رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان:

نیازمند بازتعریف ارتباطات برای آگاهی بخشی درمورد میراث فرهنگی هستیم

نیازمند بازتعریف ارتباطات برای آگاهی بخشی درمورد میراث فرهنگی هستیم

فقط سفر: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان اظهار داشت: میراث فرهنگی هویت و سند اعتبار جامعه است اما در جهت آگاهی بخشی در این عرصه، نیازمند بازتعریف ارتباطات با افکار عمومی هستیم.


غلامعباس شمس الدینی عصر چهارشنبه در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی هرمزگان اضافه کرد: خلاء بزرگی در حراست عمومی از میراث فرهنگی وجود دارد و فرهنگ عمومی در حوزه محافظت از میراث فرهنگی باید تقویت شود که تحقق این اتفاق جز با مشارکت رسانه ها و نخبگان امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه خواهان تعامل بیشتر اداره کل میراث فرهنگی و این تشکل در چارچوب تفاهمنامه هستیم، افزود: ارتباطات متولیان با افکار عمومی و رسانه ها تک بعدی است درحالیکه امروز رسانه ها به سرعت متحول شده و مطابق نیازهای جامعه حرکت می کنند.
شمس الدینی افزود: نام هرمزگان برای توریست با کیش و قشم شناخته می شود، یا بشاگرد را با محرومیت می شناسند درحالیکه بشاگرد و سایر شهرستانهای استان ظرفیت های عظیم فرهنگی تاریخی دارند که مورد غفلت قرار گرفته و از فرصت جام جهانی قطر هم برای شناساندن ظرفیت های هرمزگان به خوبی استفاده نمی گردد درحالیکه استان همجوار با برنامه عمل می کند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان اشاره کرد: بندرعباس شهر خلاق جهانی صنایع دستی است اما اثری از این نام در جامعه وجود ندارد چرا از ظرفیت رسانه ها در جهت احیای صنایع دستی در حال نابودی، معرفی بناها و آثار تاریخی و میراث فرهنگی به درستی استفاده نمی شود؟
وی اظهار داشت: همه می دانیم ضعف های اعتباری مانع کسب موفقیت در معرفی دستاوردها، عملکردها وحفظ آثار تاریخی شده اما میتوان با استفاده صحیح از ظرفیت های موجود به تقویت آگاهی جامعه از میراث فرهنگی از راه تشکیل اتاق فکر و واگذاری اماکن تاریخی به اشخاص حقیقی یا حقوقی کمک کرد.
هرمزگان دارای ۲۰۰ اثر ملی است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان هم با بیان آمادگی همکاری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از نقد صاحبان قلم ورسانه استقبال می نماییم و بر این باوریم که رشد هرمجموعه ای با ایجاد فرصت شناسایی نقاط قوت و ضعف محقق می شود.
سهراب بناوند اضافه کرد: هرمزگان دارای ۲۰۰ اثر ملی است که باید از آنها مراقبت شود اما برخی کمبودها مانع تحقق اهداف و برنامه هاست هرچند دولت کمک هایی کرده و وعده های خوبی داده شده که با تحقق آنها گام بزرگی در جهت حفظ آثار برداشته خواهد شد.
وی همینطور اظهار داشت: گسترش تعاملات با پارک علم و فناوری در حوزه بسته بندی و برند سازی، پیشنهاد ایجاد تحول در حوزه صنایع دستی بخصوص لباس محلی مطابق با خواست متقاضیان، احیای صنایع دستی بنحوی که طی سه سال این اداره کل رتبه اول اشتغال کشور در بخش صنایع دستی را بخود اختصاص داده و نزدیک به ۸۵ هزار نفر در این عرصه فعالیت دارند، البته برنامه های دیگر در دستور کار قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم ضمن اشاره به برخی تنگ نظری ها، بر گسترش تعامل نهاد ها و دستگاههای اجرایی، رسانه ها و نخبگان با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد و عنوان کرد: دربندرعباس سه خانه تاریخی دارای مالک وجود دارد که مطابق مقررات، مرمت و مراقبت با مشارکت مالکان باشد.
عباس نوروزی اضافه کرد: پنج خانه در بندر کنگ در تملک اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته که شهرداری آنها را مرمت کرده و لازم است مالکان خانه های تاریخی در همه شهرها و شهرداری ها در این خصوص همکاری و مشارکت داشته باشند.
گروه خانه خلاق درشهرهای مختلف تشکیل شده است
نوروزی از تشکیل گروه خانه خلاق در استان اطلاع داد و عنوان کرد: گروه خانه خلاق درشهرهای مختلف تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم باکمک مردم، تشکل ها، نهادها و رسانه ها در حراست از میراث فرهنگی وتاریخی گام برداریم.
کرمان همجوار هنوز موافق بازگرداندن شیر برنزی هرمزگان نیست
وی ضمن اشاره به نتایج پیگیری ها در خصوص تحویل شیربرنزی به هرمزگان که سال ها قبل بعنوان امانت تحویل استان همجوار شده است، اظهار داشت: به وزرای میراث فرهنگی نامه نوشتیم و حتی در زمان وزارت مونسان موافقت هم شد اما استان کرمان همجوار هنوز موافق بازگرداندن آن نیست.



منبع:

1401/02/30
14:18:23
5.0 / 5
254
تگهای خبر: برند , توریست , دستگاه , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری