پاسخ های صریح به انتقادهای هنرمندان صنایع دستی

پاسخ های صریح به انتقادهای هنرمندان صنایع دستی

فقط سفر: جانشین دبیر اجرایی سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی درباره ی امكانات و حمایت های معاونت صنایع دستی از هنرمندان و صنعت گران برای حضور در این نمایشگاه می گوید كه به غیر از بعضی از هنرمندان استان های محروم، از سایر هنرمندان حمایتی صورت نمی گیرد و حمایت های كلی معاونت تنها در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی است.


فرزاد اوجانی در گفت و گو با ایسنا درباره نارضایتی بعضی از هنرمندان و صنعت گران حاضر در نمایشگاه صنایع دستی امسال در خصوص تفاوت چشم گیر میان سالن اصلی با سایر سالن ها، با اشاره به اینكه «شرایط استاندارد دنیا در نمایشگاه صنایع دستی رعایت شده است»، اظهار نمود: بطور كلی دو نوع ساخت در غرفه سازی های وجود دارد؛ یك نوع غرفه پیش ساخته است كه از گذشته وجود داشت و در حوزه صنایع دستی نیز اغلب از همین قالب استفاده می شود. شكل دیگر غرفه، خودساز است كه شركت كننده خودش غرفه سازی می كند. این مدل الان در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه پیاده سازی شده است.
او با اشاره به اینكه «۹۰ درصد نمایشگاه های خوب و مطرح با مدل غرفه سازی برگزار می شود»، اشاره كرد: در حوزه صنایع دستی برای نخستین بار در سال ۹۳، هنرمندی تصمیم گرفت خودش غرفه ای كه در اختیار داشت را بسازد. به مرور زمان هنرمندان دیگر نیز به این نتیجه رسیدند كه اگر محصولاتشان را زیبا و شكیل و با نورپردازی خوب عرضه كنند، در جذب مشتری بسیار موثر خواهد بود.
جانشین دبیر اجرایی سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی اشاره كرد: امسال دو ماه قبل از برگزاری نمایشگاه به استان ها نامه زدیم و درخواست كردیم كه متقاضیان غرفه های خودساز به ما اطلاع دهند. حتی اگر استان ها نتوانستند با هنرمندان ارتباط برقرار كنند، كارشناسان ما به صورت مستقیم وارد عمل شدند. ماحصل این شد كه برای ۴ هزار متر مربع متقاضی غرفه خودساز اعلام آمادگی شد. در واقع بخش اول نمایشگاه بیشتر در اختیار شركت هایی است كه در حوزه صنایع دستی فعالیت می نمایند و البته هنرمندانی هم هستند كه در این بخش حضور دارند یا كسانی كه به صورت مشترك غرفه گرفته اند.
اوجانی با اشاره به اینكه «قدرت یك نمایشگاه به حضور شركت كننده های آن است»، تصریح كرد: طبیعی است میان هنرمندی كه در غرفه ای ۲۰۰ متری كالای خودرا خوب عرضه می كند با كسی كه غرفه ۱۲ متری دارد و فن تجارت را نمی داند، تفاوت است. باید بپذیریم كه اگر بخواهیم همیشه در یك نقطه درجا بزنیم، هیچ وقت پیشرفت نمی نماییم.




وی همینطور در پاسخ به این پرسش كه اولویت معاونت صنایع دستی حضور هنرمندان و صنعت گران است یا شركت ها و هنرمندانی كه از نظر مالی و فروش در جایگاه مناسبی قرار دارند؟، اظهار داشت: همیشه باید نیازی در ما باشد كه به واسطه آن حركتی انجام دهیم. ما به بعضی از هنرمندان پیشنهاد دادیم كه به صورت مشترك به سالن اصلی بیایند، اما قبول نكردند؛ این درحالی است كه كار با وجود هزینه هایی كه داشت، در میزان فروششان بسیار موثر بود. امروز نوع ارائه در فروش و بازاریابی محصولات بسیار مهم می باشد و خیلی از هنرمندان نیز به این نتیجه رسیده اند. به همین خاطر است كه ۲۴ متر غرفه خودسازِ سال ۹۳، الان به ۴ هزار متر رسیده است.
اوجانی در ادامه در واكنش به نارضایتی برخی هنرمندان از كاهش میزان فروش محصولاتشان در نمایشگاه صنایع دستی امسال، اظهار نمود: این گله ها اغلب منصفانه و منطقی نیستند. به هر حال حضور در نمایشگاه همواره با ریسك هایی همراه می باشد. امكان دارد یك سال نمایشگاه برای فردی خوب باشد و سال آینده خوب نباشد. از طرفی كیفیت كالا، نوع معرفی، قیمت و نوع جنس بسیار اهمیت دارد. ما هنرمندانی داریم كه زحمت می كشند و كالا تولید می كنند، اما نه برمبنای سلیقه یابی مشتریان. امروز دیگر تولید مهم نیست، بلكه دوره بازاریابی است؛ یعنی باید برمبنای مشتری، تولید صورت گیرد. نتیجه هم این می شود كه برخی اینگونه تصور می كنند كه هر كالایی كه تولید كرده اند را «باید» در نمایشگاه بفروشند؛ در صورتیكه چنین نیست و «باید» را سلیقه مشتری تعیین می كند. هنرمندی كه با خودش حتی نایلون هم نمی آورد كه كالا را در آن تحویل بدهد، طبیعی است كه مشتری هم نداشته باشد.
او تصریح كرد: به جرأت می گویم كسانی كه اعتراض می كنند همان افرادی هستند كه هر سال هم در نمایشگاه شركت می كنند؛ در صورتیكه چه كسی گفته است كه آنها هر سال باید شركت كنند؟ اگر قرار باشد عدالت برقرار شود نباید این اتفاق بیفتد. اگر هم به این افراد بگوییم نیایید، می گویند معاونت صنایع دستی با ما بد است. این در شرایطی است كه مگر چند نفر را می توان در نمایشگاهی كه سالی یك دفعه برگزار می شود، پوشش دارد. ما ۳۰۰ هزار هنرمند صنایع دستی داریم كه اگر بخواهیم نوبت بندی نماییم سال ها طول می كشد همه آنها بتوانند در نمایشگاه شركت نمایند.




جانشین دبیر اجرایی سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی همین طور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه معاونت صنایع دستی چه حمایتی از هنرمندان استان های مختلف كشور خصوصاً هنرمندانی كه كمتر مورد توجه قرار دارند، انجام می دهد؟ توضیح داد: تا قبل از سال ۹۳ سازمان صنایع دستی هزینه اسكان و غرفه هنرمندان حاضر در نمایشگاه را پرداخت می كرد، اما از آن سال به بعد این حمایت ها قطع شد؛ البته به شخصه فكر می كنم وظیفه معاونت صنایع دستی همچنان این است كه رسالت های خودرا در امتداد پشتیبانی از هنرمندان ضعیف صنایع دستی انجام دهد. در همین راستا نیز ما هنوز بخش حمایتی استان های كم برخوردار را داریم. بر این اساس هر سال نزدیك به ۳۰ هنرمندان از این استان ها در نمایشگاه شركت می كنند كه هزینه غرفه و اسكان را نمی دهند و در واقع این حمایت ها برای استان های كم برخوردار قطع نشده است.
اوجانی در پاسخ به این پرسش كه معاونت صنایع دستی به غیر از فراهم كردن محیط نمایشگاه چه حمایت كلی از هنرمندان انجام می دهد؟ بیان كرد: در خیلی از نمایشگاه هایی كه توسط بخش خصوصی برگزار می شود، هیچ هزینه ای برای تبلیغات پرداخت نمی شود؛ این در شرایطی است كه معاونت صنایع دستی بعنوان یك سازمان دولتی تبلیغات و اطلاع رسانی را یكی از اصلی ترین رسالت های خود می داند. این كار را هم بوسیله رسانه ملی و هم بوسیله تبلیغات محیطی انجام داده است. همین طور به تمام ارگان ها و موسسات دولتی كارت دعوت فرستادیم و با معاونان توسعه منابع انسانی دستگاه های گوناگون همانند بانك ها و شهرداری ها نامه نگاری كرده ایم كه خرید خودشان را از نمایشگاه صنایع دستی انجام بدهند.




منبع:

1398/06/10
23:53:29
5.0 / 5
4619
تگهای خبر: استاندارد , تبلیغات , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری