ایستگاه پایانی مترو اصفهان كجاست؟

مترو اصفهان ایستگاه چهارباغ عباسی را رد كرد

مترو اصفهان ایستگاه چهارباغ عباسی را رد كرد

فقط سفر: مدیركل میراث فرهنگی استان اصفهان از یك سو می گوید «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمان های مختلف در حال استقرار هستند» و از جانب دیگر بیان می كند «فعلا خوشبختانه مشكلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی اعلام نكرده اند.»



به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، به نظر می آید مسئولان امروزی میراث فرهنگی استان اصفهان نسبت به عبور قطار شهری از محدوده چهارباغ عباسی و سی وسه پل كوتاه آمده اند، آن هم در شرایطی كه از حدود ۲۰ سال قبل بحث عبور مترو اصفهان از محدوده چهارباغ و به تبع آن محوطه های تاریخی آن مطرح بوده و حتی با تولید تونل مترو در زیر محدوده چهارباغ عباسی، مسئولان دولت قبل در میراث فرهنگی اعلام نموده بودند «در مسائل مربوط به آثار تاریخی و حفاظت از آن ها به هیچ وجه كوتاه نمی آییم. اگر مسؤولان بگویند تونلی را حتی در عمق ۲۰۰ متر حفر می نماییم، باز هم می گوییم كه مترو نباید از چهارباغ عبور كند. »

از سوی دیگر در همان دولت در پاسخ به پرسش های خبرنگاران به صورت دائم مطرح می شد كه «ما همچنان اصرار داریم كه مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نكند و مسیر فعلی كه به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.» و حتی مسیر جایگزین برای عبور مترو به جای چهار باغ عباسی یعنی خیابان شمس آبادی هم عنوان شد، اما آن هم به جایی نرسید.

حتی مدتی هم تولید گالری در تونل مترو و در محدوده چهارباغ عباسی و پس از آن بحث تولید موزه عبرت مطرح شده بود، اتفاقات فرهنگی كه فقط در حد حرف ماند و دست كم در طول یك سال گذشته، میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان تصمیم به عبور قطار شهری از زیر این بناهای تاریخی منحصر به فرد در اصفهان گرفتند.

پس از این تصمیم فریدون الهیاری مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان پس از تكمیل مسیر خط مترو در محدوده چهار باغ عباسی، اعلام نمود برای آرامش خیال میراثی ها در زمان عبور قطار شهری از این محدوده تاریخی نخست باید ارتعاشاتِ عبور قطار شهری بررسی شود.

بررسی هایی كه هنوز تكمیل نشده اند، با این وجود به نظر می رسد با گذشت زمان، میراث فرهنگی اصفهان هم نسبت به این عبور آرامش خویش را به دست آورده است و با وجود تكمیل نشدن بررسی ها و نتیجه مطالعات، معتقد می باشد «ارتعاشات در محدوده چهارباغ عباسی كمتر از حد متعارف اند و همه چیز برای حركت قطار شهری اصفهان از زیر چهارباغ عباسی آماده است.»

اتفاقی كه چیزی حدود ۱۵ سال با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دوستداران میراثی برای تولید خط مترو در مسیر چهارباغ عباسی مواجه بود و دو سه سال است كه حتی پروسه آزمایشی عملیات اجرایی شدن مترو در این محدوده را به صورت جدی دنبال می كنند تا فاز ۳ خط یك مترو اصفهان از زیر یكی از مهمترین محوطه های تاریخی اصفهان هم عبور كند.

مرداد سال قبل و پس از بهره برداری از این خط بود كه مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان به ایسنا اعلام نمود «مدیریت شهری موظف به انجام چك آزمایشی برای عبور مترو از محدوده زیر چهارباغ عباسی است، تا كنون هم تجهیزات آماده اند و منتظر نصب دستگاه های مستندنگاری هستیم.» حتی اعلام شده بود كه عبور قطار شهری تا زمان نهایی نشدن بررسی ها به صورت آزمایشی انجام می گردد و فعلا قرار نیست به صورت دائمی صورت گیرد.

در واقع انجام این مستندنگاری و ثبت ارتعاشات برای بررسی تاثیرات رو بناهایی كه در مسیر چهارباغ قرار دارند، هدف گذاری شد.

اما پس از گذشت حدود هفت ماه از آن صحبت ها اكنون فریدون اللهیاری، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت وگو با ایسنا از عادی شدن حركت قطار شهری اصفهان در این محدوده تاریخی خبر می دهد.

او می گوید: فعلا خوشبختانه مشكلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی اعلام نكرده اند.

وی ادامه می دهد: در واقع اجرای این پروژه از ابتدا بحثی مفصل و متعلق به گذشته است و خوب یا بد آن دیگر نباید مورد اظهارنظر قرار گیرد، هر چند اصولا از نظر دوستداران و كارشناسان میراث فرهنگی عبور قطار شهری از محدوده چهارباغ عباسی گزینه مناسبی نبوده است، اما اكنون كه این كار انجام شده است باید مدیریت تهدیدات عبور قطار شهری را در دستور قرار دهیم.

او با اشاره به تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در سال ۱۳۹۱ و درباره عبور مترو در این محدوده، اظهار می كند: اكنون با پیش بینی های انجام شده برپایه صورتجلسه سال ۹۱ باید ارتعاشاتِ حاصل از عبور مترو به حداقل رسیده و كمتر از حد مجاز باشد. اما ما از نظر حساسیت بناهای تاریخی كه در مسیر مترو قطار دارند، نیازمند یك مانیتورینگ و پایش مرتب هستیم، تا در شرایطی كه اخلالی رخ دهد، در لحظه بتوان آن را اصلاح كرد.

اللهیاری ادامه می دهد: برای انجام مانیتورینگ استقرار در منطقه در حال انجام می باشد، امیدواریم با استقرار این تیم و مانیتورینگ و پایش مرتب بناها و ارتعاشات، دوستداران میراث فرهنگی آسوده خاطر باشند و اگر مشكلی پیش آید طبیعی است كه سازمان میراث فرهنگی بلافاصله اقدام می كند.

مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به انجام بررسی ها و تست ها روی بناهای تاریخی در زمان عبور قطار شهری، می افزاید: اكنون ارتعاشات زیر حد مجاز است اما ما نیاز داریم كه پایش در همه زمان ها صورت گیرد. مقدمه همه كارها انجام شده و مشكل خاصی وجود ندارد. مترو هم فعلا همه كارهای خویش را انجام می دهد و مقدمات انجام شده و در اجرا مشكل خاصی نداریم.

به نظر می رسد همان گونه كه اللهیاری هم معتقد می باشد این دل نگرانی ها فقط متعلق به دوستداران و كارشناسان میراث فرهنگی است و نه متولیان این حوزه فرهنگی و تمدنی.

در كنار هشدارهایی كه به صورت دائم از جانب دوستداران میراث فرهنگی در این زمینه به گوش می رسد، حتی یونسكو هم در ۱۵ تیر سال قبل و در چهل و یكمین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو كه در كراكوف لهستان برگزار شد، یكی از اولین موارد در دست بررسی درباره ایران را به مترو اصفهان و عبور آن از زیر محوطه تاریخی اختصاص داده بود.

به اندازه ای كه به قول محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن جلسه علاوه بر ابراز شادمانی برای عبور نكردن خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، به چگونگی پایش و كنترل عبور مترو از دیگر بخش های تاریخی اصفهان اشاره شده بود تا این مورد اثرات منفی روی مجموعه جهانی نقش جهان نگذارد، همینطور پیشنهاداتی در این زمینه عرضه شده بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ۱۶ تیر در این باره به ایسنا توضیح داد: در آن جلسه در اجلاس یونسكو «پیشنهاد شد تا یك گروه چندرشته ای درباره این مورد یك گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان عرضه كند و تا پیش از اول فوریه ۲۰۱۸ این گزارش باید برای یونسكو برود. در این زمینه همینطور در ارتباط با تهدیدات درباره اصفهان، چالش ها بررسی شدند و قرار شد ایران به دقت گزارش تفصیلی عرضه كند.»

فاز ۳ خط یك مترو اصفهان از ایستگاه تختی تا میدان آزادی در اصفهان را دنبال می كند. این خط در عبور از چهارباغ عباسی، از ایستگاه های انقلاب، سی وسه پل و شریعتی بعنوان یك مسیر تاریخی رد می گردد.




1397/02/02
15:12:05
5.0 / 5
213
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری