیار رسانه ها قرار داد اظهار داشت: شورا در یک سال پایانی هم در مقابل هجمه ها و تخریب ها با سعه صدر برخورد خواهدنمود و همه می توانند به هر بهانه ای، شورای شهر را نوازش کنند. اما خواهشم از کاسبان ناامیدی مردم این است که چه ما باشیم و چه نباشیم از نهاد شورا و تمام نهادهای انتخابی مراقبت کنند. بار دیگر تاکید می کنم؛ اخباری که بتازگی در مورد قصد مجلس برای تغییر قوانینی که نتیجه اش محدودیت بیشتر برای شوراهاست شنیده می شود، نگران کننده است. ناامید کردن مردم از مشارکت در تعیین سرنوشت، گرچه ممکنست کرسی های انتخابی را برای یک یا دو دوره بی دردسر در اختیار رقبا قراردهد، اما نتیجه دراز مدت آن ناامیدی مردم از اصلاح و بهبود اوضاع کشور خواهد بود و مثال واضحش آن است که هرکه باد بکارد، روزی طوفان درو خواهدنمود.

نظری در آخر افزود: با وام گرفتن همچون معروفی که حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در آخرین روزهای مسئولیتش در ریاست جمهوری به زبان آورد سخنانم را اختتام می دهم. این یک سال باقی مانده از عمر شورای پنجم نیز چشم برهم زدنی در گذرعمر به انتها خواهد رسید اما از صمیم قلب آرزو می کنم که پس از این شورا، نمایندگانی به اینجا بیایند که به آنچه که ما را به خاطر عدم انجامش محکوم کرده بودند عمل کنند و مردم نتیجه اعمال آنها را ببیند.



1399/06/16
22:51:49
5.0 / 5
1684
تگهای خبر: استاندارد , پایتخت , تبلیغات , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری