تقلب در معاینه فنی خودروهای سنگین

تقلب در معاینه فنی خودروهای سنگین

فقط سفر: به دنبال آغاز طرح كاهش آلودگی هوا و لزوم معاینه فنی همه خودروهای سبك و سنگین تهران، دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا در مورد صحت سنجی و میزان اعتماد به آزمون های آلایندگی خودروها اظهار نمود: طی سه پارسال اقداماتی برای ارتقای معاینه فنی، رفع تقلب ها و تخلفات معاینه فنی خودروهای سبك انجام شده است اما برای معاینه فنی دیزل ها هنوز نگرانی های جدی وجود دارد.



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، اجرای مرحله دوم فاز طرح كاهش یا Low Emission Zone (محدوده كم آلاینده) با سه هفته تاخیر از امروز (شنبه ۲۶ آبان ) در شهر تهران آغاز شد كه برمبنای آن كلیه خودروهای سبك و سنگین برای تردد در شهر تهران در هر ساعت از شبانه روز و هر روز در هفته باید برگه معاینه فنی داشته باشند حتی تحویل باربرگ به وسایل حمل و نقل باری به داشتن معاینه فنی منوط شده است. نكته حائز اهمیت در این میان صحت معاینه فنی های انجام شده است. به عبارت ساده تر علاوه بر لزوم بازگشت همه خودروها به مراكز معاینه فنی برمبنای قوانین جدید شهری، باید بدانیم كه آیا انجام معاینه فنی در مراكز تا چه حد قابل اعتماد هستند و چه ایرادات احتمالی بر معاینه فنی مترتب است؟

در این باره، وحید حسینی دبیر - كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا - در گفت و گو با ایسنا اظهاركرد: همچون بركات طرح كاهش و اضافه شدن طرح ترافیك جدید این است كه توانسته انجام تست های معاینه فنی را بعنوان یك گردنگیر زیست محیطی به مردم بقبولاند. پس در كنار لزوم دریافت برگه معاینه فنی توسط تمام خودروهای تهران، تقویت نظارت بر مراكز معاینه فنی و افزایش تجهیزات و تكنولوژی های جدید اهمیت پیدا می كند.

وی در مورد اطمینان از صحت معاینه فنی خودروهای سواری اظهار داشت: معاینه فنی خودروهای سواری تحت مدیریت وزارت كشور، در قالب سیمفا (سامانه یكپارچه معاینه فنی) و بدون دخالت انسانی انجام میگردد كه حداقل در تهران و شهرهای بزرگ نظارت های مناسب دوربینی و فرآیندی درمورد آنها وجود دارد بدین سبب در مورد معاینه فنی خودروهای سبك خیالمان تا حدی راحت تر است چون طی دو سه پارسال اقداماتی برای ارتقای معاینه فنی، رفع تقلب ها و تخلفات در زمینه معاینه فنی سبك انجام شده است.
مردود شدن خودروهای نو در معاینه فنی چه پیامی دارد؟
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به طرح ترافیك جدید كه امسال اجرا شد، اظهار داشت: در این طرح برای ترغیب خودروهای نو برای ستاندن برگه معاینه فنی، تخفیف ۲۰ درصدی برای طرح ترافیك این خودروها در نظر گرفته شد. با اجرای همین طرح متوجه شدیم تعداد قابل توجهی از خودروهای نو با سن كمتر از چهار سال نمی توانند معاینه فنی برتر را پاس كنند كه همین سوژه نشان داده است كه هم «تجدیدنظر در زمینه گواهی آلایندگی خودروها» ضروری می باشد و هم باید در مورد «معافیت چهارساله خودروهای نو از معاینه فنی» با مجلس وارد مذاكره شویم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به معاینه فنی خودروهای سنگین در مورد تفاوت های معاینه فنی خودروهای سبك و سنگین اشاره كرد: معاینه فنی خودروهای سنگین در اختیار وزارت راه است كه هنوز به سامانه سیمفا متصل نشده است و اختلافاتی بین دو وزارتخانه كشور و راه در مورد اتصال به این سامانه وجود دارد. در فرآیند معاینه فنی خودروهای سبك خطای انسانی وجود ندارد چون فرایند معاینه به شكل مكانیزه و اتوماتیك است و خیلی امكان تقلب، تخلف یا حتی خطای سهوی وجود ندارد.
در معاینه فنی خودروهای سنگین تقلب میگردد
به گفته حسینی، در مورد معاینه فنی دیزل ها هنوز نگرانی های جدی وجود دارد چون شیوه آزمون آلایندگی دیزل ها نه تنها در ایران بلكه در همه جای دنیا به این شكل است كه باید آلودگی از اگزوز دیزل اندازه گیری شود. هنگام تست گیری خودروی سنگین، راننده پدال گاز را تا اختتام فشار دهد و باید با شدت گاز بدهد. برخی رانندگان به اهمیت شدت و ضعف گاز و اثر آن در نتیجه معاینه فنی آگاهی دارند و می دانند چطور گاز دهند تا معاینه فنی را پاس كنند. بنا بر این تعداد خیلی از خودروهای سنگین در سطح شهر می بینیم كه با وجود داشتن برگه معاینه فنی، دودزا هستند و به این معناست كه در اجرای آزمون معاینه فنی دیزل یا خطای انسانی صورت گرفته یا تقلب و تخلف شده است.

دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا از انجام اقداماتی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای كنترل معاینه فنی خودروهای سنگین آگاهی داد و اظهار داشت: اهتمام می نماییم تا آخر سال جاری خطای احتمالی در آزمون معاینه فنی دیزل ها را از راه نصب دستگاهی كه نحوه گاز دادن را هم ثبت می كند به حداقل برسانیم اما همچنان فرصت تقلب و تخلف وجود دارد چون برخلاف معاینه فنی سبك، صحت معاینه فنی سنگین به عامل انسانی انجام دهنده تست وابسته است.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا معاینه فنی خودروهای سنگین توسط ماموران معاینه فنی انجام نمی شود؟ اظهار داشت: این روش كه ماموران مراكز معاینه فنی، خود كار تست را برای خودروهای سنگین انجام دهند، روش قابل اجرایی می باشد و حتی در كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا هم برای این سوژه مصوبه ای نمایش شده است تا هنگام آزمون معاینه فنی خودروهای سنگین، مالك و راننده از خودرو جدا و آزمونگر وارد خودرو شود و گاز بدهد. افزون بر این در چنین شرایطی در تست خودروهای سنگین باید با استفاده از دو آزمونگر به جای یك آزمونگر و نظارت مداوم بر مراكز معاینه فنی، كنترل ها را تقویت نماییم.




1397/08/26
18:05:42
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: ثبت , حمل و نقل , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری