بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

به گزارش فقط سفر، خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری اظهار داشت: سال هاست که به نسبت باقی دنیا در زمینه گردشگری بوسیله زیرساخت های الکترونیکی عقب هستیم و هم اکنون نمی توانیم موقعیت مناسبی را برای کشور و فضای بازاریابی الکترونیک متصور باشیم.



مسعود اعلم صمیمی در گفت و گو با ایسنا درباب تاثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی اظهار داشت: ما در طول تاریخ چند نوع بازاریابی را پشت سر گذاشته ایم اما آن موردی که امروز به بازاریابی الکترونیک مصطلح شده، از جنس ادامه مکاتب بازاریابی نیست بلکه به مفهوم روشی از تبلیغات و معرفی محصول است که در فضای الکترونیک به انجام می رسد.

وی اضافه کرد: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان می آید، در حقیقت همان موضوع بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژی های بازاریابی به انجام می رسد. بدین سبب بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن به عنوان «بازاریابی الکترونیک» می توان یاد کرد.

این کارشناس گردشگری افزود: پایه اصلی در بازاریابی، گردآوری داده از بازارهای مورد نظر است. به اعتقاد من در بازاریابی باید محصولی تولید کرد که در کنار رعایت چارچوب های اخلاقی و اجتماعی جامعه، یکی از نیازهای انسانی را مرتفع کند. برای پیدا کردن نیازهای انسانی در برهه های زمانی مختلف نیاز به مطالعات بازار است که امروز قسمتی از این مطالعات با کمک ابزارهای الکترونیک اتفاق می افتد.

اعلم صمیمی افزود: این مطالعات اطلاعاتی را در زمینه های مختلف به نمایش می گذارد که تحلیل هایی روی آن صورت می گیرد؛ سپس به تولید محصولی که متناسب و خاص با نیاز مشتریان باشد، کمک می نماید. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری بررسی نماییم، پلت فرم هایی را مشاهده می نماییم که تلاش می کند داده های رفتاری، ایده ها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل داده های گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه قسمتی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.

وی با تأکید بر این که اطلاع رسانی هایی که امروز بوسیله فضاهای الکترونیکی به دنیا وجود دارد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در عرصه های مختلف فراهم می آورد، اظهار داشت: یکی از این فضاهای جذاب صنعت گردشگریست. با توجه به این که در اصول و مبانی گردشگری گفته می شود تقاضا زمانی شکل می گیرد که آگاهی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلت فرم های مختلف است که از آن می توان برای معرفی جاذبه ها، مقاصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگری بهره برد تا این مساله موجب تحریک و ایجاد تقاضا شود.

گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در حوزه اطلاع رسانی بهره می برد

این کارشناس گردشگری درباب این که صنعت گردشگری چه ظرفیت هایی را در بازاریابی الکترونیکی دارد، عنوان کرد: امروز گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در حوزه آگاه سازی و اطلاع رسانی بهره می برد. اطلاع رسانی نه فقط در راه معرفی مقاصد بلکه می تواند در معرفی خاصیت های مقصد، کیفیت ارائه خدمات در یک واحد گردشگری و... نیز کمک کننده باشد.

اعلم صمیمی اشاره کرد: در دنیای فعلی سیستم کیفیت یابی و کیفیت سنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و گردشگران بوسیله فضای الکترونیک کیفیت خدمات توسط کسانی که یک خدمت را ارائه می کنند، می سنجند و در پلت فرم مورد نظر اعلام می کنند که باتوجه به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجه بندی واحداهای اقامتی اتفاق می افتد.

شبکه های مجازی جدی ترین رسانه های تبلیغاتی صنعت گردشگری

وی افزود: بدین سبب فضای الکترونیک امروز به شدت در زمینه گردشگری فعال عمل می کند و پای خودرا از مسیر آگاه سازی در ارتباط با مقاصد و خدمات مختلف فراتر می گذارد. حتی امروز مشاهده می نماییم که فضای الکترونیک و پلت فرم های شبکه های مجازی تبدیل به رسانه های تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضه کنندگان خدمات گردشگری می شود.

این کارشناس گردشگری اظهار داشت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای مختلف سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده می نمایند و تجربه خودرا همچون یک روایت به مخاطبانشان ارائه می دهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب وکار منطقه بسیار موثر است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بطور کلی فضای الکترونیک در کل دنیا گسترش پیدا کرده و چندان به سرمایه گذاری های جدی منحصر به فرد در زمینه گردشگری نیازی نیست. ما می توانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقب افتادگی خودرا جبران نماییم. ما امروز به شدت نیاز داریم که در فضای الکترونیک پلت فرم های قابلی را ایجاد نماییم و عضوی از پلت فرم های مورد وثوق دنیا شویم.

عدم اتصال به پلت فرم های جهانی عقب ماندگی گردشگری را به همراه داشته است

اعلم صمیمی اشاره کرد: ما باتوجه به تحریم هایی که سالهای سال با آن روبه رو بوده ایم، با هیچکدام از پلت فرم های مهم دنیا ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به صورتی در کشور جزیره ای را در زمینه گردشگری به وجود آورده ایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی بوسیله پلت فرم ها موجب عقب افتادگی در صنعت گردشگری شده است. عقب ماندگی در ارائه خدمات بصورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمی کند.

وی بیان کرد: امروز پلت فرم های بسیار مهمی در دنیا وجود دارد که می توان بوسیله آن واحدهای اقامتی در سراسر دنیا را معرفی نمود و خدمات اقامتی را به آسانی در اختیار گردشگران قرار داد اما در کشور ما چنین پلت فرم هایی وجود ندارد و گاهی اوقات معادل هایی برای این پلت فرم ها ایجاد می شود که به صورتی مشکل را مرتفع می کند.

این کارشناس گردشگری افزود: بدین سبب این مساله نشان میدهد که هم اکنون سال ها از این بابت در دنیا عقب هستیم و تا آن زمان که برای ارائه خدمات بصورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی بصورت الکترونیک فراهم نمی شود.

اعلم صمیمی درباب گسترش بازاریابی الکترونیکی در ایران اشاره کرد: هم اکنون امکاناتی برای فروش آنلاین بلیت های واحدهای اقامتی در کشور تعریف شده اما متاسفانه در زمینه تبلیغات جز چند مورد قلیل و بصورت جزیره ای و بدون تفکر، برای آینده موردی را شاهد نبوده ایم.





منبع:

1401/09/21
15:12:06
5.0 / 5
417
تگهای خبر: برند , تبلیغات , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری