یك كارشناس محیط زیست مطرح كرد؛

چرا الگوهای محیط زیستی غربی در ایران جواب نمی دهند؟

چرا الگوهای محیط زیستی غربی در ایران جواب نمی دهند؟

فقط سفر: به گزارش فقط سفر، یک کارشناس محیط زیست توضیحاتی در رابطه با چرایی پاسخ نگرفتن الگوهای محیط زیستی غربی در ایران ارائه داد.


به گزارش فقط سفر به نقل از مهر، یوسف مرادی، کارشناس محیط زیست با اشاره به تفاهمنامه سازمان محیط زیست و آموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش محیط زیست و منابع طبیعی از ۷۰ سال پیش در ایران شروع شد؛ طی ۷۰ سال قبل تمام نسخه های پیاده شده از غرب آمد که در سال ۱۳۳۰ نخستین جریان اصل چهارم ترومن در ایران اجرا شد که گسترده ترین سم پاشی ضد پشه مالاریا بود. حاصل این اتفاق موجی از سرطان گوارش بود که باعث ممنوعیت آن مدل سم شد. هر نسخه ای در حوزه محیط زیست از غرب وارد شده در کشور ما شکست خورده است. انقلاب سفید پهلوی و تجربه پیاده سازی تفکرات محیط زیستی در حوزه حکمرانی که مسئله ملی شدن آب مسایل دیگری بودند که از غرب وارد شدند. یکی دیگر از این مسایل جنبش محیط زیستی کنترل جمعیت در دهه ۷۰ بود که آثارش همچنان وجود دارد. وی افزود: اگر دقت کرده باشید کتاب در ارتباط با محیط زیست برای کودکان خیلی کم است. اراده جریان سرمایه داری بر اینست که نسل های آینده بطور جدی با حوزه محیط زیست آشنا نشوند چون که سود آنها در غارت منابع طبیعی است. هم اکنون در آمریکای لاتین، آمریکا و خیلی از جاهای دنیا سر منابع طبیعی دعوا است. وی گفت: زمانیکه نسخه ای متناسب با فرهنگ بومی یک کشور نباشد شکست می خورد در نتیجه الگوهای غربی به سبب متناسب نبودن با روحیه و فرهنگ مردم ایران، معمولا شکست می خورند. ما باید از دستاوردهای تخصصی غرب مانند مدیریت پسماند و مقابله با آفت ها استفاده نمائیم اما از مسایل فرهنگی نباید الگو بگیریم. در سال ۹۴ الگوی مدرسه طبیعت به کشور آمد که بر مبنای مدارس کشورهای اروپایی بود که در سال ۹۶ ممنوع گردید. این الگو به باورهای کلی جامعه توجهی نمی کرد؛ برای مثال مورد داشتیم که در یکی از این مدارس یک سگ و یک کودک در آب به بازی مشغول بودند. سازمان بهزیستی چنین رفتاری را ممنوع کرد چون که با هیچ نسخه فرهنگی همخوانی نداشت. مرادی اظهار داشت: حالا ۱۰ سال می شود که سازمان یونسکو حوزه آموزشی در دانشگاه پیام نور دارد اما نتوانسته تأثیری بگذارد. متأسفانه جریانی در ایران است که درسی از این مسایل نمی گیرد و تصور می کند کشورهای دیگر راهکارهای بهتری دارند در حالیکه تمدن ما فراتر از اینست. ایران نخستین کشوری بشمار می رود که جنگل کاری را در دوره هخامنشی انجام داده است. حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «اگر درحال کاشت نهال بودی و قیامت شد تلاش کن نهال را کامل بکاری». وی ادامه داد: اگر به زاگرس بروید در تمامی امامزاده ها یک درخت کنار می بینید؛ کنار به سبب کاشت آن بر کنار مزار حضرت امام حسین ضد السلام به مدت ۲۰۰ سال، مقدس است. ما با چنین تمدنی نباید از یونسکو نسخه به کشور بیاوریم، این سبب می شود جامعه نسبت به حوزه محیط زیست بدبین شود. الگو ساختن چیز پیچیده ای نیست، ما ظرف یک سال گذشته در مدارس مطالعه کردیم تا بدون صدمه به ساختار آموزشی آموزش وپرورش دانش آموزان را آموزش دهیم. وی افزود: ما مدرسه ای را در کرج انتخاب کردیم و با کمک معلمان جغرافیا دانش آموزان را آموزش دادیم. با اجماع تجربیات به توافق نامه ای بین سازمان منابع طبیعی و آموزش پرورش رسیدیم. آموزش وپرورش در سند بنیادی ساعت زیستی دارد که تلاش داریم روی آن کار نماییم. ما تلاش داریم در مدارس کل کشور شورای طبیعت داشته باشیم، آموزش وپرورش هم در این زمینه انقلاب کرد. به صورت کلی آموزش و پرورش، صدا و سیما، هلال احمر و وزارت کشور کمک بسیاری در این یک سال ارائه دادند. آموزش وپرورش ۲ میلیون و ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵۰۰ مدرسه بعنوان سفیران سلامت داشت که همه آنها را به سفیران طبیعت تبدیل کرد. حالا ۲ هفته می شود که در تمامی پایه ها مفاهیمی را انتقال می دهیم. مرادی اظهار داشت: حالا فرهنگ سازی کودکان به شکلی به انجام می رسد که کودکان بدانند کندن گیاهان و آتش درست کردن در طبیعت اشتباه است. آموزش کودکان سبب می شود تا وزیران آینده کشور انسان های دانایی باشند و کشور در آینده مشکلی نداشته باشد. با تفاهمنامه ای که بسته شده مقرر است ۱۲۰ هزار نهالستان در ایران ساخته شود. مقرر است هر مدرسه در ایران نهالستان داشته باشد و هر دانش آموز در کشور ۳ نهال بکارد. ما امیدواریم که بتوانیم با فرهنگ سازی نسلی خوب برای کشور بسازیم.

1402/09/27
11:46:49
5.0 / 5
266
تگهای خبر: آموزش , طبیعت , منابع طبیعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری